Uægte switch?
Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-04-03 07:57

Jeg skal ha' 2 pc'er til at dele en adsl linie.
Til det skal jeg bruge en lille switch til min router.
I den forbindelse er jeg stødt på begrebet "ægte switch"
i modsætning til en switching hub.
Hvad er forskellen på en ægte switch og en switching hub?
Og hvordan kan man se af producenternes datablade om
der er tale om det ene eller det andet?
De reklamerer jo ikke ligefrem med at de sælger
"uægte switch"es...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 24-04-03 08:32

Peter Schrøder <nospample@se> writes:

> Jeg skal ha' 2 pc'er til at dele en adsl linie.
> Til det skal jeg bruge en lille switch til min router.
> I den forbindelse er jeg stødt på begrebet "ægte switch"
> i modsætning til en switching hub.

Hvor i alverden er du stødt på det? Meget har jeg hørt men godt nok ikke
det.

Læs
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=hub
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switch
http://www.net-faq.dk/faq.pl&get=switchhub

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-04-03 09:25

"Henrik Christian Grove" skrev
> Hvor i alverden er du stødt på det? Meget har jeg hørt men godt nok ikke
> det.

Det er et godt spørgsmål, jeg kan ikke huske det. Men hvis begrebet
er frit opfundet, vil jeg skynde mig at glemme det
Så en switch er en switch og ikke en switching hub, og så
er det vel sådan een jeg skal købe?

> Læs
> http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=hub
> http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switch
> http://www.net-faq.dk/faq.pl&get=switchhub

Dejligt med info på disse sider. Der er godt nok
mange frække ord, når man ikke er velbevandret i netværk...

Fra : Martin Djernaes

Dato : 24-04-03 20:09

Hej,

Peter Schrøder wrote:
> Så en switch er en switch og ikke en switching hub, og så
> er det vel sådan een jeg skal købe?

Paa den anden side er en switch jo egentligt bare et marketingsudtryk
for en bridge ..

Martin

Fra : Per Thomsen

Dato : 28-04-03 13:23

>Paa den anden side er en switch jo egentligt bare et marketingsudtryk
>for en bridge ..

Så er en Hub måske et marketingsudtryk for en Repeater?

Per

Fra : Jesper Skriver

Dato : 28-04-03 14:00

On Mon, 28 Apr 2003 14:23:11 +0200, Per Thomsen wrote:

> Så er en Hub måske et marketingsudtryk for en Repeater?

Ja - en multiport repeater ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : Per Thomsen

Dato : 28-04-03 15:03

> Ja - en multiport repeater ...

Det var poienten. En Switch er en multiport Bridge.

Per

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-04-03 16:15

<pt@FJERNDETTEmonacor.dk> wrote:

> Så er en Hub måske et marketingsudtryk for en Repeater?

Ja, i hvert fald 'multiport repeater'.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : KF

Dato : 24-04-03 16:01

"Henrik Christian Grove" <grove@sslug.dk> wrote in message

> Hvor i alverden er du stødt på det? Meget har jeg hørt men godt nok ikke
> det.
>
> Læs
> http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=hub

Tjaeh, hvis du nu læste de links du sender, ville du se at der blandt andet
står:

"Ordet "hub" kan forstås på to måder, som et teknisk betegnelse eller et
engelsk ord. I den første betydning bliver "switching hub" til det der også
tit kaldes en dual-speed hub med intern bridge."

Mvh Klaus

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 24-04-03 16:26

"KF" <nospam@bf-cph.dk> writes:

> "Henrik Christian Grove" <grove@sslug.dk> wrote in message

> Tjaeh, hvis du nu læste de links du sender, ville du se at der blandt andet
> står:

Jeg har læst det, og kunne også godt regne ud hvad det handlede om, men
det ændrer ikke på at jeg aldrig har hørt nogen omtale en "ægte
switch".

..Henrik

Fra : KF

Dato : 24-04-03 16:44

> Jeg har læst det, og kunne også godt regne ud hvad det handlede om, men
> det ændrer ikke på at jeg aldrig har hørt nogen omtale en "ægte
> switch".

OK, men det er vel ikke så svært...
En ægte switch er en switch (koster sikkert mere med ægthedscertifikat), i
modsætning til en switching hub, der er en "uægte" switch , hvilket
forresten også var spørgsmålet (oprindeligt).

Mvh Klaus

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-04-03 07:48

"KF" skrev
> OK, men det er vel ikke så svært...

Jo, det er faktisk lidt svært når man ikke ved noget om det

> En ægte switch er en switch (koster sikkert mere med ægthedscertifikat), i
> modsætning til en switching hub, der er en "uægte" switch , hvilket
> forresten også var spørgsmålet (oprindeligt).

Jeg satser på at det, der markedsføres som værende switch'es
ikke er switching hubs men ægte switch'es.
I mellem tiden har jeg også fået at vide at mit behov
også ville blive dækket med en hub, så jeg er ikke
så nervøs længere. Jeg køber den billigste, som har fået en
god kritik

Tak for svarene allesammen. Jeg har lært (lidt) i
processen.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-04-03 10:46

Peter Schrøder wrote:
> I mellem tiden har jeg også fået at vide at mit behov
> også ville blive dækket med en hub, så jeg er ikke
> så nervøs længere. Jeg køber den billigste, som har
> fået en god kritik

Læs evt. mere her omkring hubs vs. switches:
http://net-faq.dk/faq.pl?get=switchhub

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-04-03 11:05

"Peter Schrøder" skrev i en meddelelse
> Jeg skal ha' 2 pc'er til at dele en adsl linie.
> Til det skal jeg bruge en lille switch til min router.

Hvis du "kun" skal dele din ADSL, så er det ligegyldigt
om du bruger en switch eller hub - og hastigheden er
også ligegyldig, da selv en 10 mbit hub er 5 gange
hurtigere end den hurtigste ADSL på 2 mbit.

> I den forbindelse er jeg stødt på begrebet "ægte switch"
> i modsætning til en switching hub.

Lyder som en eller anden krydsning mellem en hub og
en switch

Køb en 10/100 mbit switch - de kan fåes til
meget små penge, og så er du rimelig dækket
ind - også selvom du skal køre lokalnet mellem
PC'erne - og også selvom du senere får et par
ekstra PC'er.....

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-04-03 16:06

In dk.edb.netvaerk, Jan Vestergaard <jan@NOMAILjve.dk> says...
> Lyder som en eller anden krydsning mellem en hub og
> en switch

Har du hørt om dualspeed hub's med intern bridge ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 25-04-03 18:07

Peter Schrøder wrote:
> [...]
> Og hvordan kan man se af producenternes datablade om
> der er tale om det ene eller det andet?
> De reklamerer jo ikke ligefrem med at de sælger

Hej Peter

Prøv også at se på:
http://da.wikipedia.org/wiki/Netudstyr
og f.eks.:
http://da.wikipedia.org/wiki/Netv%E6rk_switch

Serveren er til tider langsom, så vær lidt tålmodig.

mvh/Glenn