Regler og lovkrav til elevbilleder på nett~
Fra : Buzz

Dato : 26-04-03 21:08

Hej i gruppen

Jeg vil gerne høre, om der er nogen her i gruppen, som kan informere
mig om regler og/eller lovkrav i forbindelse med offentliggørelse af
elevbilleder på en skoleklasses hjemmeside på internettet.

Jeg vil sætte pris på et hurtigt svar.

Venlig hilsen

Buzz

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 26-04-03 22:44

"Buzz" <sjoksen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mig om regler og/eller lovkrav i forbindelse med offentliggørelse af
> elevbilleder på en skoleklasses hjemmeside på internettet.

På vores skole gælder den regel, at forældrene skal give tilladelse til, at
billeder af deres barn lægges på nettet.

Der er dog en undtagelse: Hvis billedet ikke tydeligt viser det enkelte
barns ansigt, f.eks. hvis man vil vise billeder fra en tur i Zoologisk have,
og man kan se en masse børn (skolens og alle andres) bagfra stå og kigge på
elefanterne.

Jeg mener, disse regler er de "rigtige" fra registerloven, eller hvad den nu
hedder.

VH Birgitte

Fra : Buzz

Dato : 26-04-03 23:13

On Sat, 26 Apr 2003 23:43:42 +0200, "Birgitte Abkjær"
<paogba@oncable.dk> wrote:

> [...]
>elefanterne.
>
>Jeg mener, disse regler er de "rigtige" fra registerloven, eller hvad den nu

Tak for dit hurtige svar. Jeg har selv tænkt i de nogenlunde samme
baner. Jeg tænker også på, hvordan situationen kan/bør/skal håndteres
overfor de personer, der ufrivilligt og uvidende er kommet med på
nogle billeder, man vil offentliggøre f.eks. på en elevhjemmeside.

Jeg tror, at det også ville blive meget vanskeligt at opnå tilladelse
fra andre udenforstående personer, som også tilfældigvis bliver
fotograferet i zoologisk have f.eks.

Venlig hilsen

Buzz

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-04-03 23:38

> [...]
> mig om regler og/eller lovkrav i forbindelse med offentliggørelse af
> elevbilleder på en skoleklasses hjemmeside på internettet.

Når en skole ønsker at offentliggøre oplysninger om eleverne som for
eksempel navne, portrætbilleder eller klassebilleder, eller oplysninger om
fritidsinteresser på sin hjemmeside, må det kun ske, hvis der inden
offentliggørelsen indhentes et udtrykkeligt samtykke for hver enkelt elev.
Som udgangspunkt skal skolen have samtykke fra forældremyndighedens
indehaver.

Hvis en elev er 15 år eller derover kan han/hun i almindelighed selv give
samtykke til, at skolen offentliggør oplysninger om eleven på sin
hjemmeside. Datatilsynet har ved fastlæggelsen af denne aldersgrænse taget i
betragtning, at en elev på denne alder normalt er moden nok til at overskue
konsekvenserne af et samtykke til videregivelse af oplysninger på internet.

Et samtykke kan udformes såvel mundtligt som skriftligt. Det er dog skolen,
der skal bevise, at der i den konkrete situation er afgivet samtykke, og at
det i øvrigt lever op til persondatalovens krav til et samtykke.

Eleven kan tilbagekalde sit samtykke på et hvilket som helst tidspunkt, hvis
han/hun af en eller anden årsag ikke længere ønsker, at oplysningerne skal
offentliggøres. Tilbagekaldelsen betyder, at de pågældende oplysninger
normalt ikke må offentliggøres fremover. Hvis eleven eller
forældremyndighedens indehaver tilbagekalder samtykket, skal skolen altså
fjerne oplysningerne fra hjemmesiden igen.

Alt dette kan man læse om på www.registertilsynet.dk

--

ahw

Fra : Claus Sørensen

Dato : 28-04-03 14:09

Buzz wrote:

> Jeg vil gerne høre, om der er nogen her i gruppen, som kan informere
> mig om regler og/eller lovkrav i forbindelse med offentliggørelse af
> elevbilleder på en skoleklasses hjemmeside på internettet.

http://www.registertilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=584

Situationsbilleder i det offentlige rum (herunder skoler) er ok.

Portrætbilleder (herunder klassebillede) er ikke ok.

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen Befri kontoret med en åben pakke - OpenOffice.org
Dansk kontaktperson -------------------------------------------------

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-04-03 19:45

"Claus Sørensen" <cs@openoffice.org> skrev i en meddelelse
> Buzz wrote:
> Situationsbilleder i det offentlige rum (herunder skoler) er ok.

Kun delvíst - eleverne må ikke kunne genkendes, hvis det er fra en skole og
de benyttes på skolens hjemmeside.

> Portrætbilleder (herunder klassebillede) er ikke ok.

korrekt!
--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 29-04-03 14:42

Arne H. Wilstrup <Karl@meget.smart.dk> wrote:

> "Claus Sørensen" <cs@openoffice.org> skrev i en meddelelse

> Kun delvíst - eleverne må ikke kunne genkendes, hvis det er fra en skole og
> de benyttes på skolens hjemmeside.

Så er der vist mange [udenlandske] skoler der overtræder dansk
lovgivning.

Jeg har dog hele tiden været klar over at laver eleverne hjemmeside på
skolens computer, så skulle den genne inspektørens censur. Jeg står for
edb-undervisningen i 5. og 6. klasse, herunder FrontPage.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-04-03 17:11

"Per Rønne" <per@ronne.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> skolens computer, så skulle den genne inspektørens censur. Jeg står for
> edb-undervisningen i 5. og 6. klasse, herunder FrontPage.

Der er faktisk faldet en afgørelse hvoraf det fremgår at man IKKE må
censurere hjemmesiderne fra eleverne. Jeg husker desværre ikke forbindelsen,
så jeg kan ikke give dig et link. H vis jeg finder frem til det, vil jeg
naturligvis give det videre.

Men da jeg lavede det første indlæg, citerede jeg direkte fra Datatilsynets
hjemmeside omkring problematikken og de samtaler jeg har haft med tilsynets
jurister og de mails, jeg har modtaget tidligere, lader ingen tvivl tilbage:
man må IKKE ´benytte elevbilleder på skolens hjemmesider, hvor de er
genkendelige - og som en af it-vejlederne på min skole for en små tre uger
siden sagde:: man havde fået besked på at fjerne et billede fra en elev på
hjemmesiden inden for ½ time - ellers ville der falde brænde ned - så jeg
sidder altså her med både lovgivning og praksis i ryggen.

En skoleinspektør, der nægtede at efterkomme disse ordrer ville i værste
fald kunne fængsles, oplyste man til mig på Datatilsynet. Så uanset, hvad
udlandske skolers hjemmesider foretager sig, så er det ikke lovligt i
Danmark, og det er det, vi snakker om.

Hvis en udenlandsk privatskole overtræder lovgivningen i Danmark, kan de
naturligvis også retsforfølges.

Vær rolig for at jeg i denne sag er 100 % sikker!
--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 29-04-03 18:41

Arne H. Wilstrup <Karl@meget.smart.dk> wrote:

> Der er faktisk faldet en afgørelse hvoraf det fremgår at man IKKE må
> censurere hjemmesiderne fra eleverne.

Jeg ville dog altid sende sådanne hjemmesider »gennem inspektøren« før
de blev lagt på nettet ...
--
Per Erik Rønne