Råd søges: Hvilket bibelleksikon ?
Fra : N. Foldager

Dato : 26-04-03 13:31

Min veninde er ikke teolog eller teologistudende, men en god og sød
kristen, som går til bibelkredse, gudsstjenester, Gospelkor (Kefas)
o.lign.

Jeg vil gerne glæde hende med et godt bibelleksikon til hendes
fødselsdag.

Så vidt jeg kan se, står valget mellem Politikens og Gads
Bibelleksikon.

Men hvilket skal jeg vælge?

Gads er en hel del større (godt 900 sider) end Politikens. Det er også
nyere og virker umiddelbart som valget. Men det koster også 3 - 4
gange så meget som Politikens.

Hvis Gads er bedst (bedste artikler, færre forgæves opslag, bedre
illustrationer), er det dét, hun skal have.

(Jeg har ikke kunnet se nogen af dem endnu pga sygdom)

Så jeg vil være glad for nogle gode råd fra brugere.

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-04-03 14:50

N. Foldager <nfoldager@yahoo.com> mælte sligt:

>Så vidt jeg kan se, står valget mellem Politikens og Gads
>Bibelleksikon.

>Men hvilket skal jeg vælge?

Det afhænger af så meget. Politikens er ikke enormt stort (336 sider), men er
til gengæld billigt (ca. 250,-). Det er skrevet af to forfattere.

Gads Bibel Leksikon (sic!) er derimod meget omfattende og klart af bedre
kvalitet. Det er standardværket inden for bibelvidenskaberne på dansk grund og
er skrevet af førende danske bibelforskere og er et must, hvis man læser
teologi eller religionsvidenskab med interesse for bibelske emner. Jeg bruger
det selv med stor fornøjelse. Det er lige kommet i en étbindsudgave, der kan
fås for ca. 700 kr. Der findes også en forgænger, udgivet i 1960'erne, ved
navn Gads Danske Bibelleksikon, som kan fås antikvarisk for ca. samme pris -
det er en smule mere omfattende, men ikke helt så "up to date".

Nu lyder det på din beskrivelse som om din veninde er meget engageret i
kristendommen rent eksistentielt, og det skal derfor bemærkes at begge
ovenforstående leksika har en relativt kritisk tilgang til de bibelske
skrifter og deres sandhedsværdi. Din veninde ville måske synes bedre om det
kristne bibelleksikon udgivet af det kristne Lohses forlag. Det er til gengæld
endda dyrere, idet det består af tre bind til hver 490 kr.

Der findes vist også nogle norske kristne bibelleksika, men dem kender jeg
desværre ikke til.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Cyrus is just a virus.
He wants to tie you down while you're still young.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 26-04-03 18:44

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:1d2lavs16n2s41jvuuao3e6ue12lsgi73p@4ax.com...
> [...]
gengæld
> endda dyrere, idet det består af tre bind til hver 490 kr.

Lohse har også i forbindelse med deres Bibelværk for Menigheden udgivet et
etbinds leksikon kaldet Bibellex. Det koster omkring 300 kr., men det er
selvsagt ikke så grundigt som det store trebinds...

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-04-03 18:41

Mark Langdahl kajqrd@hotmail.com skrev dette:

> Lohse har også i forbindelse med deres Bibelværk for Menigheden
> udgivet et etbinds leksikon kaldet Bibellex. Det koster omkring 300
> kr., men det er selvsagt ikke så grundigt som det store trebinds...

.... og er langt at foretrække frem for især Gads, som er gennemsyret
af liberalteologernes opfattelse af at stort set intet af det der står
i Bibelen har nogen synderlig sandhedsværdi.

Bl.a. holder disse liberalteologer fast ved at Daniels Bog er
forfattet og skrevet omkring år 160 f.Kr. selv om der i dag foreligger
så mange vidnesbyrd der klart viser at denne liberalteologiske
opfattelse forlængst er skudt i sænk og ikke længere er holdbart.

Dette er blot ét af eksemplerne der viser at Gads bibelleksikon
efterhånden er helt ude af trit med fakta og ny viden.

Vil du have et seriøst bibelleksikon så hold dig langt væk fra disse
liberalisters forældede fantasifulde forestillinger om Bibelen. -
Lohses og flere af de Norkse er langt mere saglige, seriøse og
korrekte.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : N. Foldager

Dato : 29-04-03 10:00

Andreas Falck skrev:

> [...]
>liberalisters forældede fantasifulde forestillinger om Bibelen. -
>Lohses og flere af de Norkse er langt mere saglige, seriøse og

Du virker meget vred. Det er sandelig ikke så godt.

Mvh

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-04-03 10:29

N. Foldager nfoldager@yahoo.com skrev dette:

[ ... ]
> Du virker meget vred. Det er sandelig ikke så godt.

Nej da, jeg er ikke spor vred, - jeg ser blot realistisk på produktet

Fra : N. Foldager

Dato : 29-04-03 10:09

Tak for et langt og fint svar.

> [...]
>kristne bibelleksikon udgivet af det kristne Lohses forlag. Det er til gengæld
>endda dyrere, idet det består af tre bind til hver 490 kr.

Det er nok rigtigt. Selvom hun ellers ikke er bleg for at se kritisk
på tingene. (Det er man vel ikke, hvis man er ægte troende.)

Så jeg vælger nok Lohses 3 bindsværk.

Venlig hilsen

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-04-03 10:31

N. Foldager nfoldager@yahoo.com skrev dette:

[ ... ]
> Det er nok rigtigt. Selvom hun ellers ikke er bleg for at se kritisk
> på tingene. (Det er man vel ikke, hvis man er ægte troende.)

Selv om man er ægte troende er det meget fornuftigt at se kritisk på
tingene. '*At være kritisk og ikke æde alt råt for usødet er da en af
de gode kvaliteter vi endelig ikke må glemme.

Uden kritisk sans gik al forskning og granskning af Bibelen og troen
jo helt i stå!

> Så jeg vælger nok Lohses 3 bindsværk.

Klogt valg

Fra : Torgeir Wennesland

Dato : 29-04-03 09:39

On Sat, 26 Apr 2003 14:30:56 +0200, N. Foldager <nfoldager@yahoo.com>
wrote:

> [...]
>fødselsdag.
>
>Så vidt jeg kan se, står valget mellem Politikens og Gads

Slik du beskriver henne og dersom hensikten med gaven er å gjøre henne
glad, så unngå å gi henne henne en liberalteologisk hengemyr.

Dersom hun kan lese engelsk, så er valgene flere. Dersom hun har PC,
så er valgene veldig omfattende, meget billige og veldig enkle og slå
opp i. Hvis dette er et alernativ, så anbefaler jeg å bestille en cd
http://www.onlinebible.org/ eller på
http://www.crosswire.org/sword/software/biblecs/index.jsp

Begge disse er meget bra og omfattende til oppslag og bibelstudier, og
bagge har dansk bibel-modul (tror jeg - de har iallefall norsk) Du får
med en rekke kommentarer av kjente og bibeltro forfattere, samt endel
bøker (iallefall med online bible)

Med online bible kan du scrolle fra bibelvers til bibelvers mens
kommentarene følger scrollingen. Med Sword Project så er dette
erstattet med å måtte skrive inn hvert bibelsted for å få tilgang til
alle kommentarene, som på den andre siden er enklere å nå med et t
tastetrykk.

--
Mvh Torgeir Wennesland

Fra : Niels Peter

Dato : 29-04-03 10:32

Torgeir Wennesland wrote:
> [...]
>

> Slik du beskriver henne og dersom hensikten med gaven er å gjøre henne
> glad, så unngå å gi henne henne en liberalteologisk hengemyr.

Hvad er en hængemyre?

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-04-03 10:36

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

> Hvad er en hængemyre?

På synnejysk ville jeg bruge udtrykket "gøjemøj" - andre ville måske
sige "gylle"!

Disse udtryk er i al fald godt dækkende for Gads tendentiøse
liberalteologiske Bibelleksikon.

Fra : Niels Peter

Dato : 29-04-03 10:44

Andreas Falck wrote:

> På synnejysk ville jeg bruge udtrykket "gøjemøj" - andre ville måske
> sige "gylle"!
>
> Disse udtryk er i al fald godt dækkende for Gads tendentiøse
> liberalteologiske Bibelleksikon.

Så, så - vil du tale lidt respektfuldt om min julegave fra min kærlige
hustru! Du skal være glad for, at hun ikke følger med her i gruppen, hun
er ikke til at spøge med

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-04-03 11:31

> [...]

> Så, så - vil du tale lidt respektfuldt om min julegave fra min
> kærlige hustru! Du skal være glad for, at hun ikke følger med her i

he he - jeg talte da også pænt - jeg lavede blot en en oversættelse

Men jeg skal nok vare mig for at rage uklar med din viv LOL