Triste hyacinter
Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-04-03 17:57

Hejsa!
Sammen med haven har vi "arvet" en del hyacinter, der står rundt
omkring. Fælles for dem er dog at de ser ret triste ud, dvs. de kun har
ganske få blomster pr. stand. Kan man gøre noget for at genoplive
sådanne løg, eller er der simpelthen en aldersgrænse for hyacinter?

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-04-03 19:31

On Tue, 29 Apr 2003 18:56:37 +0200, Dorthe Prip Lahrmann
<dplahrmann@hotmail.com> wrote:

> [...]
>ganske få blomster pr. stand. Kan man gøre noget for at genoplive
>sådanne løg, eller er der simpelthen en aldersgrænse for hyacinter?

Hyacinther har faktisk kun den store flotte blomsterstand det første år
efter man har sat løgene. Allerede det følgende år er de meget tyndere.

Men kan selvfølgelig gøre noget ved det, men om det er at gøde dem, tage
dem op efter de er visnet ned og tørre løgene inden de lægges igen til
efteråret, eller noget helt tredie tør jeg ikke sige noget om.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-04-03 20:19

Mads Lie Jensen skriver:

> [...]
> dem op efter de er visnet ned og tørre løgene inden de lægges igen til
> efteråret, eller noget helt tredie tør jeg ikke sige noget om.

Ok, tror jeg prøver at gøde godt, og se hvad der sker. Men så var det jeg
kom til at tænke.... hvordan "producerer" man egentlig de hyacintløg man
køber?

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-04-03 09:18

<snip>

> Hyacinther har faktisk kun den store flotte blomsterstand det første år
> efter man har sat løgene. Allerede det følgende år er de meget tyndere.

<snap>

Hmm, godt mine hyacinter ikke ved det. De er lige flotte hvert år,
aldrig flyttet og mindst 6 år gamle. Mon ikke det nærmer har noget med
jorden at gøre?

Mvh. Renate

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-04-03 17:03

On Wed, 30 Apr 2003 10:17:52 +0200, "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> wrote:

><snap>
>
>Hmm, godt mine hyacinter ikke ved det. De er lige flotte hvert år,
>aldrig flyttet og mindst 6 år gamle. Mon ikke det nærmer har noget med
>jorden at gøre?

Måske. Men det sker i hvert fald ret tit at hyacinter kun er rigtig
flotte og tætte det første år. Hvorfor nøjagtigt tør jeg ikke udtale mig
om. Jeg har ret god jord her, men kan alligevel ikke få held med
hyacinther.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Aa. Worm

Dato : 30-04-03 17:03

> Hyacinther har faktisk kun den store flotte blomsterstand det første år
> efter man har sat løgene. Allerede det følgende år er de meget tyndere.

For en gangs skyld er jeg ikke enig med Mads. Mine blå hyacinter er mindst
15 år gamle, -og har stadig kraftige blomsterstande.
Nogle er blevet flyttet med vilje, andre er blevet flyttet ved en fejl,
fordi jeg har flyttet en busk, som de stod tæt op ad, og andre står hvor de
oprindeligt blev lagt, -og de er lige flotte.

Men husk, at lade bladene sidde på til de er visnet ned. Jeg kan også
forestille mig, at hyacinterne kan være lidt "hæmmede" det første år efter
flytningen, -specielt, hvis de ikke fik lov at visne helt ned sidste år.

Hilsen
Aase

Fra : balslev

Dato : 30-04-03 08:45

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ganske få blomster pr. stand. Kan man gøre noget for at genoplive
> sådanne løg, eller er der simpelthen en aldersgrænse for hyacinter?
Jeg arvede også for ca 5 år siden en masse hyacinter, der så små og triste
ud. Efter at jeg gravede dem op (efter afblomstring) og simpelthen flyttede
dem til et nyt sted blev de alle store og flotte de følgende 2 år. nu er de
igen ved at se noget triste ud. Måske skal de simpelthen bare flyttes til
noget ny jord en gang i mellem ?

--
Peter Balslev