Rensning af akvarie.
Fra : Per Djernæs

Dato : 21-04-03 12:18

Hejsa...

Er der nogle der kan give et godt råd ?
Jeg har et 200 l akvarie med Ciklider. I bunden er der 3-5 cm fint sand.
Problemet er at det er svært at få det sand rent. Jeg "slam-suger" det ca.
hver 14. dag, hvor der så udskiftes mellem det ½ og1/3 af vandet. Der er
bare stadig en masse skidt tilbage. Jeg har en passende Ehaim pumpe, hvor
jeg renser filtret hver 3. dag. Fisk og planter trives godt.

På forhånd tak for rådet.

Hilsen Per

Fra : Mikael Knop

Dato : 21-04-03 17:19

Hej!
Jeg ved ikke præcist hvordan man renser sandet, i mit akvarie ophober der
sig ikke meget skidt i det, men den smule som gør, gør jeg ikke noget ved.
Den eneste metode, jeg kender, er at skifte sandet ud eller vaske det, når
det er kommet til at se for slemt ud.
Til gengæld undrer jeg mig meget over, at du renser filteret hver 3. dag. Er
det virkeligt nødvendigt for gennemstrømningen? For så er dit filter
voldsomt underdimensioneret. Hele idéen med et filter er jo netop at der
skal sidde bakterier i filtermaterialet, som renser vandet biologisk, og som
derved holder f.eks. nitrat/nitrit nede. Mekanisk filtrering kan ikke gøre
noget ved de stoffer, så medmindre du skifter store mængder vand, ophobes
der altså giftstoffer i dit akvarie. Jeg vil anbefale at du kun renser
filteret når gennemstrømningen er væsentligt nedsat, og så kun en ganske
overfladisk rensning i lunkent vand, for ikke at fjerne eller dræbe
bakteriekulturerne. Jo længere tid der går mellem rensningerne, jo bedre!
Jeg renser mit spandfilter et par gange årligt! Mit indvendige filter noget
oftere, da det har mindre filtervolumen.
MVH Mikael.

Fra : Per Djernæs

Dato : 01-05-03 10:59

Hej Mikael..

Tak for svaret...

Jeg har kun ét filter i mit akvarie (indvendigt), det er måske fejlen. Hvis
jeg ikke renset dette så ofte bliver "svampen" helt sort og fuld af sand.
Men gennemstrømningen er der ikke noget i vejen med. Vil du anbefale at få
et udv. filter, trods det kun er et 200 l akv.

Hilsen Per