CSS og udskrift
Fra : Neo.dk

Dato : 23-03-01 11:41

Hej alle !

Er det muligt vha. CSS at definere hvad på en side der skrives ud når gæsten
beder om en udskrift ?

f.eks. en side uden frames, med 3 tabeller - gæsten skriver ud og kun
indholdet af "tabel2" bliver udskrevet !

nogen bud ?

Mvh Carsten

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-03-01 12:19

Neo.dk <nospam_carsten.o@get2net.dk> skrev

> Er det muligt vha. CSS at definere hvad på en
> side der skrives ud når gæsten beder om en
> udskrift ?

Ja, jeg har på et tidspunkt leget lidt med

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style_printer.css"
media="print">

hvor navigationsknapperne ikke skulle udskrives, men øvrige billeder skulle
ud på printeren. I min style_printer.css lavede jeg så:

img{
display: none;
}

..vis{
display: block;
}

hvor .vis er den class der er angivet på de billeder der godt må udskrives.
Prøv at lege lidt videre med det. OBS! Det fungerer ikke i NN4.

Husk, media="print" er vigtig i denne sammenhæng.
--
Allan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-03-01 12:41

Fri, 23 Mar 2001 11:40:49 +0100, skrev "Neo.dk"
<nospam_carsten.o@get2net.dk>:

>Er det muligt vha. CSS at definere hvad på en side der skrives ud når gæsten
>beder om en udskrift ?

Ja, du kan lave speciel style sheet til print og screen.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Link to a target medium</TITLE>
<LINK rel="stylesheet" type="text/css"
    media="print" href="print.css">
<LINK rel="stylesheet" type="text/css"
   media="screen" href="screen.css">

</HEAD>
<BODY>
<P>The body...</p>
<h1>Tekst</h1>
</BODY>
</HTML>

>f.eks. en side uden frames, med 3 tabeller - gæsten skriver ud og kun
>indholdet af "tabel2" bliver udskrevet !

I stylesheetet for print kan du så lave alt andet end tabel 2 skjult.

f.eks
bla - bla
tabel 2
bla - bla

Stylesheetet for print kan se sådan ud:
..usynlig   {
   visibility: hidden;
}
..synlig   {
   visibility: visible;
}
td   font-family: "Times New Roman", Times, serif;
   font-size: large;
osv.

Da classerne synlig og usynlig ikke er med i stylesheetet for screen,
så har de ingen virkning der.

Hvis du vil se, hvordan det ser ud, så går du bare i IE => Filer =>
Vis udskrift, så kan du se virkningen uden at printe det ud.

Virker ikke i Netscape 4 og jeg ved ikke med IE 4, men ellers IE 5+,
Opera 4+ og Netscape 6 skulle der ikke gerne være problemer med.

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 18. marts 2001.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 23-03-01 12:43

"Neo.dk" <nospam_carsten.o@get2net.dk> writes:

> [...]
>
> f.eks. en side uden frames, med 3 tabeller - gæsten skriver ud og kun
> indholdet af "tabel2" bliver udskrevet !

@media print { .tabel1, .tabel3 {display: none }}

Hvor .tabel1 og .tabel3 er klasserne for de to andre tabeller.

Virker kun med MSIE4.5+

Fra : Neo.dk

Dato : 23-03-01 14:02

Hej alle... igen *S*

Tusind tak for jeres svar.... det var lige det jeg skulle bruge !

Mvh Carsten

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 23-03-01 19:24

Da nogle browsere ikke fatter CSS ordentligt, skal du huske at linke til
print-css filen først og derefter til den der gælder for siden. Dermed
sikrer du, at tingene på websiden vises korrekt, da den anden fil
"overrider" den første.

Tony

Fra : Neo.dk

Dato : 23-03-01 22:28

"Tony H. Reinkvist" <tony@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> print-css filen først og derefter til den der gælder for siden. Dermed
> sikrer du, at tingene på websiden vises korrekt, da den anden fil

Ok.... tak skal du have *S*

Carsten