CSS: positionering af class flere steder p~
Fra : Mr. Smith

Dato : 24-04-03 09:35

Bag det lidt kryptiske emne gemmer sig flg. problemstilling:

Jeg har 5 "bokse" på en forside, der alle er baseret på samme class (der
bestemmer udseendet). Disse fem bokse skal dog positioneres fem forskellige
steder på forsiden, hvorfor det således kun er udseendet jeg kan bestemme ud
fra mit eksterne stylesheet.

Hvordan kan jeg positionere disse bokse uafhængigt af hinanden, så de stadig
er baseret på samme class (så udseendet stadig kun skal ændres ét og samme
sted)?

På forhånd tak! =)
// smith

Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 24-04-03 09:58

> Hvordan kan jeg positionere disse bokse uafhængigt af hinanden, så de
> stadig er baseret på samme class (så udseendet stadig kun skal ændres
> ét og samme sted)?

Du kan lave noget á la <div class"boks position1">Tekst her</div>. Altså du
kan definere flere classes for det samme element - en class som bestemmer
udseende og én som bestemmer position.

Så skal du bare definere fem classes der placerer boksene.

Mvh.

Mikkel

--
"And my sanity scans the horizon"
Sting - The Wild Wild Sea

http://www.mzh.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-03 11:40

Mikkel Z. Herold (MZH) skrev:

> Du kan lave noget á la <div class"boks position1">Tekst
> her</div>.

En lille skrivefejl: der skal et "="-tegn ind efter class.

> Så skal du bare definere fem classes der placerer boksene.

Specielt for positions-koder giver det i mine øjne bedre mening at
bruge id-selectors. Positionen er som regel unik for et enkelt
element - præcis som en id-værdi skal være det.

Bruger man id vil det se sådan ud:

- og i css-arket får man så:

#boks1{ /* positionskode her */ }

..boks{ /* fælleskode (udseende) her */

Din løsning med flere klasser virker også fint - så om man bruger
det ene eller andet er mest et spørgsmål om præferencer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Leonard

Dato : 24-04-03 10:14

"Mr. Smith" <no@email.43rf> wrote:

>Hvordan kan jeg positionere disse bokse uafhængigt af hinanden, så de stadig
>er baseret på samme class (så udseendet stadig kun skal ændres ét og samme
>sted)?

Sæt hver boks ind i en <div> som positionerer, altså en boks i boksen
model.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/