[mysql 3.23 nt] Tidsberegninger
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-04-03 15:27

Jeg har en tabel med en DateTime attribut, hvori data indsættes med
"Now()"-metoden.

Jeg vil gerne kunne udtrække de rækker, der er mindre end 7 dage gamle. I
Access ville jeg bruge DateDiff, men den findes så vidt jeg kan se ikke til
mySQL. Hvordan gør jeg det i stedet ?

pft,

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk - http://asp-faq.dk
Skriv venligst under det du svarer på og skær det overflødige væk.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 14-04-03 15:49

I dk.edb.database, skrev Jesper Stocholm:
> [...]
> Access ville jeg bruge DateDiff, men den findes så vidt jeg kan se ikke til

Hvis det nu er en længde 14 du har så den står som
20030414164715 i databasen så laver du bare en
select * from table where felt > now - 7*1000000;

Så har du alle der er nyere end en uge.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-04-03 17:11

On Mon, 14 Apr 2003 14:49:24 +0000 (UTC), Jesper Krogh <jesper@krogh.cc>
wrote:

>Hvis det nu er en længde 14 du har så den står som
>20030414164715 i databasen så laver du bare en
>select * from table where felt > now - 7*1000000;

Nu er jeg ikke helt sikker på hvordan mysql opfører sig mht. at
sammenligne tal med datoer, men jeg tror ikke ovenstående virker......

Mere rigtigt vil det være at bruge f.eks TO_DAYS():

SELECT something FROM tbl_name
WHERE TO_DAYS(NOW()) - TO_DAYS(date_col) <= 7;

(Sakset fra mysql-manualen:
http://www.mysql.com/doc/en/Date_and_time_functions.html )

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-04-03 17:33

On Mon, 14 Apr 2003 14:26:33 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<jespers@stocholm.invalid> wrote:

>Jeg vil gerne kunne udtrække de rækker, der er mindre end 7 dage gamle. I
>Access ville jeg bruge DateDiff, men den findes så vidt jeg kan se ikke til
>mySQL. Hvordan gør jeg det i stedet ?

Jeg foretrækker følgende af hensyn til læsbarheden:

.... WHERE tidsfelt > NOW() - INTERVAL 7 DAY

--
- Peter Brodersen