Bølgeeternit på skifer-eternit
Fra : balslev

Dato : 25-04-03 13:54

Hej gruppe, jeg har kig på et hus, hvor taget er blevet renoveret i 1996 ved
at der ovenpå eksisterende skifer-eternittag er lagt et nyt bølge
eternittag. Selv synes jeg det lyder som noget klamhuggeri. Taget er
renoveret fordi der blev konstateret utætheder. Jeg har dog ved selvsyn
konstateret at tagrygningen også er "svejrygget".
Spørgsmål 1: Er det ikke en bedre ide helt at fjerne de gamle plader +
lægter før et ny tag lægges på?
Spørgsmål 2: hvormeget koster det at udskifte et sådant tag (ca. 185 m2
vinkel villa). Kan man evt genbruge pladerne hvis det gamle tag skal
fjernes og oprettes/repareres.

mvh Peter Balslev

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 01-05-03 11:19

> Selv synes jeg det lyder som noget klamhuggeri.
> Taget er renoveret fordi der blev konstateret utætheder. Jeg har dog
> ved selvsyn konstateret at tagrygningen også er "svejrygget".

Der er da vist meget almindleligt "bare" at lægge et nyt tag over det
gamle istedet for at udskifte det. Idag gøres det vist typisk med
ståltage istedet for bølge eternit (der jo har et lidt dårligt ry pga de
kvalitetsproblemerne der kom med skiftet væk fra asbest)

> [...]

> Spørgsmål 2: hvormeget koster det at udskifte et sådant tag (ca. 185
> m2 vinkel villa). Kan man evt genbruge pladerne hvis det gamle tag

Det kan nok slet ikke betale sig hvis det nye tag er tæt, og det kun er
et kosmetisk problem (hvis du skal have håndværkere til det). Men det
undrer mig at man ikke har rettet taget op inden man lagde bølgepladerne
på. Det synes jeg lugter af fusk ... eller en beskadigede lægter/spær.

/Anders Majland - Der har lagt stål på gamle gennemtærede
"panne-plader" - se www.majland.org/hvolris (dog kun på 200m2 udhus)

Fra : JMH

Dato : 01-05-03 19:55

"balslev" <fam.balslev@vaek.privat.dk> wrote in message news:<3ea92fee$0$42649$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> Spørgsmål 2: hvormeget koster det at udskifte et sådant tag (ca. 185 m2
> vinkel villa). Kan man evt genbruge pladerne hvis det gamle tag skal

Hej Balslev, du kikker og hvis du skulle finde på at købe, så vil du i
tilstands rapporten sikkert få en k2 eller k3 på det omtalte tag. Du
kan regne med at en tagrenovering i denne størrelse koster mellem
15o-225.ooo,oo Kr. Husk at det der står i en tilstands rapport ikke
dækkes af ejerskifte forsikring.
Glem alt om at genbruge det gamle lort du kikker på.

Med venlig hilsen: John Møller Hansen

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 02-05-03 13:59

> [...]
> dækkes af ejerskifte forsikring.
> Glem alt om at genbruge det gamle lort du kikker på.

Hvis det nye tag er lagt korrekt oven på det gamle tag og
tagkonstruktionen(spær,remme,gavle) er i orden, selv om den har sat sig. Så
er der på ingen måde noget galt med det tag. Skulle Peter alligevel ønske at
fjerne det nye og gamle tag og genbruge de nyere bølgeplader er der heller
intet galt med det. Bølge eternit plader er nemme at demontere og genbruge,
og det højst sandsynligt ikke den model der smuldre eller den der
flækker(det var tidligere årgange), men det er til at se på nummeret under
en af pladerne.

Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : JMH

Dato : 02-05-03 21:01

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> wrote in message news:<b8tq22$dou$1@sunsite.dk>...

> Philip Oest Møller svarede!
> Hvis det nye tag er lagt korrekt oven på det gamle tag og
> tagkonstruktionen(spær,remme,gavle) er i orden, selv om den har sat sig. Så
> er der på ingen måde noget galt med det tag.
HVEM VIL I DETTE TILFÆLDE GARANTERE FOR DETTE ? VIL EN BYGGESAGKYNDIG
UNDLADE AT GØRE ANMÆRKNINGER HER, HVIS DER IKKE ER NOGEN DER HAR
GARANTERET FOR ARBEJDETES KORREKTE UDFØRELSE I EN SALGSSITUATION ?

Skulle Peter alligevel ønske at fjerne det nye og gamle tag og
genbruge de nyere bølgeplader er der heller intet galt med det.
NEJ MEN HVIS DU SÆLGER SKAL DU HUSKE OG FORTÆLLE AT DET "NYE TAG ER AF
GENBRUGSMATERIALER" OG HVEM DER HAR LAVET ARBEJDET.

Bølge eternit plader er nemme at demontere og genbruge,
DER ER IKKE NOGET DER ER NEMT, KUN PAPIR ER TAKNEMMELIGT OG NEMT.

> og det højst sandsynligt ikke den model der smuldre eller den der
> flækker(det var tidligere årgange), men det er til at se på nummeret under
> en af pladerne.
NUMMERET KAN DU FØRST SE NÅR DU HAR KØBT HUSET, SÅ HVIS PETER VIL
GENBRUGE PLADERNE ER DER FLERE FORUDSÆTNINGER DER SKAL OPFYLDES, DEM
SKAL PETER LIGE HUSKE også AT FÅ INDFØJET I KØBSAFTALEN !!!

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 02-05-03 22:02

Jeg finder dit svar yderst irreterende fordi jeg opfatter det som om du
skriger din mening ud, men jeg skal alligevel give dig et svar.

> HVEM VIL I DETTE TILFÆLDE GARANTERE FOR DETTE ? VIL EN BYGGESAGKYNDIG
> UNDLADE AT GØRE ANMÆRKNINGER HER, HVIS DER IKKE ER NOGEN DER HAR
> GARANTERET FOR ARBEJDETES KORREKTE UDFØRELSE I EN SALGSSITUATION ?

Du stiller jo bare nye spørgsmål, kom dog med et svar.
De fleste tagmateriale producenter anviser at oplægning af nyt tag på
eksisterende gammelt tag kan og må gøres, så produkt mæssigt er der intet
til hinder. Udførelses mæssigt er der heller intet til hinder for den før
nævnte konstruktion, tømremesteren står inde for sit arbejde. Det er heller
ikke noget problem at få en byggesagkyndigs godkendelses af projektet, hvis
det er udført forskrifts mæssigt(producentens anvisninger,
bygningsreglementet, alm. god byggeskik og lokalplaner). Så hvis det er
udført korrekt og det ikke er et gør-det-selv projekt (det skal jo anføres i
tilstandsrapporten om det er)bliver den eneste anmærkning, at der er et
gammelt asbest holdigt tag under det nye.

> [...]
> NEJ MEN HVIS DU SÆLGER SKAL DU HUSKE OG FORTÆLLE AT DET "NYE TAG ER AF
> GENBRUGSMATERIALER" OG HVEM DER HAR LAVET ARBEJDET.

Det er jo Peters eget valg om han selv vil omlægge taget eller få en
professionel til det. Men der da overhovedet intet problem i at omlægge
taget med de "gamle"(1996) plader.

> Bølge eternit plader er nemme at demontere og genbruge,
> DER ER IKKE NOGET DER ER NEMT, KUN PAPIR ER TAKNEMMELIGT OG NEMT.

Nu er det tagmaterialer vi taler om, og set i forhold til alle tagmatrialer
der er alm. brugt i Danmark så er det uden tvivl bølge eternit der lettest
at demontere og med mindst spild. Og hvis du ikke syntes det er nemt at
skrue to skruer ud der kun har siddet i 7 år, og løfte pladen af, så er det
dig der har et problem.

> NUMMERET KAN DU FØRST SE NÅR DU HAR KØBT HUSET, SÅ HVIS PETER VIL
> GENBRUGE PLADERNE ER DER FLERE FORUDSÆTNINGER DER SKAL OPFYLDES, DEM
> SKAL PETER LIGE HUSKE også AT FÅ INDFØJET I KØBSAFTALEN !!!

En byggesagkyndig der udfærdiger tilstands rapporter, tjekker nummeret på
pladerne når taget er fra starten af 90'erne, nu er dette tag fra midten så
der er som nævnt tidligere sikkert ikke noget problem. Og skulle det nu være
de dårlige plader og det ikke er anført i tilstandsrapporten så dækker
ejerskifte forsikringen jo.