Træpille Brændeovn godt eller dårligt
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 29-04-03 16:55

jeg har et hus med elvarme og det er jo en dyr ting her i DK.
så jeg går og tænke på et pillebrændeovn.
nolge da hved noget om sådan en fætter.
eller skal man købe en alm brændeovn til træ ???
hvad med priser på de 2 ting eller er det det sammen ???
nolge da har erfaringer med Træpille brændeovn gode / dårlige ???

Hilsen Thomas

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 29-04-03 17:09

Jeg har set sådan en træpille-brændeovn-ting - og det er kanonsmart, så har
man varme døgnet rundt, og man kan også få dem med varmespiral i så man kan
tilslutte radiatore og/eller varmtvandbeholder, men men men, de støjer lidt
pga. blæseren, og pillerne er meget dyre, især sammenlignet med affaldstræ
fra møbelindustrien, eller gamle paller etc. hvís man gik med sådan nogle
tanker.

Sammenlignet med elvarme er det dog meget billigerer. Spørg evt. også på
www.pilleklub.dk under forum.

/HHA

Fra : HSC

Dato : 02-05-03 09:17

"Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj.dk.REMOVETHIS> skrev i en meddelelse
og pillerne er meget dyre, især sammenlignet med affaldstræ
> fra møbelindustrien, eller gamle paller etc. hvís man gik med sådan nogle
> tanker.

Nej da, pillerne er da næsten den billigste opvarmningform der findes ?
Vi giver 1600 kr. pr. ton og bruger ca. 2.5 ton om året = ca. 4.000 kr. og
opvarmer dermed 107 kvm.

Eneste billigere alternativ er vel at fyre med affalds træ eller gratis
træ - men det medfører ret mange arbejdstimer + kørsel - så hvis man regner
det med - så går det vel omkring lige op ?

Ellers skulle man snakke naturlig varme (sol, jord osv -varme) men her er
etableringsomkostninger så store, at det vil vare en rum tid før det giver
"overskud"

Ret mig hvis jeg tager fejl.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 02-05-03 13:48

> [...]
regner
> det med - så går det vel omkring lige op ?

Træ briketter koster koster kun 1,30 kr. pr kilo, så det er billigere men så
skal der jo også håndfyres.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Jorgen J. Jensen

Dato : 05-05-03 10:29

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> wrote in message

> Træ briketter koster koster kun 1,30 kr. pr kilo, så det er billigere men

> skal der jo også håndfyres.
Hvor kan man købe briketter til den pris, jeg har lige betalt 1,75 kr.
Mvh Jørgen

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 09-05-03 21:15

> så
> Hvor kan man købe briketter til den pris, jeg har lige betalt 1,75 kr.
> Mvh Jørgen

Her:
http://www.statoil.com/mar/svg01185.nsf/docs/erhverv-produkt-braendeogbriket
ter?OpenDocument&ExpandSection=1#_Section1

Bemærk der er 1080 kg. pr. palle.

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 29-04-03 17:11

"Thomas Pedersen" <twp@twp.dk> wrote in message
> jeg har et hus med elvarme og det er jo en dyr ting her i DK.
> så jeg går og tænke på et pillebrændeovn.
> nolge da hved noget om sådan en fætter.

Hvad vil du vide?

> eller skal man købe en alm brændeovn til træ ???

Hvis du har elvarme i hele huset, så vil jeg foreslå dig at få et Stokerfyr
og centralvarme.

Men hvis det skal være en ovn, så er bør det være en pilleovn med temperatur
styring, hvis den skal varme et helt hus op.

> hvad med priser på de 2 ting eller er det det sammen ???

Pilleovn start ved ca. 12.000 brændeovn ved 3.000

> nolge da har erfaringer med Træpille brændeovn gode / dårlige ???

Jeg er mere end glad for min.

\MK

Fra : Allan M. Nielsen

Dato : 29-04-03 22:25