Brugsvands temperatur og solvarme
Fra : Ollie

Dato : 20-04-03 23:59

Hej

Jeg har på Google set tidligere indlæg, der fortæller at brugsvands
temperaturen på oliefyr helst skal ligge på 55-57 grader for at undgå kalk.

Jeg har et solvarme anlæg koblet til fyret som nemt opvarmer brugsvandet til
80 grader.

Giver dette problemer?

Skal jeg skrue ned for solvarme termostaten og gå glip af al den gratis
varme?

Gode råd modtages gerne.

Mvh.

Ole

Fra : albert

Dato : 21-04-03 06:28

> Jeg har på Google set tidligere indlæg, der fortæller at brugsvands
> temperaturen på oliefyr helst skal ligge på 55-57 grader for at undgå
kalk.

? Er alle eninge. Jeg har fået oplyst at jeg ikke må sænke temp til under
60...

Mvh Albert

Fra : Martin Nielsen

Dato : 21-04-03 09:26

"albert" <no@mail.dk> wrote in message
> kalk.
> >

> ? Er alle eninge. Jeg har fået oplyst at jeg ikke må sænke temp til under
> 60...
>
> Mvh Albert

Hej , jeg mener at vide at vandet skal være over 60 grader for at slå
bakterier ihjel , men ikke over 70 da der så kommer kalk.

Martin

Fra : Jørgen

Dato : 21-04-03 10:27

Har man oliefyr, må temp. ikke komme under 60, a svovlet fra olien tærer
fyret (gælder ikke smedejerns fyr )
hvor stor er kalk problemet, jeg ville ikke tage hensyn til det.
Jeg kører mit anlæg op til 90 grader ca. 4 gange om året for at undgå
legionella

Hilsen
Jørgen

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-04-03 11:05

Jørgen wrote:

> Jeg kører mit anlæg op til 90 grader ca. 4 gange om året for at
undgå
> legionella

....det er langt fra nødvendigt at gå så højt op - mener det
ligger omkring 60 - men har været debatteret hér før - søg evt.
på Google...
Hans

Fra : Ollie

Dato : 23-04-03 22:39

> Jeg kører mit anlæg op til 90 grader ca. 4 gange om året for at undgå
> legionella

Det klarer solvarmen for mig.

Det jeg var mest bange for var, om det var for varmt at holde brugsvandet
over 80 hele sommeren af
hensyn til kalk i systemet.

Ole

Fra : Skullemul

Dato : 22-08-03 09:35

"Ollie" skrev d. 20-04-03 23:59 dette indlæg :
> [...]
>
> Mvh.
>
> Ole
>

> Jeg har selv solvarme, og temperaturen ligger om sommeren mellem 50 og
100 grader. Efter tanken er der en blandeventil og det er denne der
bestemmer hvor varmt vandet skal være i rørene. Man må ikke stille denne
over 55C da dette vill give, 1. Meget varmt vand ( over hånd temp ) og
kalk der hvor det er rigtig irriterende, nemlig i haner og rør. Den høje
temperatur vil give udfældninger i tanken, men dette kan skylles ud af
en VVS'er. Angåenede Legionella, glem det, der er lavet en rapport der
omhandler Legionella i solvarmebeholdere, og den siger at der ikke er
problemer. Dette skyldes, dels temperatursvingninger, dels den store
udskiftning af vandet. Husk de har det bedst ved 40C.

http://www.kandu.dk/