hvilken behandling af havebord (olie eller~
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 24-04-03 21:56

Jeg har for to år siden fået et have bord/bænk. Det har stået ude hele året
rundt og er meget hurtigt blevet helt sort. Derfor har jeg nu høvlet alle
brædderne ned, men hvad skal jeg behandle det med for, at det holder sig
pænt længere tid?

Jeg mener, at træet er noget amerikansk fyr, og da jeg fik det for 2 år
siden var det ubehandlet. Jeg gav det så et par gange linolie, hvilket jo
nok har beskyttet mod råd, men ikke mod, at det er blevet helt sort - evt.
fra luftforurening, da jeg bor i København).

Jeg kan selvfølgelig give det noget linolie igen, men jeg tænkte, om der
findes bedre midler - evt. lak, der er mere afvisende, men samtidig bevarer
træets naturlige farve.

På forhånd tak
Jakob

Fra : Agelby

Dato : 24-04-03 07:16

Hej Jakob,

Vi har selv haft problemer med et sæt havemøbler, som er blevet triste at se
på efter at have stået for længe og ubeskyttede i det danske vintervejr.

Vi ved ikke, hvad det er for en træsort (muligvis en form for hårdt træ),
men møblerne er af mærket Colibri.....anyway.....da vi har båd tænkte vi, at
vi ville prøve - efter at have slebet møblerne naturligvis - at give dem
Hempels Teak Sealer (en bøtte - 750 ml. - kan erhverves for omkring 130
kroner i bådudstyrsforretningerne og bør være rigeligt til dine møbler).

Resultatet er blevet overvældende godt. Træet har fået en fin mørk glød,
hvor årerne træder tydeligt frem.

Vi har behandlet træet 3 gange med produktet - husk at tørre ALT
overskydende olie væk efter hver behandling, da møblerne i modsat fald
bliver fedtede og klistrede.

Skulle dine møbler blive ramt af fugleklatter og andet snask, vaskes de nemt
af med en gang sæbevand.

Held og lykke med dine møbler

V.h.

Mette og Henrik Agelby

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 25-04-03 16:28

Hvad er det for noget olie - bare noget svampe- og algedræbende?

VH
Jakob

Fra : Agelby

Dato : 24-04-03 20:02

Umiddelbart er det hverken svampe- eller algedræbende......men 'bare' en
olie.

Vi har smurt det på bådens badebro, og resultatet er i vores øjne
forbløffende.

V.h.

Mette og Henrik Agelby

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 24-04-03 18:55

Du havde nu ikke været nødvendig at høvle/pudse træet af! Næste gang skal du
bare bruge en gulvskrubbe + noget vand, hvor du har smidt en god portion
3-dobbelt salmiakspiritus i. Herefter skrubber du med denne blanding og
skyller grundig efter, lader det gennemtørrer og giver olie som anvist i
sidste svar. Men.... du skal lige tørre møblerne over med en olievædet klud
nogle gange i løbet af sommeren. Også tag dem dog ind om vinteren, et
halvtag er nok.

Thorleif

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 25-04-03 19:41

Tak for svarene. Jeg forstår det sådan, at I ale taler for olie - dvs. ikke
lak.

Hvad angår det at tage dem ind om vinteren er det lidt vanskeligt - møblet
fylder vel 3 x 4 m.

VH
Jakob

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 24-04-03 22:11

Tak for svarene. Jeg forstår det sådan, at I alle taler for olie - dvs. ikke
lak.

Hvad angår det at tage dem ind om vinteren er det lidt vanskeligt - møblet
fylder vel 3 x 4 m.

Lak har det med at krakelere, så der kommer fugt under lakken, og så er
man faktisk på r....
Vinterdækning: brug noget kraftigt plastik at smide over, hav nogle
afstandsklodser på bord og bænk (så plastikken ikke rører bord og bænk) Men
sørg for der kan komme luft under.

Thorleif