NAT-router til WebSpeed fra oncable
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-04-03 14:22

Jeg er blevet bedt om at gøre mig nogle overvejelser om sikring af to stk
PC, der kommer til at skulle have adgang til internettet via kabelmodem
fra oncable.

Jeg kunne godt tænke mig at sætte en NAT-router op imellem deres box og
deres PC'ere, men hvilken skal jeg vælge ? Jeg kunne forestille mig, at
prisen har overordentlig stor betydning for om man vil købe en router
eller ej [1].

Jeg har absolut ingen erfaring med dette før nu, så jeg vil meget gerne
have et pædagogisk svar.

[1] Jeg har snakket lidt med nogen i dk.edb.sikkerhed om situationen jeg
står i. Tråden hedder "Den indbyggede firewall i Windows XP"
<Xns9368D15839458spamstocholmdk@130.226.1.34>

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
** Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ? **

Fra : Knud Berggreen

Dato : 26-04-03 17:12

On Sat, 26 Apr 2003 13:21:58 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<jespers@stocholm.invalid> wrote:

> [...]
>deres PC'ere, men hvilken skal jeg vælge ? Jeg kunne forestille mig, at
>prisen har overordentlig stor betydning for om man vil købe en router

Jeg er ganske godt tilfreds med min D-Link DI-604
Prisen ligger i området 5-600 kr. så det er overkommeligt.

/Knud

Fra : Jan V

Dato : 26-04-03 18:44

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ** Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ? **
> Svar venligst til gruppen og ikke til mig privat !

Ja jeg må også sige DI-604 er en billig og fornuftig løsning som fungerer
upåklageligt, med kabel modem.

**Og iøvrigt de andre siger han er 16 år**

Fra : P og T

Dato : 26-04-03 20:37

> [...]
> ** Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ? **
> Svar venligst til gruppen og ikke til mig privat !

Hej

Du kan også kigge her: http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?86

Den har jeg sat 3 stykker op af. Personligt syntes jeg den er nemmere at
sætte op end D-604.

Per

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 27-04-03 10:58

P og T wrote :

> [...]

> Du kan også kigge her: http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?86
>
> Den har jeg sat 3 stykker op af. Personligt syntes jeg den er nemmere

Den ser da pæn ud ... :) Men der er nogle ting, i beskrivelsen af
features, som jeg ikke helt forstår - sikkert fordi jeg ikke har arbejdet
med det før.

Der står

**Understøtter internet applikationer så som Web-browser, AOE, Battle.net
**Multi-User, Crazy Arcade, E-Mail, FTP, ICQ, MSN Messenger, NetMeeting,
**PCAnywhere, PING, StarCraft, Telnet osv.

Hvorfor er der overhovedet denne liste ? Routeren skalvel bare agere som
"videreformidler" af pakker imellem internettet udenfor og computerne
indenfor.

Der står

**Understøtter de fleste styresystemer, bla. Windows 95/98/NT/2000/XP,
**Unix, og MAC.

Hvorfor fortælles dette - igen bør routeren vel arbejde på pakkeniveau og
ikke bekymre sig om hvilket system/applikation der sender de korrekte
pakker til og fra den.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk - http://asp-faq.dk
Skriv venligst under det du svarer på og skær det overflødige væk.

Fra : P og T

Dato : 27-04-03 18:45

> [...]
>
> Hvorfor er der overhovedet denne liste ? Routeren skalvel bare agere som
> "videreformidler" af pakker imellem internettet udenfor og computerne

Så vidt jeg ved er f.eks. messenger lidt speciel med hvilke porte den
bruger. I hvert fald ved voice og video, der skal routeren bruge en slags
plug and play til at åbne portene, jeg husker ikke hvad det kaldes. Men
jahh..... Det ser jo "smart" ud

> Der står
>
> **Understøtter de fleste styresystemer, bla. Windows 95/98/NT/2000/XP,
> **Unix, og MAC.

Det ser også smart ud... Men mon ikke også de slipper for nogen spørgsmål på
den måde

> Hvorfor fortælles dette - igen bør routeren vel arbejde på pakkeniveau og
> ikke bekymre sig om hvilket system/applikation der sender de korrekte
> pakker til og fra den.

Per