Rockwool kontra papiruld?
Fra : Henrik Juul

Dato : 27-04-03 18:34

Jeg kunne godt tænke mig en masse fordele og ulemper for loftisolering
med henholdsvis Rockwool og papiruld.

Mvh
Henrik
Henrik Juul
henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)

Fra : Peter C.

Dato : 29-04-03 11:56

"Henrik Juul" <henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
meddelelse news:c05oavcacg2fgqem88josthcqds8r8q1o3@4ax.com...
> Jeg kunne godt tænke mig en masse fordele og ulemper for loftisolering
> med henholdsvis Rockwool og papiruld.

Jeg læste på et tidspunkt en test af papiruld vs. stenuld

Man havde bygget to små huse i træ (a la legehuse) og isoleret dem med hver
sit materiale.
Så blev der sat ild til dem, og man foretog så forskellige målinger.

Jeg kan ikke huske alle for og imod-ting men en ting jeg hæftede mig ved var
at papiruldshuset blev væsentligt varmere.
I Rockwool huset blev målt op til 800 grader, mens der i papiruldshuset blev
målt grader på op til 1000.
Selvom papirulden ikke kan brænde, ulmer og gløder den på en anden måde, og
det gav de højere varmegrader

De røgdykkere der skulle teste slukkeforholdene udtalte at de 200 grader
faktisk gjorde hele forskellen om huset var til at færdes i eller ej. !!!

MVH Peter C.

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 03-05-03 18:14

Hvor læste du det?.