Røgning af havørred
Fra : Niels

Dato : 22-04-03 11:25

Hej

Jeg har været så heldig at fange en pæn kyst-havørred (74 cm) som jeg
gerne vil have røget.

Hvor kan jeg få dette gjort? Jeg bor i Greve 20 km syd for København,
så selve København, Køge eller Roskilde er OK. Hvordan skal den
afleveres (Renset, men skal den fileteres, hvad med hoved og hale?).

Mvh Niels

Fra : Thomas

Dato : 22-04-03 21:18

Hej Niels

I Viby S. ligger der et godt røgeri jeg har brugt med succes. Du skal bare
aflevere fisken renset med hoved på, så filleterer de selv, salter og ryger
den. Og glæd dig det bliver godt... Han har åbent fra 13-17 på hverdage og
9-13 lørdag så vidt jeg husker.

Thomas

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 23-04-03 09:07

"Thomas" <thomas.h.larsen@privat-ingenspam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I Viby S. ligger der et godt røgeri jeg har brugt med succes. Du skal bare
> aflevere fisken renset med hoved på, så filleterer de selv, salter og

Hvad koster sådan en operation?

Jeg går og mumler lidt om en røgovn i haven, men hvis det er til at betale
sig fra hos ham KasperRøghat, så vil jeg ærligt talt hellere ud og fiske.
--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-03 03:51

> [...]
> sig fra hos ham KasperRøghat, så vil jeg ærligt talt hellere ud og fiske.

Jeg har brugt ham på havnen i Grenå. Røgning af den ene side inkl. skrog
(hhv. kold- og varmrøgning) i alt ca. 4 kg. kostede vist 50 eller 60 kr. Som
jeg ser det, kan det aldrig gå, selv at eksperimentere, med mindre man
selvfølgelig skal have røget i tide og utide.

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 24-04-03 20:32

"Mogens Christensen" <ingen> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg ser det, kan det aldrig gå, selv at eksperimentere, med mindre man
> selvfølgelig skal have røget i tide og utide.

Det kan man jo have forskellige oplevelser med. En af mine fiskekompis'er
havde med en meget fin timing fanget drømmeørreden på 7,5 kg i passende tid
inden sin 50 års fødselsdag og sendte den til rygning hos en fiskehandler
med store visioner om de beundrende blikke fra fødselsdagsgæsterne, når den
blev serveret.

Uheldigvis for ham skete der en forbytning (har fiskehandleren forklaret),
så da han ville hente sin fisk dagen før fødselsdags gæsternes ankomst, lå
der en lille 3-punds ørred til ham. Og selvom han fik "fyldt op" med
fiskehandlerens egne rygefisk, blev det altså aldrig helt det samme. Oven i
købet var det 2. gang han var udsat for en forbytning, så han er helt færdig
med at få andre til at forestå rygningen.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-03 14:04

> [...]
> så selve København, Køge eller Roskilde er OK. Hvordan skal den
> afleveres (Renset, men skal den fileteres, hvad med hoved og hale?).

Hvis muligheden byder sig, vil jeg på det kraftigste anbefale dig at få
koldrøget siderne. Skroget kan du så få varmrøget og plukke bagefter. Det
egner sig fint til forskellige salater med en eller anden dressing.
Koldrøget havørred er der i mod en kæmpe delikatesse. Endelig har du jo også
muligheden for at lave gravad havørred (du kan selv lave det.)