Myre i køkken og stue.
Fra : Erik Hansen

Dato : 22-04-03 21:35

Hejsa.

I mit forholdvis nyindkøbte hus har jeg bemærket at jeg har myre flere
steder. Det er ikke sådan at jeg kan finde en bestemt sted hvor det
vrimler op, jeg ser bare f.eks. på mit sofabord at der løbe 2 - 3 myre
ind i mellem.
I mit køkken er de også, specielt i min opvaskemaskine. Jeg ved ikke
hvor de kommer fra, men jeg kunne forestille mig at de kommer fra
afløbet, hvordan skulle de ellers komme ind i opvaskemaskinen.

Hvad har jeg af muligheder for at slippe af med dem.? Jeg har frisk
frugt liggende i en skål på mit sofabord, og jeg syntes ikke det er
særlig lækkert at skulel spise et æble hvor jeg har der er ind til
flere myre som har kravlet på, medmindre jeg vil vaske det endnu
engang.

Jeg har hørt om myrelokke dåser, det er noget der vil virke.?

--
....::Hilsen Erik

Min rigtige e-mail adresse findes på
http://home1.inet.tele.dk/ehh/e-mail.gif

Fra : albert

Dato : 22-04-03 22:49

Hejsa

Vi har samme problem i år (ej sidste år ?!) i et hus fra midt 1800-tallet.

Vi satte ën murelokkedåse op, og siden har vi ikke set dem. Vi overvejer
dog stadig at sprøjte med noget vandopløseligt gift hele vejen rundt om
huset, da de jo nødvendigvis MÅ komme udefra.

Lokkedåserne gav vi 80kr for - der var 4 i pakken og hver holder 14 dage, så
det er vel ikke dyrt...

Fra : BHR

Dato : 23-04-03 10:35

> Vi har samme problem i år (ej sidste år ?!) i et hus fra midt 1800-tallet.

Vi har også fået problemet med myrer i et hus fra 1977. Vi havde også
problemet sidste år. Det er kun ganske få myrer, men det er ikke muligt at
se hvor de kommer ind - de er der bare! Myrelokkedåser hjælper men løser
ikke problemet.

Fra : Erik Hansen

Dato : 23-04-03 16:28

On Wed, 23 Apr 2003 11:34:58 +0200, "BHR" <bhr@email.dk> wrote:

> [...]
>se hvor de kommer ind - de er der bare! Myrelokkedåser hjælper men løser

Mit hus er fra 1979, og jeg vil helst have en løsning som løser
problemet i stedet for at skulle købe myrelokkedåser hele sommeren.
Jeg ved ikke angang hvorlænge (måneder) de vil blive ved med at være
inde i huset.

Fra : Blue

Dato : 24-04-03 09:37

> [...]
> problemet i stedet for at skulle købe myrelokkedåser hele sommeren.
> Jeg ved ikke angang hvorlænge (måneder) de vil blive ved med at være

Vi får myrer i huset hver eneste år. Haven er simplethen fyldt med
dem, og hvert forår er der altså en udbrydergruppe der forsøger at
flytte ind i vores køkken.

Vi har fundet ud af, at noget af det mest effektive mod de irriterende
små kræ ikke er myregift, men derimod loppegift mod hundelopper.

Absolut D loppegift kan bruges inden døre, og efter bare en behandling
ser vi ikke myrerne før næste forår.

Vi sprøjter en formiddag, lukker døre og vinduer op, og tilbringer
resten af dagen udendørs. Herefter vaskes gulvene, eller hvor der nu
er sprøjtet, og det er så det.

Langt fra økologisk forsvarligt, men nemt, hurtigt og effektivt, og
knapt så stor en investering som hvis vi skulle have købe
myrelokkedåser hele sommeren.

mvh Blue

Fra : Erik Hansen

Dato : 23-04-03 16:26

On Tue, 22 Apr 2003 23:48:54 +0200, "albert" <no@mail.dk> wrote:

>Hejsa
>
>Vi har samme problem i år (ej sidste år ?!) i et hus fra midt 1800-tallet.

Mit hus er fra 1979.

>Vi satte ën murelokkedåse op, og siden har vi ikke set dem. Vi overvejer
>dog stadig at sprøjte med noget vandopløseligt gift hele vejen rundt om
>huset, da de jo nødvendigvis MÅ komme udefra.

Jeg har også overvejet at give dem noget gift ude fra, for jeg kan se
at der visses steder ved husmuren vrimler det med myre, og det er
faktisk ved stuen og køkken.

Hvilken gift kan jeg anvende, og hvor kan jeg købe det.?

Fra : Larsen

Dato : 23-04-03 20:54

Hej

Istedet for lokkedåser og brug af gift, kan man strø med stødt kanel. Det
kan myrerne ikke lide....det er ikke skadeligt for hverken miljø eller evt.
velkomne husdyr (hund/kat mv..)...Det kan bruges både ude og inde...jeg er
selv på denne måde sluppet af med ganske mange myrer.

Mvh

Larsen

Fra : fa.dk

Dato : 24-04-03 07:39

"Larsen" skrev d. 23-04-03 20:54 dette indlæg :
> [...]
inde...jeg er
> selv på denne måde sluppet af med ganske mange myrer.

Jeg har med stor interesse fulgt besvarelserne på dette indlæg. Jeg har
i mindst 3 år været plaget af myrer, især ved et vindue i stuen. De har
slæbt isoleringsmateriale fra væggen op i vindueskarmen i mængder.
Bunden af vinduesrammen er helt ødelagt og skal udskiftes. Jeg har
prøvet alle gode råd, incl. kanel, som ikke virkede hos mig. Jeg er dog
blevet ved med myredåser - og har brugt en "formue", På dette tidspunkt
af året, plejer de at være i fuld gang. Men de har ikke vist sig!!
7-9-13! Så min foreløbige konklusion er, at myrerdåser virker.
Mit problem er også, at jeg har et ældre hus uden et støbt fundament, så
alle råd om gift langs ydrevæggene duer ikke; de er inde under huset -
og jeg har haft oplevelsen af, at de nærmest underminerede hele huset.
Da du, Erik Hansen, bor i et nyere hus, er omfanget af dit problem
mindre. Men jeg vil anbefale dig at ofre de nødvendige myredåser, da
problemet kan udvikle sig - også i et nyere hus.
Venlig hilsen
Frank

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-04-03 09:03

>Men jeg vil anbefale dig at ofre de nødvendige
> myredåser, da problemet kan udvikle sig - også i et nyere hus.
> Venlig hilsen
> Frank

Samme her - prøvede også husrådene med kanel mm, men det hjalp ikke. Men
nogle myredåse hvor de kom frem og de begyndte at dratte om. Jeg kan se
på antallet af lig at det har hjulpet (der er ikke så mange døde som
tidligere). I starten viste jeg ikke hvor de kom ind, så jeg satte
dåserne hvor jeg så dem, gradvis har jeg så kunnet flytte dem så de nu
står hvor de kommer ind i huset.

/A

Fra : hamsjel

Dato : 18-07-03 13:23

Kan anbefale myrelokkedåser eller loppegift af den type som anvendes når ens
husdyr har smidt loppeæg over hele huses - kontakt matas.
Et godt råd skulle være at undlade at fjerne de døde myrer med det samme,
myrerne skulle angiveligt slæbe de døre myrer ned i boet for at fortære dem,
på denne måde skulle giften blive bedre udnyttet