Såning af græsplæne
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-04-03 14:48

Greetings!

Hvornår er det bedste tidspunkt på året at så en græsplæne?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Finn H.

Dato : 19-04-03 15:16

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> Greetings!
>
> Hvornår er det bedste tidspunkt på året at så en græsplæne?

15 August om formiddagen.

Men lige så snart jorden er varm kan man så, dog bør man vande hvis
man kommer i lange tørke-perioder med en ny-spiret plæne.

Finn

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-04-03 17:10

In dk.fritid.hus-og-have, Finn H. <jerseycowdk@yahoo.dk> says...

> 15 August om formiddagen.

Der er jeg ikke hjemme...

> Men lige så snart jorden er varm kan man så, dog bør man vande hvis
> man kommer i lange tørke-perioder med en ny-spiret plæne.

OK, tak...

BTW. Hvis den nuværende græsplæne er fyldt med mos, mælkebøtter og
kornblomster, hvordan undgår man så at den nye græsplæne kommer til at
rumme samme vegetation ?

Fra : Finn H.

Dato : 19-04-03 18:42

> BTW. Hvis den nuværende græsplæne er fyldt med mos, mælkebøtter og
> kornblomster, hvordan undgår man så at den nye græsplæne kommer til at
> rumme samme vegetation ?

Mos kommer pga. skygge og kan fjernes med en vertikal-skærer som
river mosset op, eller manuelt med en rive.

Sørg for at der er gødet så græsset har optimale forhold, mælkebøtter
kan stikkes eller accepteres. Nogle sprøjter/pensler dem med gift men det
giver
pletter i plænen.

Andet ugræs i plænen kan for det meste bekæmpes med plænerens, eller
også kan man bare nyde planterne i stedet.

Finn

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-04-03 00:23

In dk.fritid.hus-og-have, Finn H. <jerseycowdk@yahoo.dk> says...
> Mos kommer pga. skygge og kan fjernes med en vertikal-skærer som

Det vil sige at der ikke er noget man kan gøre på forhånd?

En forbehandling der sikrer at mosset holder sig væk...?

Fra : Finn H.

Dato : 20-04-03 05:36

> In dk.fritid.hus-og-have, Finn H. <jerseycowdk@yahoo.dk> says...
>
> Det vil sige at der ikke er noget man kan gøre på forhånd?
>
> En forbehandling der sikrer at mosset holder sig væk...?

Nej det har jeg aldrig hørt om, det skulle lige være at fælde alt det der
skygger.

Nogle kloge hoveder siger at det kan undgås hvis man jævnlig tromler
sin plæne, men om det virker ved jeg ikke.

Hold en klippehøjde på min. 4 cm det vil kunne hjælpe
en smule.

Finn

Fra : Keld Nygaard

Dato : 22-04-03 07:15

> Det vil sige at der ikke er noget man kan gøre på forhånd?
>
> En forbehandling der sikrer at mosset holder sig væk...?

Mht. til ukrudt, så kan du sprøjte den gamle plæne ned med RoundUp 2 gange
med 3 ugers mellemrum. Det skulle få styr på det værste. (Så er det også
meget lettere at arbejde med jorden).

/Nygaard

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-03 20:48

On Tue, 22 Apr 2003 08:14:59 +0200, "Keld Nygaard" <keld@wapse.dk>
wrote:

>Mht. til ukrudt, så kan du sprøjte den gamle plæne ned med RoundUp 2 gange
>med 3 ugers mellemrum. Det skulle få styr på det værste. (Så er det også
>meget lettere at arbejde med jorden).

En gang burde være nok - og det skal helst få styr på det hele, ikke
bare det værste.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Keld Nygaard

Dato : 23-04-03 11:02

> En gang burde være nok - og det skal helst få styr på det hele, ikke
> bare det værste.

Det kommer lidt an på hvornår på året man sprøjter. Der er stadig ukrudt der
ikke er spiret endnu, og det vil spire efter det andet er dødt. Jeg prøjtede
noget græs ned for en månede siden, og efter ca. 3 uger var der kommet nogle
enkelte mælkebøtter... Men de er væk om få dage

/Nygaard

Fra : Lene Pedersen

Dato : 23-04-03 10:38

Græsset vokser når temperaturen er omkring 10 grader hvorimod ukrudt kræver
en noget mindre temperatur. Hvis du skal undgå mos i græsplænen vil jeg
anbefale dig at du strør jernvitriol, som skulle kvæle mosset, men som en
anden osse har rådet dig til, så beskær eller fæld det der skygger
græsplænen. De andre bestående ukrudtsplanter vil jeg nok bekæmpe med
round-up. Jeg har gjort det ved at kravle rundt på alle 4 på min plæne (650
kvm) og penslet hver enkelt ukrudtsplante. Der vil selvfølgelig komme en bar
plet, men det vil hurtigt blive vokset til at den nye plæne. Husk at vande
godt i starten og hold igen med gødningen indtil plænen er i god vækst.

Pøj pøj

Lene

Fra : Martin Christiansen

Dato : 23-04-03 17:25

"Lene Pedersen" <Lopa@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> og hold igen med gødningen indtil plænen er i god vækst.

Hvorfor egentligt det.?

Kan man ikke gøde en "nyanlagt" græsplæne..?

Mvh - Martin

Fra : Finn H.

Dato : 23-04-03 17:37

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan man ikke gøde en "nyanlagt" græsplæne..?

Man gøder når man sår.

Finn

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-04-03 16:25

In dk.fritid.hus-og-have, Lene Pedersen <Lopa@tdcadsl.dk> says...
> anden osse har rådet dig til, så beskær eller fæld det der skygger

Det har jeg ikke bemyndigelse til...

Fra : Jakob Bock

Dato : 23-04-03 17:40

Martin Christiansen skrev:

> Kan man ikke gøde en "nyanlagt" græsplæne..?

Du kan i principet gøde lige så meget du vil -- men med risiko for
udvaskning af kvælstof og afsvidning af den fine nye plæne.
NPK-gødning (i almindelig tale "kunstgødning") er en
her-og-nu-gødning, da de vandopløselige næringssalte i produktet er
umiddelbart tilgængelige for planterne. Derfor skal der selvsagt være
planter af en passende størrelse til at optage næringssaltene, der
ellers bare forsvinder ned i undergrunden. Er koncentrationen af
næringssalte i jorden (reaktionstallet) for høj, kan planterne ikke
optage vand -- de "svides". Særligt udsat er unge planter (f.eks.
nysået græs).

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-04-03 20:22

On Wed, 23 Apr 2003 18:39:37 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]
>næringssalte i jorden (reaktionstallet) for høj, kan planterne ikke
>optage vand -- de "svides". Særligt udsat er unge planter (f.eks.

Man kan nærmest sige at planterne dør af vandmangel hvis der er for
mange næringssalte i jorden - selv om de så måske sopper i nok så meget
vand.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Martin Christiansen

Dato : 24-04-03 11:29

> Man kan nærmest sige at planterne dør af vandmangel hvis der er for
> mange næringssalte i jorden - selv om de så måske sopper i nok så meget
> vand.

Så man skal altså helt vente med at gøde sin græsplæne til græsset er kommet
helt op og er blevet kraftigt.?

Så det kan ikke betale sig at gøde sin næsten nyanlagte græsplane her i
weekenden, hvis der kommer regn Så slipper man da for det

Mvh - Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-04-03 17:30

On Thu, 24 Apr 2003 12:28:49 +0200, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> wrote:

>Så man skal altså helt vente med at gøde sin græsplæne til græsset er kommet
>helt op og er blevet kraftigt.?

Nej, jeg kan virkelig ikke, ligesom Jakob, se noget formål i at sprede
gødning når der endnu ikke er planter til at optage det.

>Så det kan ikke betale sig at gøde sin næsten nyanlagte græsplane her i
>weekenden, hvis der kommer regn Så slipper man da for det

Ikke hvis, _når_ der kommer regn - vi skal altså have noget før foråret
for alvor bryder igennem, i hvert fald heroppe.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Jakob Bock

Dato : 23-04-03 17:40

Finn H. skrev:

> Man gøder når man sår.

Hvem er "man" i den sammenhæng?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-04-03 20:24

On Wed, 23 Apr 2003 18:40:16 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Hvem er "man" i den sammenhæng?

Nogle af de firmaer som sælger græsfrø (prodana i hvert fald) anbefaler
at give gødning samtidig med at man sår.

Personligt kan jeg ikke helt se fornuften i det.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Finn H.

Dato : 24-04-03 16:49

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem er "man" i den sammenhæng?

Finne-man

Anlægsgartner

Finn

Fra : Jakob Bock

Dato : 24-04-03 18:00

Finn H. skrev:

> Finne-man

Ja, det kunne jeg jo næsten regne ud... og det er da heller ikke
sådan, at jeg ikke har set en anlægsgartner bruge metoden. Men
hvorfor? Jeg kan ikke se, at det giver mening, og det bekræftes af
folk med mange års erfaring:

http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/graesplaenen/180.html

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Finn H.

Dato : 25-04-03 17:23

> [...]
> sådan, at jeg ikke har set en anlægsgartner bruge metoden. Men
> hvorfor? Jeg kan ikke se, at det giver mening, og det bekræftes af

Det lærte vi på gartnerskolen, hvor også artiklens forfatter er lærer dog
var det ikke
han som lærte os det.

Personlig har jeg altid brugt at gøde efter såning og det forsætter jeg med

Finn

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-03 07:28

In dk.fritid.hus-og-have, Finn H. <jerseycowdk@yahoo.dk> says...
> Personlig har jeg altid brugt at gøde efter såning og det forsætter jeg med

Landmænd gøder umiddelbart _før_ såning.

Fra : Finn H.

Dato : 26-04-03 07:37

> In dk.fritid.hus-og-have, Finn H. <jerseycowdk@yahoo.dk> says...
>
> Landmænd gøder umiddelbart _før_ såning.

Jeg skulle nok havde skrevet samtidig med såning.

Finn

Fra : Zoëga

Dato : 26-04-03 09:28

"Finn H." <jerseycowdk@yahoo.dk> wrote in message

> Jeg skulle nok havde skrevet samtidig med såning.

De sprøjter også gylle på flere gange i løbet af sommeren - gør du også det
?

mvh

Søren

Fra : Calle.

Dato : 26-04-03 13:05

Zoëga wrote:
> "Finn H." <jerseycowdk@yahoo.dk> wrote in message

> De sprøjter også gylle på flere gange i løbet af sommeren - gør du
> også det ?

Nix kun en gang, og det er lige nu.
--
Calle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-04-03 14:00

On Sat, 26 Apr 2003 14:05:09 +0200, "Calle." <Calle@fjernjyde.dk> wrote:

>Nix kun en gang, og det er lige nu.

Her kan de nu sagtens køre gylle ud flere gange om året.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Calle.

Dato : 26-04-03 13:04

Jesper G. Poulsen wrote:
> In dk.fritid.hus-og-have, Finn H. <jerseycowdk@yahoo.dk> says...
>
> Landmænd gøder umiddelbart _før_ såning.

Nå, det gør de sku ikke her på landet, hvor jeg bor. Det er nok kalk du
tænker på.
--
Calle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-04-03 14:01

On Sat, 26 Apr 2003 14:04:10 +0200, "Calle." <Calle@fjernjyde.dk> wrote:

>Nå, det gør de sku ikke her på landet, hvor jeg bor. Det er nok kalk du
>tænker på.

For få år siden var det almindeligt at få spredt gødning inden såning.
Nu sker det ikke så ofte længere. Sikkert fordi nyere såmaskiner også
kan smide gødning med ud.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-04-03 14:38

"Mads" == Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> For få år siden var det almindeligt at få spredt gødning inden såning.
> Nu sker det ikke så ofte længere. Sikkert fordi nyere såmaskiner også
> kan smide gødning med ud.

Men sjovt nok, kommer gødningen stadig ud *før* såningen. Godtnok kun
en 30-40 cm, men ...

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Calle.

Dato : 26-04-03 15:03

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Men sjovt nok, kommer gødningen stadig ud *før* såningen. Godtnok kun
> en 30-40 cm, men ...

Ja hvis der er tale om møg, Men her i området er der ingen ko-bønder,
men derimod mange svine-bønder, de har alle gylle, og derfor ingen møg
at køre ud.
Det er klart at møg, skal ud inden såning, da den pløjes ned, det er jo
ikke smart at pløje det nysåede med ned.
--
Calle

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-04-03 15:28

"Calle" == Calle <Calle@fjernjyde.dk> writes:

> Ja hvis der er tale om møg, Men her i området er der ingen ko-bønder,
> men derimod mange svine-bønder, de har alle gylle, og derfor ingen møg
> at køre ud.

Hvis du har et problem med gylle, så kan du snart ånde lettet
op. Inden ikke alt for længe *skal* gylle nedfældes (AFAIR), eller i
det mindste udlægges med slæbeslanger. Det vil givetvis tage en del af
lugtproblemerne.

> Det er klart at møg, skal ud inden såning, da den pløjes ned, det er jo
> ikke smart at pløje det nysåede med ned.

Nu er de 30-40 cm godtnok ikke ned, men frem. De fleste såmaskiner er
i dag kombinationssæt, hvor der udsås handelsgødning og såsæd i samme
arbejdsgang. Med den normale kørselshastighed, betyder det at der
gødes 0,2-0,3 sekunder inden såningen. MAO, mit oprindelige indlæg var
et forsøg på at være morsom ved hjælp af pedanteri.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Calle.

Dato : 26-04-03 15:40

> [...]
> op. Inden ikke alt for længe *skal* gylle nedfældes (AFAIR), eller i
> det mindste udlægges med slæbeslanger. Det vil givetvis tage en del af

Det gør man jo allerede, der er ikke mange der ikke bruge slæbeslanger.
Lugtproblemer vil der altid være, men d er da klart mindre, men man skal
stadig ikke tørre tøj udendørs de dage det køres ud

> [...]
> gødes 0,2-0,3 sekunder inden såningen. MAO, mit oprindelige indlæg var
> et forsøg på at være morsom ved hjælp af pedanteri.

Ja ok hvis det var det du tænkte på, så er vi enige.
--
Calle

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-03 22:21

In dk.fritid.hus-og-have, Calle. <Calle@fjernjyde.dk> says...
> Nå, det gør de sku ikke her på landet, hvor jeg bor. Det er nok kalk du
> tænker på.

Min far er planteavler, så jeg tvivler...

Fra : Jakob Bock

Dato : 25-04-03 19:24

Finn H. skrev:

> Personlig har jeg altid brugt at gøde efter såning og det forsætter jeg med

Fint nok. Men en *god* og *underbygget* begrundelse for dit valg kan
du ikke give?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Finn H.

Dato : 26-04-03 07:35

> Fint nok. Men en *god* og *underbygget* begrundelse for dit valg kan
> du ikke give?

Sikkert ikke.

Finn