Hvordan får man en Hawaii blomst til, at b~
Fra : Herbert

Dato : 27-04-03 11:49

Hejsa

Se venligst subj.

Sidste år fik sådan og den er temmelig stor, men den vil ikke blomstre
Har sq aldrig det problem, at mine Hawaii blomster ikke ville
blomstre.........

Nogle gode råd?

På forhånd tak
Erik

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-04-03 13:31

"Herbert" <herbert007@hotmail.com_remove> writes:

> Sidste år fik sådan og den er temmelig stor, men den vil ikke blomstre
> Har sq aldrig det problem, at mine Hawaii blomster ikke ville
> blomstre.........
>
> Nogle gode råd?

Gå på biblioteket. Eller rettere, gå ind på http://www.bibliotek.dk og
søg på Jacqueline Walker. Hun har skrevet en ganske god bog om
hibiscus/hawaiiblomster, og i den bog, har hun et afsnit om
"fejlfinding" og "problemløsning". Den er ganske vist på engelsk og
der er sikkert ikke ret mange biblioteker der har den, men den kan
bestilles hjem via. bibliotek.dk. Den har ISBN 1-55209-533-9.

Men umiddelbart ville jeg først tænke om den får passende med vand,
gødning, varme og sol. Mine slås om pladsen i vindueskarmen, for de
blomstrer alle sammen så det er en ren lyst, altså bortset fra de
stiklinger jeg tog i foråret, da jeg klippede dem ned.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : basse

Dato : 29-04-03 17:18

Hej Trine !

Mine slås om pladsen i vindueskarmen, for de
> blomstrer alle sammen så det er en ren lyst, altså bortset fra de
> stiklinger jeg tog i foråret, da jeg klippede dem ned.

Hvordan behandler du stiklingerne ? Da jeg klippede mine hibiscusser tænke
jeg på, at jeg burde bruge de afklippede grene til stiklingen, men fik
aldrig lige gjort noget ved det, da jeg ikke var helt sikker på, hvad jeg
skulle gøre.

Hilsen Rebekka

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-04-03 19:03

"basse" <garp@get2net.dk> writes:

> [...]
> jeg på, at jeg burde bruge de afklippede grene til stiklingen, men fik
> aldrig lige gjort noget ved det, da jeg ikke var helt sikker på, hvad jeg

Jeg klippede alle bladene af grenene, stak dem i noget godt fugtigt
pottemuld og kom det hele i en pose. Derefter satte jeg dem den bag
fjernsynet, hvor der er ret lunt og ikke ret lyst. Efter et par uger
tog jeg dem frem igen og satte dem i en østvendt vindueskarm. Faktisk
tror jeg at de var for små til at kunne gøre noget ved det, men de har
altså fået rødder, så jeg håber da at de kommer.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 27-04-03 13:48

De skal klippes et godt stykke ned på nuværede tidspunkt. De bliver også
ranglede, hvis de ikke bliver beskåret.
Desuden kan du forsøge at potte den om. Træk klumpen ud af den gamle potte
og ryst det meste af det gamle jord af - skyld evt rødderne. Plant derefter
i ny potttemuld og større potte. Gød jævnligt sommeren igennem, som der står
på gødningsbeholderen.

Se evt her: http://www.graff.dk/nydk/purpose.htm

eller: http://www.graff.dk/dansk/kvalitet.htm

søg selv videre på "Google" eller andre steder under "hibiscus"

VH Birgitte