Hvad nu hvis?
Fra : KlausB

Dato : 20-04-03 21:25

Hej
En tanke der lige strejfede mig
Hvis jeg nu kører ind i en bil og jeg har ansvarsforsikring.
Min 30-knallert er afdroslet og jeg er 16-år.

Kommer JEG så til at betale hele gildet fordi min knallert ikke er lovlig?

og i så fald hvis det var et barn man kørte ned og dræbte, ville man jo for
det første have det ufattelig skidt med det og for det andet, have en kæmpe
erstatningsgæld til familien resten af sit liv.

Eller kommer det an på hvilken forsikring man har?

Venligst
Klaus Zip-30

Fra : Kim J

Dato : 20-04-03 21:43

"KlausB" <h51@mail.dk> wrote in message
> [...]
kæmpe
> erstatningsgæld til familien resten af sit liv.
>
> Eller kommer det an på hvilken forsikring man har?

Forsikringen dækker ikke!
Din forsikring gælder kun hvis køretøjet er i lovlig stand, Dvs ikke
afdoslet eller tunet.
For hvis man skal se på den helt korrekt så må du overhoved ikke være på
vejen med den = Ulovlig.

Kim J.
Derbi Senda@110km/t ifølge bil = 100km/t.

Fra : Jante

Dato : 21-04-03 02:04

"Kim J" skrev:

> "KlausB" <h51@mail.dk> wrote in message

> Forsikringen dækker ikke!
> Din forsikring gælder kun hvis køretøjet er i lovlig stand, Dvs ikke
> afdoslet eller tunet.

Sikke noget vrøvl!
Selvfølgelig dækker ansvarsforsikringen - derfor er den lovpligtig.
Forsikringsselskabet har dog ret til at gøre regres overfor ejer/bruger,
hvis det kan sandsynliggøres, at uheldet ikke var sket, hvis køretøjet
havde været i lovlig stand. I modsat fald ville man kunne afvise at
dække en påkørsel, hvis f.eks bageste venstre blinklys ikke virkede.

J.L.

Fra : Duffi

Dato : 23-04-03 19:52

>I modsat fald ville man kunne afvise at
> dække en påkørsel, hvis f.eks bageste venstre blinklys ikke virkede.

Er du 100% sikker på det du siger her?

For da jeg gik til knallert undervisning for godt et år siden fik vi afvide
at det ikke var lovpligtigt at køre med blinklys og hvis man gjorde var det
ikke nok at de blinkede, man skulle stadig række armen ud og indikere
retningen man ville dreje...!
Vi blev undervist af en panser så mon ikke han har nogenlunde styr på
det...!?!?!

Det er heller ikke lovpligtigt at ha bremselys på for i realiteten skal man,
SELVOM DER ER BREMSELYS PÅ, række armen op i luften for at vise at man
holder... Det gjorde vi også da vi var ude og køre... TOTALT åndsvagt
spørger du mig, men sådan er reglerne, ihvertfald ifølge ham...!

Micki

Fra : Jante

Dato : 23-04-03 21:18

"Duffi" <Kik-Ind@tdcadsl.dk> skrev i en news:3ea6e0d8$0$152$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> [...]
> retningen man ville dreje...!
> Vi blev undervist af en panser så mon ikke han har nogenlunde styr på

Jo, self. har han det, men han har muligvis undladt at fortælle,
at færdselsloven også indeholder en regel om, at _alle_ monterede
signalgivningsapparater _skal_ virke - også selvom de ikke er
lovpligtige!

> [...]
> holder... Det gjorde vi også da vi var ude og køre... TOTALT åndsvagt
> spørger du mig, men sådan er reglerne, ihvertfald ifølge ham...!

Men hvis det er monteret, _skal_ det virke, jfr. ovenstående.

(Iøvrigt var det kun et tænkt eksempel, for at belyse årsagen til,
at ens ansvarsforsikring altid dækker i første omgang, men har
mulighed for at 'sende regningen videre', hvis man har kørt ulovligt,
_og_ der kan påvises en årsagssammenhæng.)

J.L.

Fra : Duffi

Dato : 23-04-03 21:58

> [...]
> at færdselsloven også indeholder en regel om, at _alle_ monterede
> signalgivningsapparater _skal_ virke - også selvom de ikke er

Det er ikke fordi jeg ikke tror på hvad du siger men kan du ikke selv høre
at det du siger lyder lamt?
Hvis man har blinklys på så skal de virke også selvom at de overhovedet ikke
har nogen som helst form for /ret/(kald det hvad du vil) til at virke..
Om de virker eller ej kan da være p.... ligegyldigt når det de skal angive
ikke er lovligt..

er det bare mig der har misforstået noget eller??

> [...]
> mulighed for at 'sende regningen videre', hvis man har kørt ulovligt,
> _og_ der kan påvises en årsagssammenhæng.)

Ved det, men syntes alligevel at det var vigtigt at få lagt kortene på
bordet så der ikke herskede nogen tvivl..!

-Micki

Fra : Jante

Dato : 24-04-03 00:17

"Duffi" <Kik-Ind@tdcadsl.dk> skrev i en news:3ea6fe32$0$143$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> [...]
> Om de virker eller ej kan da være p.... ligegyldigt når det de skal angive

Jamen jeg er da fuldstændig enig. Det er en dybt tåbelig regel, der
ikke tjener noget som helst formål. Men den eksisterer altså!

Færdselslovens § 67. Stk. 3. siger:
"Føreren af et køretøj skal til enhver tid være opmærksom på,
at køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand,
særlig at styre-, bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt
lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, og at tilkoblingen til
eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig."

Læg mærke til, at dette _ikke_ kun gælder lovbefalede
signal- og tegngivningsapparater, men alle monterede!

Der er desuden i 'detailforeskrifter for køretøjer 2001' i
kap. 6.04.042 angivet retningslinier for, hvorledes blink-
og bremselys på knallert skal være monteret - uagtet at
de altså ikke er lovpligtige!

J.L.

Fra : Holger Danske

Dato : 24-04-03 07:17

Jante <make@my.day> wrote:
> [...]
> kap. 6.04.042 angivet retningslinier for, hvorledes blink-
> og bremselys på knallert skal være monteret - uagtet at

Da jeg synes at det stadig er lidt dunkelt ang. disse famøse blinklys, har
jeg d.d. skrevet (E-Mail) til Los Policos for at få et klart svar, håber jeg
da !!

Allan
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : H-J M

Dato : 24-04-03 12:59

> [...]
> jeg d.d. skrevet (E-Mail) til Los Policos for at få et klart svar, håber

Da jeg tog Knallert kørekort for 1½ måned siden skulle vi kun bruge
hånd-signaler på de gamle maxier og ciaoer. På de nye scootere med bremse og
blinklys skulle vi ikke give signal.
Og han er politimand også. (Motorsagkyndig.. er det ikke det de er?) Så hvis
man har blinklys og/eller bremselys SKAL man ikke bruge hånden. Self. hvis
bremse pæren er sprunget er det nok en god ide lige at smide en lap i
vejret.. Man sidder sq da heller ikke med hænderne i vejret inde i en bil?

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 24-04-03 17:41

H-J M wrote:

> [...]

> vejret.. Man sidder sq da heller ikke med hænderne i vejret inde i en bil?

Hænder, bil, blink eller ej, da jeg tog det famøse knallertbevis tilbage i
det herrens år 1996 der _skulle_ man række hånd ud uanset om der var blink
på eller ej. Dette gjaldt for 30'er.

--
Martin L. Johansen
Gør en god handel på http://shop.tux3do.com/

Fra : H-J M

Dato : 24-04-03 21:13

> Hænder, bil, blink eller ej, da jeg tog det famøse knallertbevis tilbage i
> det herrens år 1996 der _skulle_ man række hånd ud uanset om der var blink
> på eller ej. Dette gjaldt for 30'er.

Hmm tiderne skifter? Eller også er det bare en god politikreds jeg bor i ?

Men det kan nu egentligt være ligemeget da jeg tuller rundt på en Maxi :)

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Holger Danske

Dato : 24-04-03 22:36

H-J M <zster87@hotmail.com> wrote:

> Hmm tiderne skifter? Eller også er det bare en god politikreds jeg
> bor i ?
> Men det kan nu egentligt være ligemeget da jeg tuller rundt på en
> Maxi :)

Jeg tog, i 1976, knallertkørekort, løbenr. 47 , og der gjaldt de samme
regler som Martin L. fremfører ovenfor

Allan

Fra : Duffi

Dato : 26-04-03 23:35

"Holger Danske" <holger_danske@msn.net> skrev i en meddelelse

> Jeg tog, i 1976, knallertkørekort, løbenr. 47 , og der gjaldt de samme
> regler som Martin L. fremfører ovenfor
>
> Allan

Det samme gjaldt for mig da jeg tog mit for ca et år siden...!
Det er vidst en motorsagkyndig det hedder...

Fra : Duffi

Dato : 26-04-03 23:39

> [...]
> lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, og at tilkoblingen til
> eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig."

Som jeg læser dit citat så menes der biler eller andre køretøjer hvor man må
koble trailere og andet bagefter...
Du kan ikke bruge en regel som angår biler eller andet, som ikke er en
knallert, det er der jo ikke nogen som helst sund fornuft i.. kan du vel nok
se..?!

> [...]
> kap. 6.04.042 angivet retningslinier for, hvorledes blink-
> og bremselys på knallert skal være monteret - uagtet at

Som sagt, så tror jeg ikke rigtigt din påstand holder... hvor kan jeg finde
det der "Detailforeskrift" henne??

Mvh. Micki

Fra : Jante

Dato : 27-04-03 02:00

"Duffi" skrev:

> Som jeg læser dit citat så menes der biler eller andre køretøjer hvor man må
> koble trailere og andet bagefter...

Nix, det gælder alle køretøjer - det er en generel bestemmelse.

> Du kan ikke bruge en regel som angår biler eller andet, som ikke er en
> knallert, det er der jo ikke nogen som helst sund fornuft i.. kan du vel nok
> se..?!

Færdselslovens kapitel 11 handler om "køretøjers indretning og udstyr m.v."
_generelt_, så nej, det kan jeg ikke se (men læs selv kap.11).

> Som sagt, så tror jeg ikke rigtigt din påstand holder... hvor kan jeg finde
> det der "Detailforeskrift" henne??

http://www.retsinfo.dk er adressen, når det drejer sig om lovstof.
Den omtalte detailforskrift ligger her:
http://makeashorterlink.com/?H2E461A54
og selve færdselsloven er her:
http://makeashorterlink.com/?B52521A54

J.L.

Fra : Holger Danske

Dato : 29-04-03 12:50

Jante <make@my.day> wrote:

> [...]
>>

> Færdselslovens kapitel 11 handler om "køretøjers indretning og udstyr
> m.v." _generelt_, så nej, det kan jeg ikke se (men læs selv kap.11).

Har d.d. fået svar fra Vordingborg Politi !!

Citat start ...
"
1) Skal blinklys virke, hvis monteret?? Svar; JA.
2) Konsekvens i forhold til forsikring ved evt. ulykke? Svar; Ingen.

For nærmere information anbefales at søge i Retsinformation eller spørge i
dit forsikringsselskab.

mvh.

Kim C. Johansen, pa., Sekretariatet."
Citat slut ...

Allan

Fra : Jante

Dato : 30-04-03 05:47

"Holger Danske" skrev:

> [...]
> 2) Konsekvens i forhold til forsikring ved evt. ulykke? Svar; Ingen.
>
> For nærmere information anbefales at søge i Retsinformation eller spørge i

Thank You!

Mvh. J.L.