Skærme
Fijala 3554
Angående skærmopløsning
Fra : Peter Hansen

Dato : 22-04-03 09:17

Efter en formatering, prøver Win98, at finde en driver til min skærm, der er
en Fujitsu 517 15 tommer. Win98 finder den bedst egnede driver, men nu kan
jeg i opløsning, kun vælge mellem 12 eller 24 farver ( Måske var det 18
eller 36 ), og det er jo ikke meget. Kan I fortælle mig, hvordan jeg får
skærmen op i en højere opløsning, jeg har ikke den originale driver.

På forhånd tak

Peter Hansen

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 11:55

Peter Hansen skrev:

> [...]
> egnede driver, men nu kan jeg i opløsning, kun vælge mellem 12
> eller 24 farver ( Måske var det 18 eller 36 ), og det er jo ikke

Det er nu nok nærmest 16 eller 24 bit du kan vælge imellem.
Altså enten 65536 farver som 16 bit svarer til, eller 16.7 millioner
farver som 24 bit svarer til. 24 bit burde være nok til de fleste,
men hvad ønsker du at kunne vælge? 32 bit, eller? Det er temmelig
sikkert driveren til grafikkort og ikke skærmen der styrer det.

Madsen.

Fra : David T. Metz

Dato : 23-04-03 17:41

Madsen kalligraferede, i news:Xns936583536A3F2.thomas@madsen.tdcadsl.dk

> [...]
> men hvad ønsker du at kunne vælge? 32 bit, eller? Det er temmelig
> sikkert driveren til grafikkort og ikke skærmen der styrer det.

Der findes ikke drivere til skærme, men inf-filer og de kan sagtens sætte
begrænsninger på hvilke opløsninger/farvedybder grafikkortdriveren tillader.

Nå - det kan altså være en forkert inf-fil til skærmen, en forkert driver
til grafikkortet eller begge dele på en gang. Løsningen er at hente nye
drivere/inf-filer på fabrikanternes hjemmesider.

David

Fra : Madsen

Dato : 23-04-03 18:07

David T. Metz skrev:

> Der findes ikke drivere til skærme, men inf-filer og de kan
> sagtens sætte begrænsninger på hvilke opløsninger/farvedybder
> grafikkortdriveren tillader.

Inf-fil eller driver. Kald det hvad du vil.

Madsen.