Hvilken HUB? Mærkevare eller ej?
Fra : Allan Elsted Madsen

Dato : 24-03-01 14:55

Hejsa,

Vi er ved at lave et lille netværk herhjemme i anledning af at vi får
fastforbindelse på tirsdag (Webspeed K2). I den forbindelse har jeg lige et
par spørgsmål (alt skal være 10/100 Mbit):

-Hvilken HUB kan anbefales? Skal man købe mærkevare eller kan det ikke
betale sig? Jeg har kig på en Edimax 8 Ports Ethernet Dual Speed Hub fra
www.datacentrum.dk til 799,- og en 3COM Officeconnect til 1300,- (f.eks. fra
ITbutikken)

-Netkort: Skal det være mærkevare eller er det ok med et Edimax til maks.
199?

-Er der en grænse for hvor mange meter netkablet må være før forbindelsen
bliver ustabil?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Allan Elsted Madsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-03-01 15:11

On Sat, 24 Mar 2001 14:54:50 +0100, "Allan Elsted Madsen"
<allan@elsted.dk> wrote:

> -Hvilken HUB kan anbefales?

En hub kan ikke anbefales. Køb i stedet en switch. Prisen er
stort set det samme, og switchen er bedre. Se fx. på NetGear der
er rimeligt billigt og rimeligt OK.

"Hub" er i øvrigt ikke en forkortelse, og skal altså ikke skrives
med stort.

> Skal man købe mærkevare eller kan det ikke betale sig?

Til et hjemmenet kan det ikke betale sig at give de ekstra penge
for at få et professionelt produkt som dem fra Cisco, Extreme
eller lignende.

I den helt billige ende (som de produkter, du kigger på) er der
ikke den store forskel på produkterne. Faktisk er en del af dem
fuldstændig ens indeni, så man kan lige så godt vælge ud fra form
eller farve som navn.

> -Netkort: Skal det være mærkevare eller er det ok med et Edimax til maks.
> 199?

Jeg har haft for mange dårlige oplevelser med netkort til at
sige, at prisen ikke gør en forskel. Personligt sværger jeg til
Intel NICs.

> -Er der en grænse for hvor mange meter netkablet må være før forbindelsen
> bliver ustabil?

Ja, max. 100 m fra switch til netkort, alt inklusive.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 24-03-01 15:44

> On Sat, 24 Mar 2001 14:54:50 +0100, "Allan Elsted Madsen"
> <allan@elsted.dk> wrote:

snip
og for øvrigt helt enig.

> Ja, max. 100 m fra switch til netkort, alt inklusive.

Der må dog maks være 10 meter patchkabler, altså blødt kabel, efter
standarden.

I praksis betyder det, at hvis man vil trække blødt kabel hele vejen,
(som i øvrigt må frarådes) må man regne med en maks afstand på 50-80
meter.

Afstanden betyder ikke det store i en villa, men i de "gør det selv net"
i etage ejendomme vi ser skyde op, kan det nemt betyde en del.

--
Arne Keller
www.kabling.dk