Absolut positionering i IE og Opera
Fra : Mr. Smith

Dato : 26-04-03 16:56

http://dusted.homepage.dk/testcenter.htm

Jeg har brugt absolut positionering til at positionere boksen hvor der står
"det er mig den er gal med".

#submenu {
position: absolute;
top: 80px;
left: 612px;
width: 150px;
background: lightblue;
}

IE viser slet ikke boksen, har prøvet at rode lidt med z-index - men uden
held, og Opera og Mozilla positionerer den også lidt forskelligt (viser den
i det mindste!). Er der noget jeg skal være opmærksom på i forbindelse med
absolut positionering og de forskellige browseres fortolkning heraf?

Meningen er at boksens højre kant skal ligge lige op af det lyseblå billedes
højre kant.

// smith

Fra : Rune Glerup

Dato : 26-04-03 18:18

Mr. Smith skrev:

> Er der noget jeg skal være opmærksom på i forbindelse med
> absolut positionering og de forskellige browseres fortolkning heraf?

De positionerer boksen ens. Forskellen er at fordi du ikke har angivet
hvilken padding body-elementet skal have bruger begge browsere den
padding der er i bruger-stylesheet'et.

Følgende burde få det til at være ens i de 2 browsere:

html, body {
   margin : 0;
   padding : 0;
}

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Mr. Smith

Dato : 27-04-03 12:57

"Rune Glerup" <usenet@kaboom.dk> wrote
> De positionerer boksen ens. Forskellen er at fordi du ikke har angivet
> hvilken padding body-elementet skal have bruger begge browsere den
> padding der er i bruger-stylesheet'et.

- Fantastisk, tak!

Hvad med IE problemet - den viser slet ikke to bokse som er positioneret med
"absolute". Har som sagt forsøgt mig med z-index, men uden held.

// smith

Fra : Rune Glerup

Dato : 27-04-03 14:16

Mr. Smith skrev:

> "Rune Glerup" <usenet@kaboom.dk> wrote
>
> - Fantastisk, tak!
>
> Hvad med IE problemet - den viser slet ikke to bokse som er positioneret med
> "absolute". Har som sagt forsøgt mig med z-index, men uden held.

Jeg må indrømme at det ser lidt sjovt ud. :) Jeg kan ikke forstå hvordan
problemet fremkommer.

Men prøv at fjerne z-index og flytte de to div-containere direkte ud som
childs i body-elementet: så <div id="bannere"> og <div id="submenu">
ikke er inde i <div id="indramning">.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Mr. Smith

Dato : 29-04-03 13:59

> [...]
>
> Men prøv at fjerne z-index og flytte de to div-containere direkte ud som
> childs i body-elementet: så <div id="bannere"> og <div id="submenu">

- Og det løste så problemet! =) Jeg siger mange tak..!

// smith

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-03 12:23

Mr. Smith skrev:

> Jeg har brugt absolut positionering til at positionere boksen
> hvor der står "det er mig den er gal med".

Prøv at validere din side:
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://dusted.homepage.dk/testcenter.htm&warning=1&profile=css2>

Hvis jeg læser fejlmeddelelsen korrekt, har du problemer fordi "_"
(understreg) ikke er et gyldigt tegn i et selectornavn.

Prøv at omdøbe de klasser hvor du bruger understreg.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mr. Smith

Dato : 27-04-03 13:37

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote
> Hvis jeg læser fejlmeddelelsen korrekt, har du problemer fordi "_"
> (understreg) ikke er et gyldigt tegn i et selectornavn.
>
> Prøv at omdøbe de klasser hvor du bruger understreg.

- Tak for tippet - har fjernet "_" og sidens css-del validerer nu fint. Men
de omtalte bokse, som er positioneret absolut, vises stadig ikke i IE.
Z-index læser som sagt intet.

// smith