Tegntælling i Word
Fra : Snavox

Dato : 24-04-03 09:31

Hej Gruppe.

Jeg har tidligere fået hjælp her i gruppen til en ordtællingsmakro, som kun
tæller ord og ikke tal.

Nu har jeg selv bøvlet med at lave en tilsvarende makro, som tæller alle
tegn, som ikke er tal - men det vil ikke lykkes.

Altså: Alt skal tælles (bogstaver, tegnsætning, mellemrum) undtagen tal.

Kan nogen hjælpe?

Venlig hilsen

Poul

Fra : pre

Dato : 24-04-03 10:55

Der findes et utal af ordtællingsprogrammer også MS har afvigende
versioner. Forskellen er som regel spørgsmål om hvad der er ord, hvor
små ord skal tælles, om der skal tælles i andet end MainStory osv.
Brug en af makroerne og tilpas.

pre

mailto:perian&#64postkasse.net

Fra : Mads

Dato : 24-04-03 11:42

> [...]
> tegn, som ikke er tal - men det vil ikke lykkes.
>
> Altså: Alt skal tælles (bogstaver, tegnsætning, mellemrum) undtagen tal.

Tjah, denne makro tæller ALT med undtagen tegnene 0 .. 9.

Sub CountAllCharsExceptNumbers()
Dim I As Long
Dim V As Long
I = 0
For Each vword In ActiveDocument.Characters
V = Asc(LCase(vword))
If Not (V >= 48 And V <= 57) Then I = I + 1
Next vword
MsgBox I

End Sub

Mvh Mads

Fra : Snavox

Dato : 24-04-03 12:04

Hej igen.

> Tjah, denne makro tæller ALT med undtagen tegnene 0 .. 9.

Tak for det, Mads. Du har reddet mig igen. Men når jeg optæller strengen et
dokument, der indeholder strengen:
Den 1.-2. maj 2003 skete der noget.

melder makroen, at der er 30 tegn. Det er 1. og 2. der bliver talt med, har
jeg fundet frem til ved at fjerne 2003, men hvorfor springer den ikke over
"1" og "2"?

Venlig hilsen

Poul

Fra : Mads

Dato : 24-04-03 12:55

> [...]
har
> jeg fundet frem til ved at fjerne 2003, men hvorfor springer den ikke over

Det gør den også hos mig.
Der er 19 bogstaver, 3 punktummer, 6 mellemrum, 1 bindestreg og 1
paragrafafslutningstegn, ialt 30.

Mvh Mads

Fra : pre

Dato : 24-04-03 19:04

Men alle de viste eksempler tæller kun i MainStory, altså kommer
hverken fodnoter og sidehoved -fod med (hvis de er der), som f. eks.
her:

There are 2 stories in 'Document1'.
The MainTextStory portion of Document1 contains
29 characters, arranged as 1 sentences and 1 paragraphs.
The FootnotesStory portion of Document1 contains
8 characters, arranged as 1 sentences and 1 paragraphs.

ikke nævnt for at være vanskelig, kun for at illustrere vanskeligheden
ved at finde en ensartet formulering. Et problem som beslaglægger
adskillige eksperters hjernevindinger.

NB: At "1." og "2." ikke blev talt med i den anden rutine skyldes
punktummet som gør 1. til at være forskellig fra 1

Fra : Snavox

Dato : 24-04-03 21:41

Hej igen.

"ikke nævnt for at være vanskelig, kun for at illustrere vanskeligheden ved
at finde en ensartet formulering. Et problem som beslaglægger adskillige
eksperters hjernevindinger."

Herligt, herligt...det ender med at blive ret kompliceret.

> NB: At "1." og "2." ikke blev talt med i den anden rutine skyldes
punktummet som gør 1. til at være forskellig fra 1

Nu er jeg, som det tydeligt fremgår, ingen ørn, men svjks defineres det i
makroen, at den skal springe over ASCII-tegnene for tal, så derfor burde den
vel også springe over 1 og 2, selv om der kommer et punktum bagefter.

"1 paragrafafslutningstegn, ialt 30."

Og er paragrafafslutningstegnet et ASCII-tegn? Hmm, nå jeg må vist læse lidt
dokumentation på både det ene og det andet, hvis jeg skal have en chance for
at forstå noget af dette.

Venlig hilsen

Poul

Fra : Mads

Dato : 25-04-03 06:59

> [...]
lidt
> dokumentation på både det ene og det andet, hvis jeg skal have en chance

Ja, det har nummer 13. Vær opmærksom på at celler i tabeller har to tegn, et
nr 13 og et nr 7.

Mvh Mads

Fra : pre

Dato : 25-04-03 11:59

Det var måske smart at skrive makroen i Excel som har funktionen
IsNumeric.
I øvrigt kan du i VBA´s hjælpetekster få en liste over både ANSI og
ASCHII tegn.

Fra : Mads

Dato : 25-04-03 11:49

"pre" <Skriv@til.gruppen> wrote in message
> Men alle de viste eksempler tæller kun i MainStory, altså kommer
> hverken fodnoter og sidehoved -fod med (hvis de er der), som f. eks.
> her:
Næh, men den stillede opgave gav efter min mening ikke anledning til at
tælle tegn i alle Stories. Der kan selvfølgelig laves en løsning der gør
det, men den makro vil være mere kompliceret end den jeg leverede.
Som enhver anden der svarer her, svarer man vel med den løsning man mener er
tilstrækkelig til at løse spørgerens problem og ikke med en løsning der kan
løse enhver læsers problem.

> [...]
>
> ikke nævnt for at være vanskelig, kun for at illustrere vanskeligheden
> ved at finde en ensartet formulering. Et problem som beslaglægger
Ofte vil eksperten have flere tilgangsvinkler til en opgaves løsning end
spørgeren har. Derfor vil spørgeren også kun give de oplysninger som
spørgeren tror er relevante, mens eksperten måske hurtigt kan se at flere
oplysninger er nødvendige.Så må eksperten enten spørge eller gætte.
Jeg finder det oftest lettere bare at gætte end at spørge. Det betyder at
mit svar oftest bliver baseret på den mest simplificerede forhold og dermed
ikke nødvendigvis dækkende for spørgeren. Men så må de spørge igen.

Mvh Mads