Q: problemer med at sende mail til qmail s~
Fra : Thomas

Dato : 20-04-03 17:24

Hej gruppe..

Jeg har et lille problem når jeg vil sende en mail til en af de brugere der
er på min mailserver.

Når jeg sender en mail får jeg det svar tilbage:

---
Hi. This is the qmail-send program at server.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<xxxx@xxxxx.dk>:
Sorry, no mailbox here by that name. (#5.1.1)

--- Below this line is a copy of the message.
----

Jeg har oprettet brugeren i qmailadmin og har også prøvet at oprette
brugeren som bruger på min linux, men det hjælper ikke noget. Man kan
sagtens sende mail fra serveren.

Er der noget specielt sted man skal oprette en bruger, eller skrive et eller
andet så den automatisk sender al den post videre den modtager eller noget i
den retning.. Det er efterhånden ved at give mig grå hår, for jeg aner ikke
hvordan jeg skal løse problemet.

Håber på lidt hjælp..

--
Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Fra : Peter Larsen

Dato : 21-04-03 07:35

> Jeg har oprettet brugeren i qmailadmin og har også prøvet at oprette

/var/qmail/control/virtueldomains

er domænet du sender til deri ?

og

/var/qmail/control/rcpthosts

ditto ?

--
regards, Peter Larsen

Fra : Thomas

Dato : 21-04-03 13:03

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> skrev i en meddelelse

> /var/qmail/control/virtueldomains
>
> er domænet du sender til deri ?

Ja, det var de.

> og
>
> /var/qmail/control/rcpthosts
>
> ditto ?

Nej, de er oprettet nu, og har så flyttet problemet et tak længere...

Nu får jeg denne mail tilbage:

This is the Postfix program at host fupA.post.tele.dk.

I'm sorry to have to inform you that the message returned
below could not be delivered to one or more destinations.

For further assistance, please send mail to <postmaster>

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the message returned below.

The Postfix program

<mail@domæne.dk>: host trainweb.dk[xx.xxx.x.xxx] said: 553 sorry, that
domain isn't in my list of allowed rcpthosts (#5.7.1)

Hvad kan det nu være, jeg troede da ikke jeg havde postfix program
installeret.

Fra : Peter Larsen

Dato : 21-04-03 12:21

Thomas wrote:

genstartede du din qmail bagefter ?

evt prøv at telnet til den

dvs

telnet localhost 25

slå op på google og find syntaxen til SMTP sessions, og lav en i hånden..

--
regards, Peter Larsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-03 15:06

Thomas skrev Mandag den 21. april 2003 14:02 i dk.edb.system.unix:

> [...]
> This is the Postfix program at host fupA.post.tele.dk.

> Hvad kan det nu være, jeg troede da ikke jeg havde postfix program

fupA.post.tele.dk er backup-mx.post.tele.dk TDC's sluse udenom deres
tcp25 filter på de private rettede ADSL forbindelser.

Hvad er det for en mail du forsøger at sende?

Er det fra samme ADSL du sender, og har din qmailserver på?
Det kunne godt tyde*) på at de har fået sat backup-mx.post.tele.dk op
som udgående relay serer, og det er en fejl 40, du skal have
backup-mx.post.tele.dk i din DNS som sekundær server (såframt at du
har en af de privat rettede ADSL'er hos TDC, og ellers ikke), har du
den i opsætningen at din mailserver så er det en fejl.

*) når du får en mail fra backup-mx.post.tele.dk så virker din
mailserver.

Ivar Madsen

Fra : Thomas

Dato : 21-04-03 18:20

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den i opsætningen at din mailserver så er det en fejl.
>
> *) når du får en mail fra backup-mx.post.tele.dk så virker din

Af en eller anden grund så virkede det lige pludselig..

Da jeg sendte en mail var det fra samme ADSL, så jeg forstår ikke hvorfor
det ikke virkede.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-03 18:44

Thomas skrev Mandag den 21. april 2003 19:19 i dk.edb.system.unix:

> Af en eller anden grund så virkede det lige pludselig..

Det er da godt.

> Da jeg sendte en mail var det fra samme ADSL, så jeg forstår ikke
> hvorfor det ikke virkede.

Og du sendte til en mailbox på serveren?

Ivar Madsen

Fra : Thomas

Dato : 21-04-03 18:52

> Og du sendte til en mailbox på serveren?

Ja, og det virker nu !

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-03 19:40

Thomas skrev Mandag den 21. april 2003 19:51 i dk.edb.system.unix:

> Ja, og det virker nu !

Nu kender jeg ikke noget til qmail, men jeg undres bare over at den
ikke beholdte mailen lokalt,,,

Ivar Madsen

Fra : Thomas

Dato : 21-04-03 20:49

> Nu kender jeg ikke noget til qmail, men jeg undres bare over at den
> ikke beholdte mailen lokalt,,,

Det kan jeg hurtigt forklare, jeg sendte en mail via min @mail.dk til min
server.. Derfor bør den vel gå ind omkring TDC's mailservere og så tilbage
til mig. Det er en formodning.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-03 20:57

Thomas skrev Mandag den 21. april 2003 21:48 i dk.edb.system.unix:

> Det kan jeg hurtigt forklare, jeg sendte en mail via min @mail.dk til
> min server.. Derfor bør den vel gå ind omkring TDC's mailservere og
> så tilbage til mig. Det er en formodning.

Det forklare det hele. Det er så en mail der kommer udefra, og i første
forsøg har din DNS ikke været opdateret hele vejen igennem, og derfor
har backup-mx ikke kunnet se hvilken IP den skulle kontakte, og
retunere mailen, med tiden er DNS så blevet opdateret således at
backup-mx nu ved hvilken IP den skal kontakte når der kommer mail til
dit domæne.

Ivar Madsen