Høns med hus
Fra : Peter Andersen

Dato : 18-04-03 20:08

Jeg skal til at ha lavet mig et hønsehus..... og aner intet om det!

Hvad skal jeg vide? hvad skal jeg tænkte på og hvordan skal jeg gribe det
hele an? der må være masser af sider på nettet om det...? Jeg får 4 høner af
naboen., så vi snakker ik om hverken haner eller kyllinger...

I første omgang skal jeg ha fundet ud af hvordan jeg skal ha det bygget og
hvor det skal placeres i forhold til lys/skygge osv, og fx. alle de som ik
står i bøgerne dem skal jeg jo vide

Alle erfaringer modtages.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Thomas Bernth

Dato : 18-04-03 22:07

Skygge er fint, da høns oprindelig er skovdyr, - og så bliver det ikke så
varmt. Træer over hønsegården er også fint.

Sæt en plade under sidde-pinden, så gødning fra natte-skideriet ikke falder
ned på gulvet (så kan du også lettere samle det til gødning). Sidde-pind må
ikke være rund, men gerne flad (f.eks. en lægte), så skal de kære høns ikke
krampagtigt holde sig fast for ikke at falde ned.

De vil gerne sidde højt om natten, så evt. kan du spare plads ved at lave
siddepind og gødningsbrædt på 1. sal (hvis det ikke er for tung en race, så
flyver de let derop).

Bunden bør være rottesikker. F.eks. beton med indstøbte glasskår.

El.-lys vil være fint om du ønsker æg om vinteren, men så bør der også være
plads til vand og fodring i huset, så de kan tage for sig i hele den vågne
tid.

Gå iøvrigt på biblioteket, hvor der er flere bøger om høns og hønsehuse.

God fornøjelse med disse udmærkede dyr, som forvandler ukrudt og grønt
madaffald til værdifuld gødning.

Thomas B.

Fra : Lars Clement

Dato : 19-04-03 08:59

Dine høns er ret beset ligeglade, bare de har et trækfrit sted at opholde
sig. En pind at sove på og en redekasse. Næh det der er vigtigt er at huset
er indrettet så det er nemt for DIG. Vi har haft havehøns i 12 år. Nu bygger
ungerne selv diverse konstruktioner til hønsene, som trives i det hele når
blot ovenstående er opfyldt

Lars Clement
clement@post9.tele.dk