podning
Fra : jan

Dato : 23-04-03 20:31

hejsa

hvad er podning ?

og

hvordan gør man?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-04-03 21:36

On Wed, 23 Apr 2003 21:31:01 +0200, "jan" <hermann.dk@tdcspace.dk>
wrote:

>hvad er podning ?

En måde at formere planter på, hvor man får to forskellige sorter til at
gro sammen. F.eks er frugttræer normalt podet. Det gør man fordi de
bestøver hinanden så meget at man ikke kan tage frø fra f.eks et Ingrid
Marie-æble og så få nye Ingrid Marie-æbletræer ud af det. Men ved at
tage en podekvist fra det, og sætte på en rod, så er man sikker på
hvilket træ der kommer ud af det.

En anden grund til at pode er også at det er hurtigere end frøformering,
eller at nogle ting ikke kan formeres ved stiklinger.

>hvordan gør man?

Det er lidt svært at forklare i tekst. Du kan gå på biblioteket og låne
"Politikens bog om planteformering" hvor det er vist med ret tydelige
illustrationer.

Det er ikke helt let at pode, men når først man har øvet sig så går det
normalt fint. Og det er ret skægt

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Jakob Bock

Dato : 23-04-03 21:45

Mads Lie Jensen skrev:

> Det er ikke helt let at pode, men når først man har øvet sig så går det
> normalt fint. Og det er ret skægt

Det er det nemlig! Men jeg ved ikke hvor nemt det er. Jeg podede en
del frugttræer her tidligere på foråret (kopulering), men jeg har en
fornemmelse af, at sucessraten går hen og bliver noget lavere, end jeg
bryder mig om. Nu gik det ellers lige så godt sidste år...

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-04-03 17:34

On Wed, 23 Apr 2003 22:44:31 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]
>fornemmelse af, at sucessraten går hen og bliver noget lavere, end jeg
>bryder mig om. Nu gik det ellers lige så godt sidste år...

Jeg har to gange forsøgt med at pode nogle træer herhjemme - det har
haft en anslagsprocent på ca. 0. Men da jeg var i lære podede jeg en del
hvor de fleste slog an.

Jeg har af samme årsag lagt podningen på hylden til fordel for andre
mere succesfulde ting såsom såning og stikning.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Jakob Bock

Dato : 24-04-03 18:02

Mads Lie Jensen skrev:

> Jeg har to gange forsøgt med at pode nogle træer herhjemme - det har
> haft en anslagsprocent på ca. 0. Men da jeg var i lære podede jeg en del
> hvor de fleste slog an.

Har du nogen idé om, hvad der gik galt ved hjemmepodningen?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-04-03 19:28

On Thu, 24 Apr 2003 19:01:31 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Har du nogen idé om, hvad der gik galt ved hjemmepodningen?

En kombination af mange ting - kniv som ikke var skarp nok, jeg var for
sløset, grundstammerne jeg brugte var nogle tilfældige nogle jeg fandt
som ikke passede for godt i tykkelse (til den metode jeg brugte) og for
dårlige podekviste (for tynde og havde muligvis også lagt lidt for længe
og var klippet for sent).

Et enkelt ord kan vel dække det: Sjusk

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!