linke til login side og automatisk logges ~
Fra : Torben

Dato : 24-04-03 08:52

Hej NG!

Jeg har en login side. Herudover har jeg en anden side (test.htm) som linker
til login siden.

Kan jeg på test.htm siden lave mit link således, at jeg ovre på min login
side automatisk bliver logget på uden selv at skulle udfylde login
formularen og herefter trykke på submit?

Hvad kræves for at kunne lave en sådan løsning? Kræver det at jeg ændrer i
loginsiden?

På forhånd tak for hjælpen.
M.v.h.
Torben Philippsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-03 09:15

"Torben" <torbenph@worldonline.dk> skrev
> [...]
> formularen og herefter trykke på submit?
>
> Hvad kræves for at kunne lave en sådan løsning? Kræver det at jeg ændrer i

Mit bud vil være, at login-siden skal teste for tilstedeværelsen af en
cookie med login-data på din harddisk. Hvordan det præcist skal udformes,
kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Leonard

Dato : 24-04-03 10:12

"Torben" <torbenph@worldonline.dk> wrote:

>Hvad kræves for at kunne lave en sådan løsning? Kræver det at jeg ændrer i
>loginsiden?

Det kommer anpå hvordan din loginside tjekker for login?
Allerbedst lad os se noget kode.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Torben

Dato : 24-04-03 10:50

> Det kommer anpå hvordan din loginside tjekker for login?
> Allerbedst lad os se noget kode.
> --

Min login side tjecker på ingen måde for login. Loginsiden er ikke "min",
men jeg har et gyldigt brugernavn og password til siden.

Min opgave er så at lave et link som automatisk linker til login siden,
udfylder formuleren for (jeg kender jo form elemeneterne) og til sidst
trykke på submit for mig.

Kan det overhovedet lade sig gøre, eller er jeg som du nævner nødt til at
kontrollere disse oplysninger på loginsiden.

M.v.h.
Torben Philippsen

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 24-04-03 11:14

> Kan det overhovedet lade sig gøre, eller er jeg som du nævner nødt til at
> kontrollere disse oplysninger på loginsiden.

Jeg er næsten 100 % sikker på at det ikke kan lade sig gøre at gøre det på
denne måde... Havde det nu været din egen login side, hvor du selv sætter en
cookie på din computer med brugernavn og password, ville det sandsynligvis
være muligt.. men ikke på den her måde.. Hans loginside er jo på ingen måde
sat op til at kunne modtage parametre, indsætte dem og submitte :)

Mvh Dennis T. Holm

Fra : Leonard

Dato : 24-04-03 11:57

"Torben" <torbenph@worldonline.dk> wrote:

>Min login side tjecker på ingen måde for login. Loginsiden er ikke "min",
>men jeg har et gyldigt brugernavn og password til siden.

Hvis siden bruger simplet login med .htaccess, så kan du måske
overføre brugernavn og kodeord i adresselinien, men ellers er der nok
ikke så meget at gøre.

Prøv med et link der ligner dette: http://bruger:kodeord@server.tld
hvor du selvfølgelig skifter bruger ud med dit brugernavn, kodeord med
dit kodeord og det der står efter @ er siden adresse.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Torben Brandt

Dato : 25-04-03 01:38

Torben wrote:
> [...]
>
> Kan det overhovedet lade sig gøre, eller er jeg som du nævner nødt til at
> kontrollere disse oplysninger på loginsiden.

Det er tankegangen der er forkert :)
I stedet for at linke til login-formular-siden, udfylde den og submitte,
så skal du bare kopiere formularen over til din egen side og sende den
samme sted hen som login-formularen bliver sendt hen.
(Håber det kan forstås. Du skal bare springe formularen over)

Lad os sige at formularen ser således ud:
<form action="login.asp" method="post" name="loginform">
<input type="text" name="brugernavn">
<input type="password" name="kodeord">
<input type="submit">
</form>

Det skriver så på din egen side, dog med disse rettelser:
<form action="http://DEN.FULDE.ADRESSE/login.asp" method="post"
name="loginform">
<input type="hidden" name="brugernavn" value="DIT BRUGERNAVN HER">
<input type="hidden" name="kodeord" value="DIT KODEORD HER">
</form>
Hvis form-tagget ikke har en name-attribut, så laver du den selv.
Ovenstående kan ikke ses på din side.

Hvis du så også laver dette link på din side, så vil du sende samme form
som fra login-formular-siden (på én linie):
false;">Log ind</a>

PS Dette trick kan ikke altid benyttes, men jeg har brugt det nogle gange.

mvh Torben

Fra : Torben

Dato : 28-04-03 07:00

Det lyder interessant, det ser jeg frem til at få afprøvet.

Tak for hjælpen til alle.

M.v.h.
Torben Philippsen