Vinsjatter i drivhuset
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 30-04-03 11:06

Fruen skummer!

Ikke fordi jeg pimper, når jeg driver i huset, men fordi jeg skar en gammel
vinstok ned til 30 cm under renoveringen af drivhuset - druernes vrede
knuste ruderne . . . Men efter jeg lod mig inspirere af japansk havekultur
har jeg noteret en lille pøl omkring stokken, som jeg tilskrev dryppende
vand eller lignende. Det er det bare ikke. Drivhuset er tæt. Men vinstokken
græder!

Kan eneller anden forklare mig, hvad det går ud på?

Den må i hvert fald pive en liter væske ud af sårene hver dag . . .

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-04-03 11:27

Abildgaard 3140 wrote:

> Kan eneller anden forklare mig, hvad det går ud på?
>
> Den må i hvert fald pive en liter væske ud af sårene hver dag .
.. .

....sker osse mere eller mindre, hvis du fælder et træ, skærer en
gren af eller "sårer" på anden vis...
Hans

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-04-03 11:28

"Abildgaard 3140" skrev
> Den må i hvert fald pive en liter væske ud af sårene hver dag . . .

Den er ved at forbløde, det stakkels pus...
Vin bør beskæres senest i januar eller ihvertfald
inden saftstigningen træder ind.
Jeg ved ikke om man kan stoppe det med sårsalve
eller lignende?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : jess

Dato : 30-04-03 11:59

den er faktisk ved at forbløde. du skal lige tører såret rent og tørt. og så
gi det et tykt lag malling. det stopper randeriet.
hvis der var en der rev en arm af dig. så ville du jo osse forbløde uden
hjælp

mvh.

Jess

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 30-04-03 21:29

"jess" <reinbach@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> gi det et tykt lag malling. det stopper randeriet.
> hvis der var en der rev en arm af dig. så ville du jo osse forbløde uden

Altså, sådan ter vores vin sig hvert forår (indrømmet nogle gange er den
blevet beskåret lidt sent, men uden at tage skade), vi ser bare lidt mere
positivt på det. Det er jo safterne, der stiger. Vi stopper ikke denne
proces med maling el.lign., men vander lidt rigeligt i foråret, så den får
væske nok. Den har altid overlevet, selvom vi har beskåret den først på
foråret - og har også båret frugt. Den står på en overdækket terrasse.

Senere, når druerne er ved at blive modne, må den ikke få for meget vand -
så sprænges druerne.

VH Birgitte

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 01-05-03 01:24

jess skrev:

>den er faktisk ved at forbløde. du skal lige tører såret rent og tørt. og så
>gi det et tykt lag malling. det stopper randeriet.

Min gamle bedstefar sagde man skulle dryppe stearin på stedet hvor man
havde skåret for at stoppe "blødningen". Ved ikke hvor effektivt det
er, men man har næsten altid stearin i huset

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 01-05-03 08:58

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> skrev i en meddelelse

> Min gamle bedstefar sagde man skulle dryppe stearin på stedet hvor man
> havde skåret for at stoppe "blødningen". Ved ikke hvor effektivt det
> er, men man har næsten altid stearin i huset

Lyder som om det ville kunne proppe vinen til.

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

Fra : Jakob Bock

Dato : 30-04-03 21:58

Birgitte Abkjær skrev:

> Altså, sådan ter vores vin sig hvert forår (indrømmet nogle gange er den
> blevet beskåret lidt sent, men uden at tage skade)

Det med at man *skal* beskære om vinteren afvises da også af folk der
har forstand på vin:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/1477.html

--
Venlig hilsen