havehegn
Fra : Pia J

Dato : 22-04-03 07:25

Jeg har måttet sætte 80 cm havehegn op om min køkkenhave for at have en
chance for at se tingene vokse istedet for at blive nedtrampet af store
hunde. Men vi blev noget overraskede over, hvor svært det er at stramme! Vi
have selvfølgelig banket pæle ned med fast afstand, og det passer på ingen
måde med lodrette tråde som kan trækkes og fastgøres, så det er en anelse
slasket visse steder i toppen.

Nu tænker jeg så på den hundegård vi skal have lavet på 180 cm. (15x20 m)
Der kan jeg jo ikke have sådan noget løst amatørarbejde!

Hvordan strammer man et hegn uden at efterfølgende lægge hjørnepælene ned?!
Selve trådnettet kan jo ikke tåle man står og hiver for meget uden det
bliver helt skævt og endnu mere bulet.

:Pia

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-03 07:51

> [...]
ned?!
> Selve trådnettet kan jo ikke tåle man står og hiver for meget uden det

enten:
1) Støbe hjørnestolperne solidt i jorden
2) Afstiv hjørnestolperne med solide og lange skråstivere
3) Montér en vandret lægte tæt ved toppen af HVER stolpe

Tomas

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 22-04-03 09:48

> [...]
> 2) Afstiv hjørnestolperne med solide og lange skråstivere
> 3) Montér en vandret lægte tæt ved toppen af HVER stolpe

Derefter monterer du hegnet i den ene ende, og ruller et ud til den
fuldelængde "+ ½-1 m"
Så fletter du en lægte (el.lign.) igennem den anden eller tredie række
masker.
Ved at trække (meget hårdt) i denne lægte kan hegnet nu strammes op, og
monteres med klamper på de mellemstående pæle. Jeg plejer at bruge en
traktor eller en talje, afhængigt af pladsforholdene, til at trække med. Men
du skal være sikker på at dine hjørnepæle står helt fast, jeg vil klart
anbefale at du benytter skråstivere mellem de første to stolper. Evt.
suppleret med en vandret overlægger mellem de første to stolper.

/Tommy

Fra : Musen

Dato : 22-04-03 20:54

> [...]
ned?!
> Selve trådnettet kan jo ikke tåle man står og hiver for meget uden det

Hej Pia
Nu ved jeg jo ikke hvor store dine hunde er, men vi har en grand danois, og
har i efteråret lavet en kæmpe hundegård til ham. Vi brugte hegnspæle som
dem man bruger til heste 120cm høje(trykimprænerede godt nok og måske lidt
tyndere) Hjørnepælene var 180cm høje og er altså banket laaangt ned i
jorden. Og så har vi brugt havehegn (også 120 cm højt). Vi gjorde det, at
vi brugte hegnstråd til at binde hegnet fast på pælene med, og så strammede
vi til, for derefter at gøre det samme ved næste pæl. Der er ca. 5 meter
imellem hver pæl, hvilket gør, at det er ret stabilt. Vores hund har prøvet
adskillige gange at lægge hegnet ned, men indtil videre er det ikke lykkeds
ham 7-9-13
God fornøjelse
Venlig hilsen Musen

Fra : Pia J

Dato : 23-04-03 08:12

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> wrote in message news:3ea59dd7$0$42630
> [...]
og
> har i efteråret lavet en kæmpe hundegård til ham. Vi brugte hegnspæle som

Mine hunde er godt nok en anelse mindre end din, men jeg ville ikke føle mig
sikker ved at lade dem være alene hjemme bag et hegn som kun er 120 cm. Når
jeg er hjemme bliver de ikke spærret inde, den skal primært bruges de dage
hvor vi er på arbejde, så de ikke skal være inde i huset en varm sommerdag.
Og jeg kunne godt mistænke Max for at ville ud og lede efter mig hvis han så
muligheden - 120 cm springer han snildt uden at vælte noget! Han har ikke
forceret de 80 cm endnu - men kun fordi han kan se mig inde på den anden
side, så han er ikke desperat nok :) Men han knokler rundt om indhegningen
for at finde lågen.

Jeg synes det er flot I kunne stramme havehegnet med 5 meter mellem pælene!!
Jeg har kun 2 meter mellem på det hegn vi lavede til køkkenhaven. Men med
skråstivere i hjørnerne tror jeg det bliver ok. Hundehegnspælene bliver nok
støbt ned.

:Pia

Fra : Musen

Dato : 23-04-03 21:36

> [...]

> side, så han er ikke desperat nok :) Men han knokler rundt om indhegningen

Jep, det var derfor jeg spurgte om størrelsen, for Samson er knap så let til
bens som mindre hunde, og kan derfor ikke springe de 120 cm som hegnet er.
Min mors hund (en labrador) springer med lethed over hegnet, når vi passer
hende (hunden altså)

> [...]
> Jeg har kun 2 meter mellem på det hegn vi lavede til køkkenhaven. Men med
> skråstivere i hjørnerne tror jeg det bliver ok. Hundehegnspælene bliver

Hmm sjovt nok var det faktisk ikke så svært...
God fornøjelse med det

Venlig hilsen Musen