sommerhusudlejnings ide
Fra : Alkymisten

Dato : 27-04-03 19:45

Det firma jeg arbejder for sælger produkter til autolakerer i adskillige
lande.

Vi havde bl.a. en mand der kørte i Tyskland, og han fortalte at ca.
halvdelen af de kunder han besøgte, spurgte om han havde et sommerhus i
Danmark de kunne leje.

Ideen er nu at firmaet kunne købe et eller flere sommerhuse og at de
finanseres ved udlejning gennem sælgerne i Tyskland, Sverige, England m.m.
Firmaet er bygget op som et anpartsselskab med 2 ejere.

Er der nogen der har ideer om hvilke ulemper der er i ideen? vil ejerne af
selskabet blive beskattet af "brugsretten" når sommerhusene ikke er udlejet?
Er der andet at være opmærksom på?

KVH

Fra : Robert

Dato : 27-04-03 18:54

"Alkymisten" <l.held@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> finanseres ved udlejning gennem sælgerne i Tyskland, Sverige, England m.m.
> Firmaet er bygget op som et anpartsselskab med 2 ejere.

Selskaber må ikke erhverve fast ejendom uden miljøministerens tilladelse,
medmindre ejendommen skal anvendes til helårsbeboelse eller i
erhvervsøjemed. Samtidig må sommerhuse generelt ikke udlejes erhvervsmæssigt
uden miljøministerens tilladelse, hvilket i praksis nok ikke gives og slet
ikke til et selskab. Selskaber kan dog få lov til at erhverve såkaldte
personalesommerhuse, men det er der jo ikke tale om her. Selskabsformen er
derfor nok ikke nogen realistisk fremgangsmåde.

> Er der nogen der har ideer om hvilke ulemper der er i ideen? vil ejerne af
> selskabet blive beskattet af "brugsretten" når sommerhusene ikke er
udlejet?
> Er der andet at være opmærksom på?

Revisionsfirmaet Deloitte & Touche (nej, jeg har ikke nogen tilknytning til
firmaet) har i et hæfte om beskatning af personalegoder beskrevet reglerne
om beskatning af fri sommerbolig for bl.a. hovedanpartshavere/-aktionærer.
Her er et link til hæftet:

http://www.deloitte.com/dtt/cda/doc/content/Personalegoder_2003.pdf

Beskrivelse fremgår af afsnit 3.3 side 14.

Håber I kan bruge det til noget.

Robert

Fra : MAndersen

Dato : 29-04-03 15:10

"Robert" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Alkymisten" <l.held@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hvad med at du købte det privat og lejede det ud ? Det er der jo ikke noget
til at forhindre?

mvh
MAndersen