MS Windows
briani 27239
Win98 geninstallering på Compaq Presario 5~
Fra : Niels P.

Dato : 22-04-03 20:29

Hej.

Pga. blå skærm ved nedlukning har jeg besluttet at formatere og
geninstallere.

Fik formateret harddisken, - men har nu problemer med at installeringen fra
Win98 cd-rom ikke går i gang, da den bliver hængende efter indlæsning af de
første filer.

Har ikke kunnet finde et sted i BIOS, hvor jeg kunne sætte boot fra
cd-rom, - så måske den er sat til at boote fra cd-rom default (kan det
passe?)

Det første der sker efter at have startet maskinen med Win98 cd-rom i
drevet, - er at der kommer en "MS Windows 98 cd-rom Start-up Menu:
1. Boot fra harddisk
2. Boot fra cd-rom

Jeg vælger naturligvis boot fra cd-rom.

Så kommer der en Win98-startmenu med 3 valgmuligheder:
1. Start installationen ..(kan ikke lige huske teksten her, men det er vist
en normal installation)
2. Installation med cd-rom support
3. Installation uden cd-rom support

Har forsøgt alle muligheder, men maskinen læser et par filer vedr. cd-rom
(ATAPI, cd-rom driver etc) - og så bliver den hængende efter:
"PCI bus scan complete"

Er der en hardware-fejl - eller er der noget, der skal nulstilles i BIOS?

På forhånd tak for evt. svar!

--
Mvh.
Niels P.

(Email-address not valid)

Fra : Sune Storgaard

Dato : 23-04-03 00:20

Niels P. 's insignificant opinion was stated in:
b8459k$2n8f$1@news.cybercity.dk

> Har ikke kunnet finde et sted i BIOS, hvor jeg kunne sætte boot fra
> cd-rom, - så måske den er sat til at boote fra cd-rom default (kan det
> passe?)
Hvis spanden kan boote fra cd, kan du også vælge det et sted i bios, det
andet er lidt usandsynligt.

> Det første der sker efter at have startet maskinen med Win98 cd-rom i
> drevet,

Altså virker cd-rom drevet?
> - er at der kommer en "MS Windows 98 cd-rom Start-up Menu:
> 1. Boot fra harddisk
> 2. Boot fra cd-rom
> Jeg vælger naturligvis boot fra cd-rom.

Det lyder mere som en traditionel bootfloppy du booter fra...omend en cd
godt kan se sådan ud, men i så fald så virker dit cdrom drev. Det går måske
galt i det at den ikke kan mounte dit drev, da det allerede er i brug.
Ovenstående er en typisk bootfloppy/cd menu, så jeg tror ikke den booter
fra HD, så noget må virke..

<klip>
> Er der en hardware-fejl - eller er der noget, der skal nulstilles i
> BIOS?

Hvis du kan boote fra drevet hvilket jeg læser det som du gør, så må drevet
som udgangspunkt være ok..

Prøv istedet at lave en rigtig win98 bootfloppy på www.bootdisk.com
Eller blot kør denne fil og fodre den med en floppy når den spørger:
http://quake.axg.net/red2/files/boot98se.exe

og start på disketten, og så aktiver cd-drevet af den vej og start
installationen.

Har du mulighed for at kopiere selve installationsfilerne over fra cd'en
til harddisken, og installere derfra kan det anbefales.

--
/Sune
Fac ut vivas!

Fra : Lyrik

Dato : 22-04-03 00:28

"Niels P." <nomail@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fra
> Win98 cd-rom ikke går i gang, da den bliver hængende efter indlæsning af

Compaq plejer at have en recovery cd. Ellers ring til Compaq. de er utrolig
hjælpsomme.
Win98 er mig bekendt ikke boot-og boot-installerklar.
Man skal boote op med startdiskette, vælge start med cdrom support og skifte
til cddrevet og skrive install.

Jens