Mos på tag
Fra : Mogens

Dato : 30-04-03 09:01

Hej

Jeg har et enormt lag af mos på mit tag, og såmænd også alger.
Taget består af meget ru cementtagsten, så skidtet sider godt fast.

Nu kunne jeg godt tænke mig at blive af med Mosset, men hvordan gør jeg det
mest effektivt. Jeg er ikke alt for glad for at kravle på taget, så hvis det
kunne sprøjtes med et eller andet ??

Mvh
Mogens

Fra : Calle.

Dato : 30-04-03 13:01

Mogens wrote:
> [...]
> jeg det mest effektivt. Jeg er ikke alt for glad for at kravle på
> taget, så hvis det kunne sprøjtes med et eller andet ??

Det har mine forældre lige gjort, det var et ellers ufarligt stof, der
blev sprøjtet ud over taget. Vil lige undersøge hvad det hedder, når jeg
kommer forbi hos dem.
--
Calle

Fra : Calle.

Dato : 30-04-03 13:12

Calle. wrote:

> Det har mine forældre lige gjort, det var et ellers ufarligt stof, der
> blev sprøjtet ud over taget. Vil lige undersøge hvad det hedder, når
> jeg kommer forbi hos dem.

Han kan ikke huske hvad det hed, men han blev henvist til Jem&Fix som
forhandler af det.
--
Calle

Fra : Mogens

Dato : 30-04-03 13:47

Mojn Calle

Er det noget "almindeligt" algefjerner stads ?
Jeg ser efter næste gang jeg er tæt på Jem&Fix.

Mogens

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 30-04-03 21:02

Calle. wrote:

> Det har mine forældre lige gjort, det var et ellers ufarligt stof, der
> blev sprøjtet ud over taget. Vil lige undersøge hvad det hedder, når jeg
> kommer forbi hos dem.

Virkede det da.? - På et tilsvarende lag mos som det Mogens har.?

mvh. Jørgen

Fra : Calle.

Dato : 30-04-03 22:12

Jørgen Rasmussen wrote:

> Virkede det da.? - På et tilsvarende lag mos som det Mogens har.?

Det er ikke lang tid siden du gjorde de, men det kan alerede ses.

--
Calle

Fra : zigge

Dato : 30-04-03 16:33

"Mogens" <Fister@loegsovs.dk> wrote in message

> [...]
det
> mest effektivt. Jeg er ikke alt for glad for at kravle på taget, så hvis

Du kan sprøjte det med en stærk opløsning af jernvitriol, det er aldeles
ugiftigt og meget effektivt mod mos, også i græsplænen.
Hvis du vil af med mosset for altid, så skal du sætte en tynd strimmel
kobber op langs rygningen på begge sider. Det kan f.eks. være gaml
højspændingsledning eller bremserør, det er ikke så væsentligt, men det
virker preventivt.

Mvh
//zigge

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-03 17:30

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kobber op langs rygningen på begge sider. Det kan f.eks. være gaml
> højspændingsledning eller bremserør, det er ikke så væsentligt, men det

Se evt. tråden m. Biberkraft.

FedePede

---

Fra : Mogens

Dato : 01-05-03 09:43

> Se evt. tråden m. Biberkraft.

Øh, hvad ?

Mogens

Fra : Calle.

Dato : 30-04-03 22:11

zigge wrote:
> "Mogens" <Fister@loegsovs.dk> wrote in message

> Du kan sprøjte det med en stærk opløsning af jernvitriol, det er
> aldeles ugiftigt og meget effektivt mod mos, også i græsplænen.

Så er man da helt sikker på at få rustpletter på taget istedet.
--
Calle

Fra : zigge

Dato : 30-04-03 23:20

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> wrote in message

> Så er man da helt sikker på at få rustpletter på taget istedet.

Jeg tror at det er jernvitriol de sælger i Hjælp & Fusk, men Mogens må da
lige melde tilbage når han har været henne og kikke.

//zigge

Fra : Mogens

Dato : 01-05-03 09:40

Hej

Jernvitriol sviner enormt meget, og det er rigtigt at man får rustpletter.
Jeg har rust på mine fliser i drivhuset, hvor jeg uheldigvis tabte noget
pulver for nogle år siden.

Det kan ikke bruges på andet end græsset.

Mvh
Mogens

Fra : HSC

Dato : 02-05-03 09:11

"Mogens" <Fister@loegsovs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> mest effektivt. Jeg er ikke alt for glad for at kravle på taget, så hvis

Du kan også lave en stærk cloring blanding, og sprøjte på taget med en
forstøver - det virker næsten omgående.

Fra : Calle.

Dato : 02-05-03 12:27

HSC wrote:
> Du kan også lave en stærk cloring blanding, og sprøjte på taget med en
> forstøver - det virker næsten omgående.

Ja hvis man vil være miljøsvin
--
Calle

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 02-05-03 11:25

Hej Mogens

En anden mulighed er at spænde en kobbertråd ud langs rygningen.
Det tager lidt tid, men det virker. Det er et gammelt råd for huse med
stråtag.
Du kan dog ikke have zinktagrender.

mvh Lars

Fra : zigge

Dato : 02-05-03 18:20

"Lars Jacobsen" <larsvoss@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> En anden mulighed er at spænde en kobbertråd ud langs rygningen.
> Det tager lidt tid, men det virker. Det er et gammelt råd for huse med

Jo det kan han godt - men det bliver han ikke ved med at have

Mvh
//zigge

Fra : Mogens

Dato : 05-05-03 07:15

Hvis kobber, zink eller for den sags skyld bly skal virke, så skal det sidde
højt, så regnvandet kan skylle "metallet" ned over taget.
Så zinktagrender duer ikke (til at fjerne mos).

Mogens

Fra : zigge

Dato : 05-05-03 09:09

> Hvis kobber, zink eller for den sags skyld bly skal virke, så skal det
sidde
> højt, så regnvandet kan skylle "metallet" ned over taget.
> Så zinktagrender duer ikke (til at fjerne mos).

Det var nu heller ikke det jeg mente
Problemet med at sætte en kobbertråd op på rygningen et sted hvor der er
zinktagrender, er at kobberet får zinken til at tæres - enda meget hurtigt.
(Problemet optræder ikke hvis man har plast tagrender)

Mvh
//zigge

Fra : Mogens

Dato : 05-05-03 12:26

> [...]
hurtigt.
> (Problemet optræder ikke hvis man har plast tagrender)

Ok, der er en mening med galskaben

Jeg regner med at sætte en tråd op, men det bliver "kun" som et preventivt
middel. Først skal jeg have mosset af. Jeg tror næsten at jeg vil tage det
groveste med en højtryksrenser. Og jeg har ikke eternittag

Derefter vil jeg sprøjte med et alge/mos middel, og der er flere muligheder.
Ud over et desideret algefjerner, har jeg også fået anbefalet at bruge
Rodalon.
Rodalon skulle dog være særdeles langsomtvirkende, så hvis man går efter et
hurtigt resultat, så må det være mos fjerner a la Jem&Fix.

Mvh
Mogens

Fra : zigge

Dato : 05-05-03 12:34

> hurtigt.
>
> Ok, der er en mening med galskaben

Ja hvis du lige står og mangler batterier til transistoren, kan du putte en
stump zink og kobber, forbundet til hver sin ledning ned i et glas vand med
citronsaft (eller en anden syre)... Et klassisk forsøg. Zinken tæres i takt
med at du forbruger strøm
Samme ting med ovennævnte, her bades elektroderne bare i syreregn :-/

Mvh
//zigge