Heste-gødning
Fra : Palle

Dato : 25-04-03 09:40

Hej

Jeg har lavet et par højbede, som jeg vil bruge til grøntsager.

Jeg har tænkt mig at fylde heste høm-høm i bunden af kasserne som gødning.

Kasserne er 50 cm høje.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at fortælle, hvor meget der skal i
kasserne. Skal der evt. tilsættes andre ting for at gøre jorden perfekt?

Hilsen Palle

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 25-04-03 10:25

Palle wrote:

> [...]
>
> Er der nogen, der kan hjælpe mig med at fortælle, hvor meget der skal i
> kasserne. Skal der evt. tilsættes andre ting for at gøre jorden perfekt?

Du er nok nød til at kompostre hestemøget, eller sigte det fordi svampene
binder næringen i jorden, under halmens nedbrydning.
Eller tilsætte hønesmøg.

Fra : Jakob Bock

Dato : 25-04-03 10:45

Peter Ole Kvint skrev:

> Du er nok nød til at kompostre hestemøget, eller sigte det fordi svampene
> binder næringen i jorden, under halmens nedbrydning.

Vi bruger frisk hestemøg med halm til vores kartofler, og har ingen
problemer med næringsmangel i denne kultur. Det er næppe alt den
tilgængelige kvælstof der bruges til nedbrydningen -- og så sker den
jo løbende -- dvs. der frigives også løbende kvælstof.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : zigge

Dato : 26-04-03 07:47

"Palle" <palle.and@get2net.dk> wrote in message

> Er der nogen, der kan hjælpe mig med at fortælle, hvor meget der skal i
> kasserne. Skal der evt. tilsættes andre ting for at gøre jorden perfekt?

Jeg plejer ikke at gøre noget specielt ved lortet, det nedbrydes hen over
sommeren og ormene hjælper til med stråene.
Hvis jeg skal have hurtigt gang i drivhuset plejer jeg at grave 50 cm møg
ned under niveau og lige drysse en håndfuld kunstgødning og en håndfuld kalk
ud over det og så vande, samme metode som ved halmballer i huset.
Det virker også godt med hestemøg som overdækning omkring roser mm. istedet
for pyntebark og det der er værre...

Mvh
//zigge