Mellemrum
Fra : Allan Ottosen

Dato : 26-04-03 22:55

Hej
Et ganske simpelt spørgsmål.
Hvis man vil have et skriftdokument til at være med lige
margener, er man nødt til at sætte mellemrum ind, hvordan ser
sådan et tags ud?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 26-04-03 23:04

Allan Ottosen wrote:

> Hvis man vil have et skriftdokument til at være med lige
> margener, er man nødt til at sætte mellemrum ind, hvordan ser
> sådan et tags ud?

Løsningen er følgende:

   Denne tekst har lige højre- og venstre-margener.
   Bla bla bla bla bla blabla bla bla

--
Jonas Koch Bentzen

http://findhim.com/

Fra : Allan Ottosen

Dato : 26-04-03 23:21

Tak Jonas
Allan

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 27-04-03 08:42

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.html:

>Løsningen er følgende:

Du skal blot være opmærksom på følgende:

* Browseren indeholder ikke nogen orddelingsfunktion. Dvs. at meget
lange ord ikke bliver delt, men derimod flyttet til næste linie. Det
resulterer derfor i meget luft i teksten, da mellemrummene bliver
meget lange. Det er selvfølgelig særlig slemt ved tekster med højt
LIX-tal. De lange mellemrum kaldes i typograf-sprog for 'floder'. Jo
smallere tekstfelt, jo større risiko for floder.

* Der findes en særlig kode, der kan indsætte en blød bindestreg i
teksten, således at ordet - hvis nødvendigt - vil blive delt det
pågældende sted. Koden hedder &shy; og kan indsættes således:
bruttonationalprodukt skrives i stedet som
brut&shy;to&shy;na&shy;tio&shy;nal&shy;pro&shy;dukt. Man behøver
selvfølgelig ikke indsætte koden vil ALLE stavelser, men blot dér hvor
en eventuel orddeling vil se 'pæn' ud. Til gengæld er det jo et større
arbejde at indsætte &shy; vel alle de lange ord i en lang tekst. Koden
&shy; virker mig bekendt ikke i Netscape.

* Tekst med fast bagkant er sværere at læse end tekst med løs bagkant.
Det gælder i særdeleshed på en skærm.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-03 12:15

Jens Tønnesen skrev:

> Koden &shy; virker mig bekendt ikke i Netscape.

Så vidt jeg husker er der flere browsere der kløjs i &shy;-koden.
IE 5.1 til Mac var vist en af dem - jeg kan ikke huske om IE 5.5
(Windows) forstår &shy; korrekt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-04-03 12:40

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Så vidt jeg husker er der flere browsere der kløjs i &shy;-koden.
> IE 5.1 til Mac var vist en af dem - jeg kan ikke huske om IE 5.5
> (Windows) forstår &shy; korrekt.

Jo, IE 5.5 (W) er en af de få browsere, der forstår &shy;
Det er synd, det ikke er bredere understøttet - ikke for at forsvare M$, for
det fortjener de ikke.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin