Enmands firma - trække fra.
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 28-04-03 17:45

Kan man trække dette fra:

Skal bruge sorte bukser, sko og skjorter som konsulent.
Kvaliteteten ligger over hvad jeg selv ville købe.
Kan man trække dette fra?

Er der ikke noget om man kan trække sin ADSL forbindelse fra?

Kan man trække sin frokost og drikkervare fra når man er konsulent.
Frokosten er dyrere end jeg plejer at køber og det virker usmart at have sin
madpakke med.

Jan

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 28-04-03 18:11

Kan man trække et s-togs kort fra.
Bruger det til at køre til de firmaer jeg er konsulent hos.

Jan

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-04-03 21:34

> Kan man trække et s-togs kort fra.

Transport til og fra kunder kan trækkes fra. Et klippekort,
kontantbilleter er ikke noget problem. Et månedskort kunne måske give
lidt problemer.

Fra : morten sorensen

Dato : 28-04-03 22:25

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in message
> [...]
>
> Transport til og fra kunder kan trækkes fra. Et klippekort,
> kontantbilleter er ikke noget problem. Et månedskort kunne måske give

Jeg fik at vide at selvom jeg sandsynliggjorde at jeg per måned havde
erhvervsrejser nok til at den billigste løsning var et månedskort, ville jeg
skulle føre kørebog og ville kun kunne trække den procentdel fra der var
erhvervsmæssig - uanset om det erhvervsmæssige konverteret til billetter
havde kostet langt mere end kortet.

Lidt ufleksibelt synes jeg.

morten sorensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-04-03 22:29

"morten sorensen" <morten@DELETETHISmortens.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Lidt ufleksibelt synes jeg.

Det kan blive meget værre....

Vore skattelove er ikke beregnet på selvstændige/enkeltmands-/kvinde
virksomheder, men udelukkede på kapitalselskaber og lønmodtagere.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : morten sorensen

Dato : 28-04-03 23:10

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3ead9d0d$0$48898$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
>
> Vore skattelove er ikke beregnet på selvstændige/enkeltmands-/kvinde
> virksomheder, men udelukkede på kapitalselskaber og lønmodtagere.

Ja, et værre eksempel er hvad jeg som enkeltmandsvirksomhed må trække fra af
uddannelse. Som jeg forstod det var det kun efteruddannelse - ikke 'nye' fag
der er fradragsberettigede. Måden man skelnede var via ens uddannelse - og
jeg var målløs da jeg fik bekræftet at jeg i mit IT-enkeltmandsfirma må
trække al de geologiske kurser fra jeg kan [da jeg er cand scient i
geologi], men ingen IT-kurser kan fratrække.

Det er fair nok at man ikke kan trække hvad som helst fra - selvom et Aps og
A/S kan - men ovenstående måde at skelne på er grotesk og jeg har svært ved
at se nytten.

morten sorensen

Fra : Henrik Hansen

Dato : 01-05-03 21:35

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3ead9d0d$0$48898$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
>
> Vore skattelove er ikke beregnet på selvstændige/enkeltmands-/kvinde
> virksomheder, men udelukkede på kapitalselskaber og lønmodtagere.

Nej det er derfor vi har en ligningsvejledning som tager højde for alle
disse forhold!!!!!

MVH

Henrik

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-05-03 21:48

"Henrik Hansen" <hansehen@mail.tele.dkFJERN> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej det er derfor vi har en ligningsvejledning som tager højde for alle
> disse forhold!!!!!

Hvorfor har en selvstændig (eksempelvis) ikke mulighed for samme
pensionsopsparing som en lønmodtager/ejer af et kapitalselskab..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 01-05-03 22:17

"Henrik Hansen" skrev:

> Nej det er derfor vi har en ligningsvejledning som tager højde for alle
> disse forhold!!!!!

Ligningsloven er ikke en retskilde. Ligningsloven er udarbejdet af
Ligningsrådet og er dets fortolkning af gældende skattelove. Man har til
enhver tid mulighed for at indbringe en sag for domstolene, hvis man er
uenig med Ligningsrådets fortolkning.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 01-05-03 22:18

"Kenn Gerdes" skrev:

> Ligningsloven

Ups - der skal naturligvis stå ligningsvejledning.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-04-03 22:54

"morten sorensen" <morten@DELETETHISmortens.net> wrote in message

> [...]
var
> erhvervsmæssig - uanset om det erhvervsmæssige konverteret til

Det var lige præcis den slags jeg havde i tankerne.

> Lidt ufleksibelt synes jeg.

Ja

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-04-03 21:31

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> wrote in message
> Skal bruge sorte bukser, sko og skjorter som konsulent.
> Kvaliteteten ligger over hvad jeg selv ville købe.
> Kan man trække dette fra?

Tror jeg næppe går.

> Er der ikke noget om man kan trække sin ADSL forbindelse fra?

Jo, det er helt OK.

> Kan man trække sin frokost og drikkervare fra når man er konsulent.
> Frokosten er dyrere end jeg plejer at køber og det virker usmart at
have sin
> madpakke med.

Godt spørgsmål.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-04-03 21:47

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Kan man trække sin frokost og drikkervare fra når man er konsulent.
> Frokosten er dyrere end jeg plejer at køber og det virker usmart at have

Det tror jeg ikke, men du må gerne give dine kunder og medarbejdere frokost
med et dertil indrettet fradrag.

Jeg tror du forveksler din stilling med en ansættelse.

Du kan ikke rejse efter regning på samme måde ej heller benytte det udgåede
"ud & hjem penge".

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : co

Dato : 28-04-03 23:00

"Jan Emil Christiansen" skrev i en meddelelse
> Kan man trække dette fra:
>
> Skal bruge sorte bukser, sko og skjorter som konsulent.
> Kvaliteteten ligger over hvad jeg selv ville købe.
> Kan man trække dette fra?

Som jeg erindre det kan du kun trække det fra hvis det er gardiner
( ups ku ikke modstå... )

Hvis du ikke vil have problemer, skal du sørge for at få trykt reklame
på alt tøjet, så kan det trækkes fra som reklametøj !

> Er der ikke noget om man kan trække sin ADSL forbindelse fra?

Jo det kan du sagtens.

> Kan man trække sin frokost og drikkervare fra når man er konsulent.
> Frokosten er dyrere end jeg plejer at køber og det virker usmart at have
sin
> madpakke med.

Nej, det kan du ikke, og fik du firmabetalt mad i et ansættelsesforhold, er
det faktisk
også skattepligtigt !

mvh
Claus

Fra : morten sorensen

Dato : 28-04-03 23:13

"co" <claus*FJERNDETTE*10@hotmail.com> wrote in message

> Hvis du ikke vil have problemer, skal du sørge for at få trykt reklame
> på alt tøjet, så kan det trækkes fra som reklametøj !

Vil det sige at et lille firmalogo på tøjet ville gøre det fuldt ud
fradragsberettiget ? Eller kommer det an på om man selv bruger det eller
giver det til kunder ?

morten sorensen

Fra : co

Dato : 28-04-03 23:19

> Vil det sige at et lille firmalogo på tøjet ville gøre det fuldt ud
> fradragsberettiget ? Eller kommer det an på om man selv bruger det eller
> giver det til kunder ?

underordnet, bare der er trykt eller broderet firmalogo/navn på det

mvh
Claus

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 29-04-03 00:10

Inden der er nogen der farer ud og køber lækre Boss-habitter med et lille
diskret logo så slå koldt vand i blodet. Jeg har tidligere her i gruppen set
skattedomme som netop IKKE accepterer dette når der er tale om ejeren af en
enkeltmandsvirksomhed. Kan Erik G. eller en anden sagkyndig ikke lige fylde
ind her? :)

Mvh,
/Kasper

Fra : No1

Dato : 02-05-03 12:25

> Inden der er nogen der farer ud og køber lækre Boss-habitter med et lille
> diskret logo så slå koldt vand i blodet. Jeg har tidligere her i gruppen
set

Øv

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-04-03 23:25

"co" <claus*FJERNDETTE*10@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, det kan du ikke, og fik du firmabetalt mad i et ansættelsesforhold,
er
> det faktisk
> også skattepligtigt !

Mig bekendt har man fundet det mere interessant at jagte selvstændige som
spiser resterne af de virksomhedsbetalte madder end at skatteligne
medarbejdere med (næsten) gratis frokost.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : morten sorensen

Dato : 29-04-03 08:34

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3eadaa37$0$48904$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Mig bekendt har man fundet det mere interessant at jagte selvstændige som
> spiser resterne af de virksomhedsbetalte madder end at skatteligne
> medarbejdere med (næsten) gratis frokost.

Ok... der nåede vi vist bunden.

morten sorensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 29-04-03 06:20

Jan Emil Christiansen wrote:

> Skal bruge sorte bukser, sko og skjorter som konsulent.
> Kvaliteteten ligger over hvad jeg selv ville købe.
> Kan man trække dette fra?

Merudgiften kan trækkes fra, men det er svært at dokumentere. Men jo
mere det afviger fra privat anvendeligt tøj, jo lettere, herunder
logo mv.
Men det skal naturligvis have sammenhæng med det, du laver.

> Er der ikke noget om man kan trække sin ADSL forbindelse fra?

Du trækker alle tlf - Inet udgifter fra, og beskatte af det faste abbo
samt 1910 + moms. Med flere mobiler (fx børns mv) er det skøn.

> Kan man trække sin frokost og drikkervare fra når man er konsulent.
> Frokosten er dyrere end jeg plejer at køber og det virker usmart at have sin
> madpakke med.

Der har siden 2001 været samme fradragsret for rejseudgifter mv som
for lønmodtagere, dvs standardfradrag uden dokumentation for faktiske
udgifter.
Dog kræves -mere- dokumentation af faktiske rejser, da der ikke er en
arbejdsgiver, der kontrollerer det. Det kan fx være timesedler, daglige
notater i arbejdsbog, billetter, ell lign.

Køb Skatten 2003 for yderligere, både erhverv og privat, koster hver ca 90 kr.

Og en kommentar til transportudgifter, så kan direkte udgifter til den
erhvervsbetingede del fratrækkes. Er der blandet anvendelse, skal
fradraget ske forholdsmæssigt mellem privat og erhvervsmæssig del.
Det betyder, at det er kombinationen af dokumentation, skøn og argumenter,
der fordeler udgiften.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.