blåbær (amerikanske)
Fra : jensen

Dato : 28-04-03 08:02

hej gruppe
jeg har med glæde indkøbt to amerikanske blåbær af forskellig sort for at
tilgodese befrugtningen. Er der noget specielt jeg skal tage hensyn til ved
plantning - her mener jeg: skygge/sol, læ/beskyttelse, hvor meget spagnum
skal der bruges (de skal selvfølgelig i surbund), er det godt at lægge
grannåle i plantehullet, skal der gødes nu?

hilsen Helle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-03 16:53

On Mon, 28 Apr 2003 09:02:22 +0200, "jensen" <jjaansen@mail.dk> wrote:

> [...]
>skal der bruges (de skal selvfølgelig i surbund), er det godt at lægge
>grannåle i plantehullet, skal der gødes nu?

Sol, masser af sol. Grannåle iblandet jorden er også godt. Gødning skal
de nok ikke have før om nogle uger når de er kommet i vækst.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : jensen

Dato : 01-05-03 07:44

> Sol, masser af sol. Grannåle iblandet jorden er også godt. Gødning skal
> de nok ikke have før om nogle uger når de er kommet i vækst.

hej Mads
de står nu plantet et sted hvor de får fuld sol halvdelen af dagen og
vandrende sol resten af dagen - det var det bedste bud. Deres rødder var
MEGET pottebundne - prøvede forgæves at vride dem lidt fra hinanden, men
synes altid at det er svært med planter i spagnum. Nu håber jeg bare, at de
kan få godt fat. De er sat i spagnum rigeligt gennemvædet af vand med
grannåle i bunden.

hilsen Helle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-03 20:08

On Thu, 1 May 2003 08:43:41 +0200, "jensen" <jjaansen@mail.dk> wrote:

>de står nu plantet et sted hvor de får fuld sol halvdelen af dagen og
>vandrende sol resten af dagen - det var det bedste bud. Deres rødder var

Det skal også nok gå fint.

>MEGET pottebundne - prøvede forgæves at vride dem lidt fra hinanden, men
>synes altid at det er svært med planter i spagnum. Nu håber jeg bare, at de

Det kan godt være lidt svært nogle gange. Men det skader sjældent at gå
hårdt til den og få rødderne vredet godt fri hvis de har taget for mange
ture rundt i potten.

>kan få godt fat. De er sat i spagnum rigeligt gennemvædet af vand med
>grannåle i bunden.

Det er pt. vist svært at finde noget som _ikke_ er rigeligt gennemvædet
af regnvand Vi har fået op i nærheden af 80 mm siden lørdag.
http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!