"Havepest"
Fra : Ejvind Munk Jensen

Dato : 27-04-03 09:11

Jeg har af een eller anden grund fået noget "havepest" (ukrudtsplante) der
breder sig med lynets hast. Er der en der har en metode ud over den hårde
med at grave det hele op og pille alle rødderne op. Kan man event. bruge
Round up - der går jo fra planten og ned i rødderne.

Er der nogen der har erfaring.

Mvh
Ejvind M

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-04-03 20:24

On Sun, 27 Apr 2003 10:10:55 +0200, "Ejvind Munk Jensen"
<emunk@FJERNvejen-net.dk> wrote:

> [...]
>med at grave det hele op og pille alle rødderne op. Kan man event. bruge
>Round up - der går jo fra planten og ned i rødderne.

Jeg havde dem for et par år siden i et bed. Efter forgæves at have
forsøgt at udrydde dem igennem et par år, og bedet efterhånden så mere
og mere kedeligt ud, så gravede jeg planterne op som skulle gemmes, og
gav resten Roundup.

Det tog godt nok livet af havepesten, men de følgende to år kom der
stadig havepest op ind imellem. Jeg tror de kom fra frø som lå i jorden.
De små var dog nemme nok at grave op med en lille greb. Bare man er
opmærksom på at de kommer og de bliver fjernet inden de bliver for
store.

I øvrigt syntes jeg at havepest er utrolig flot - den breder sig bare
for aggresivt

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-04-03 20:45

> I øvrigt syntes jeg at havepest er utrolig flot - den breder sig bare
> for aggresivt

Ja - er definitionen på ukrudt ikke "planter, der vokser de forkerte
steder"?
(Ligesom definitionen på børn: "personer, der opholder sig de forkerte
steder på de forkerte måder")? )

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-04-03 21:48

On Sun, 27 Apr 2003 21:45:28 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Ja - er definitionen på ukrudt ikke "planter, der vokser de forkerte
>steder"?

Jo, det er meget dækkende.
Det er faktisk lidt forkert at nogle planter kun omtales som
ukrudtsplanter (som f.eks mælkebøtten som jo er en utrolig flot blomst)

>(Ligesom definitionen på børn: "personer, der opholder sig de forkerte
>steder på de forkerte måder")? )

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 27-04-03 20:56

On Sun, 27 Apr 2003 21:24:24 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>forsøgt at udrydde dem igennem et par år, og bedet efterhånden så mere
>og mere kedeligt ud, så gravede jeg planterne op som skulle gemmes, og

Nåh det er det, de hedder, dem langs husmuren, som gror lige lovlig
godt i år

Er de skadelige for de omkringstående planter?

Med venlig hilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-04-03 21:46

On Sun, 27 Apr 2003 21:55:40 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Nåh det er det, de hedder, dem langs husmuren, som gror lige lovlig
>godt i år
>
>Er de skadelige for de omkringstående planter?

Havepest? Ikke andet end at deres rødder kravler ind i rodklumpen på
andre planter og denså kan komme med når man deler sine planter.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-04-03 09:19

Mads Lie Jensen skrev:

> Jo, det er meget dækkende.
> Det er faktisk lidt forkert at nogle planter kun omtales som
> ukrudtsplanter (som f.eks mælkebøtten som jo er en utrolig flot blomst)

... og derudover kan bruges som grønsag, der faktisk også bliver
dyrkert kommercielt på store marker.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-03 16:48

On Mon, 28 Apr 2003 10:18:33 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>.. og derudover kan bruges som grønsag, der faktisk også bliver
>dyrkert kommercielt på store marker.

Ja, det så jeg noget om et sted engang - men jeg blev nu lidt rystet da
min normale leverandør af staudefrø pludselig havde mælkebøtte i
sortimentet.

Endnu værre blev det da jeg så de også solgte frø af gederams.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-04-03 17:13

Mads Lie Jensen skrev:

> Ja, det så jeg noget om et sted engang - men jeg blev nu lidt rystet da
> min normale leverandør af staudefrø pludselig havde mælkebøtte i
> sortimentet.

Der findes faktisk et utal af mælkebøttearter -- heraf er de fleste
vilde former. Kultursorterne er angiveligt mindre bitre, end dem vi
typisk finder i natur og have.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock