Lapning af støbt havebassin?
Fra : Thomas

Dato : 23-04-03 10:00

Jeg har et havebassin der er lavet i cement/beton som er utæt. Jeg kan se at
det tidligere har været lappet med noget silikone-agtigt noget. Men hvad
binder bedst på den slags, og har nogle gode råd og erfaringer at dele ud
af?

På forhånd tak.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-04-03 12:58

"Thomas" skrev...
> [...]
> binder bedst på den slags, og har nogle gode råd og erfaringer at dele ud

Ingen personlig erfaring, men jeg har lige læst i en bog
at man "i gamle dage" smurte indersiden ind i et
bestemt asfaltpræparat beregnet til havebassiner.
Alternativ kunne du jo lægge en dug i bunden i stedet.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Thomas

Dato : 23-04-03 14:27

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse
> Ingen personlig erfaring, men jeg har lige læst i en bog
> at man "i gamle dage" smurte indersiden ind i et
> bestemt asfaltpræparat beregnet til havebassiner.
> Alternativ kunne du jo lægge en dug i bunden i stedet.

Ja har tænkt på det med dugen, men så skal jeg have det hele tømt og have
både sten og fisk op derfra - en lidt større operation ... men den sparer
mig måske nok for fremtidige reperationer. Hvordan har sådan noget dug det
med frost? Jeg tror det er det som gør at bassinet springer læk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-04-03 07:18

"Thomas" skrev
> [...]
> mig måske nok for fremtidige reperationer. Hvordan har sådan noget dug det
> med frost? Jeg tror det er det som gør at bassinet springer læk

Hvis frosten sprænger dit bassin er der noget
fundamentalt galt med konstruktionen. Det tror
jeg ikke en dug kan gøre bedre end betonen, selvom
den er smidig og fleksibel. Hvis betonen revner under
dugen, tror jeg at de skarpe kanter hurtigt får taget
livet af den. Hvis det primært er i kanten bassinet
revner, kan du jo prøve at smide et par plastic fodbolde
i vandet inden frosten sætter ind. Det kan i visse tilfælde
være tilstrækkelig til at tage spændingerne fra isen.