[Drivhus] Sæsonstart, hvad skal der til?
Fra : Mark Schiller

Dato : 18-04-03 10:42

Hejsa alle,

som det vil være nogle i gruppen bekendt, så fik vi drivhus sidste
sommer og skal altså i år til, at starte vores første rigtige hele
sæson med dette *juhuuuuu*

Men hvad skal man gøre ved drivhuset ved sæsonstart?

- Checke for defekte ruder?
   Done - fundet 1 som bliver skiftet.

- Rengøre det ind- og udvendigt?
   Har købt noget bio-rengøring, som jeg påtænker at bruge.

- Montere vinduesoplukkere.
   Monteret - dog går de meget stramt, skal de mon smøres?

Hvad har jeg glemt?

/Mark

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 18-04-03 12:57

Mark Schiller skrev:

> - Rengøre det ind- og udvendigt?
> Har købt noget bio-rengøring, som jeg påtænker at bruge.

Jeg brugte:
Brun sæbe, "bilbørste" og haveslange (og gik i bad bagefter).

> - Montere vinduesoplukkere.
> Monteret - dog går de meget stramt, skal de mon smøres?

Ja. Se den medflg. vejledning.
Mit har skydedøre, de fik lige et par dråber symaskineolie.

> Hvad har jeg glemt?

Har du fliser i bunden? Ellers skal jorden vel suppleres...

Fra : Mark Schiller

Dato : 18-04-03 13:10

Fri, 18 Apr 2003 13:56:32 +0200, berigede "Jonas Jacobsen"
<jonasjacobsen@c.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Ja. Se den medflg. vejledning.

Ingen vejledning - de fulgte med drivhuset [1], som vi fik "brugt"
efter, at det havde haft et stævnemøde med et ........ hmmm, det var
vist et egetræ

>Har du fliser i bunden? Ellers skal jorden vel suppleres...

Vi har en ide om, at basere vores "drivhus-produktion" på
kapilarkasser og plantesække. Jeg skal have gravet ud, så
kapilarkasserne kommer under niveau og jeg dermed får højere sidehøjde
i drivhuset .......

/Mark

[1] Hall's Universal 128 - kan ses på: www.opj.dk/universal.html

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 18-04-03 14:33

Mark Schiller skrev:

> Ingen vejledning - de fulgte med drivhuset [1], som vi fik "brugt"
> efter, at det havde haft et stævnemøde med et ........ hmmm, det var
> vist et egetræ

Ok. Så ville jeg nok undlade smøring. Måske er det ikke nødvendigt.
Mine har "gået stramt" altid, og er aldrig blevet vedligeholdt, og jeg
synes at erindre at jeg på et tidspunkt hørte om nogle åbnere, der
ikke *måtte* smøres...

Åbner de sig? De skulle vel gerne stå på vid gab lige nu...
(If it works, don't fix it.)

> Vi har en ide om, at basere vores "drivhus-produktion" på
> kapilarkasser og plantesække.

Jeg overvejede i sin tid de forskellige muligheder, men har kun
prøvet én af dem: Direkte i jorden.
Det kræver selvfølgelig lidt indledende arbejde hvert år, men
jeg mente at med det antal planter jeg ønsker (ca. 45-50 stk.
på 12kvm) ville det blive en uoverskuelig mængde
kapillærkasser.
Hvor mange chiliplanter har du pr. sæk?

> Jeg skal have gravet ud, så
> kapilarkasserne kommer under niveau og jeg dermed får højere sidehøjde
> i drivhuset .......

Lyder som en fed idé.

Fra : Mark Schiller

Dato : 18-04-03 14:51

Fri, 18 Apr 2003 15:32:31 +0200, berigede "Jonas Jacobsen"
<jonasjacobsen@c.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Åbner de sig? De skulle vel gerne stå på vid gab lige nu...
>(If it works, don't fix it.)

Yeps, de suser helt op - men nægter, at komme ned når det bliver koldt
igen

>Hvor mange chiliplanter har du pr. sæk?

3-5 alt efter sort!

/Mark

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 18-04-03 15:03

Mark Schiller skrev:

> Yeps, de suser helt op - men nægter, at komme ned når det bliver koldt
> igen

Nåja, så virker de jo næsten
Frem med symaskineolien.

> 3-5 alt efter sort!

Ok, mine beregninger sagde:
Normalt: 2. Enkelte sorter: 3.
Derfor droppede jeg det.

De rigtige hard-core amerikanske chilidioter planter 1 plante pr.
halve whiskytønde, og hævder hårdnakket at mindre jord end
det er for lidt....

Men det er jo smart med selv-vanding osv. Jeg tror bare at
10 - 16,67 liter jord pr. plante vil vise sig at være alt for lidt.
Vi får se til efteråret

Fra : Mark Schiller

Dato : 18-04-03 20:45

Fri, 18 Apr 2003 16:02:35 +0200, berigede "Jonas Jacobsen"
<jonasjacobsen@c.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Nåja, så virker de jo næsten
>Frem med symaskineolien.

Det vil jeg prøve!

>Ok, mine beregninger sagde:
>Normalt: 2. Enkelte sorter: 3.
>Derfor droppede jeg det.

Det skal nok lige siges, at jeg havde en enkelt afvigelse sidste sæson
- i en plantesæk havde jeg 2 chiliplanter, en i hver ende, og
almindelig salat i mellem, det så ganske underholdende ud - 2 "træer"
med en masse "småbusketter" i mellem

>De rigtige hard-core amerikanske chilidioter planter 1 plante pr.
>halve whiskytønde, og hævder hårdnakket at mindre jord end
>det er for lidt....

Okay, men så mange chilier har jeg næppe brug for - i ovenstående
plantesæk høstede jeg mere end rigeligt på den ene chiliplante alene

>Men det er jo smart med selv-vanding osv. Jeg tror bare at
>10 - 16,67 liter jord pr. plante vil vise sig at være alt for lidt.
>Vi får se til efteråret

Jeg er nu ikke så urolig for det - de planter jeg havde sidste år, var
mere end lykkelige for, at få alt det vand de kunne drikke og den
begrænsede jordmængde lod ikke til, at være et problem. Meeeen, det
kan naturligvis være, at jeg bliver klogere i år

/Mark

Fra : Jakob Bock

Dato : 18-04-03 14:43

Mark Schiller skrev:

> Vi har en ide om, at basere vores "drivhus-produktion" på
> kapilarkasser og plantesække.

Vi har også fået drivhus, og der er slet ingen tvivl om, at der skal
dyrkes direkte i jorden. Jeg har således fået lavet nogle hævede bede,
og fyldt godt om med "tørvejord" (formuldet græstørv) og hestemøg. Det
græs der var der, hvor drivhuset nu står, og også ret i mindre stykker
og fyldt i bedene. Nu mangler vi bare at få sat glas i.

Gode grunde til at dyrke i jord er (efter min bedste overbevisning):

* Plantesække er dyre og miljømæssigt betænkelige (spaghnum)

* Planterne får et større jordvolumen til deres rødder, og kan
derfor udvikle sig mere naturligt.

* Planter dyrket i levende jord give sundere planter.

* Der er ingen gode grunde til ikke at gøre det.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 18-04-03 14:49

Jakob Bock skrev:

<snip>
> Gode grunde til at dyrke i jord er (efter min bedste overbevisning):
<snip>

Subscribe!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-04-03 17:52

On Fri, 18 Apr 2003 15:42:46 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> * Planterne får et større jordvolumen til deres rødder, og kan
> derfor udvikle sig mere naturligt.

Og dermed tørrer de heller ikke så hurtigt ud - i en 50liters plantesæk
skal der vandes både i tide og utide. Plantet i jorden kan man lidt
lettere "glemme" at vande dem i en dag eller måske to.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Mark Schiller

Dato : 18-04-03 20:45

Fri, 18 Apr 2003 18:51:30 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Og dermed tørrer de heller ikke så hurtigt ud - i en 50liters plantesæk
>skal der vandes både i tide og utide. Plantet i jorden kan man lidt
>lettere "glemme" at vande dem i en dag eller måske to.

Det er jo derfor, at plantesækken står oven på en kapilarkasse

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-04-03 07:51

On Fri, 18 Apr 2003 21:45:28 +0200, "Mark Schiller" <ms@vosborg.invalid>
wrote:

>Det er jo derfor, at plantesækken står oven på en kapilarkasse

Hovhov, nu skal du ikke skyde alle mine gode argumenter i sænk

Fra : Mark Schiller

Dato : 19-04-03 08:15

Sat, 19 Apr 2003 08:50:38 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hovhov, nu skal du ikke skyde alle mine gode argumenter i sænk

Nå nej, okay, undskyld, det skal ikke gentage sig

/Mark

Fra : Mark Schiller

Dato : 18-04-03 20:55

Fri, 18 Apr 2003 15:42:46 +0200, berigede Jakob Bock
<jakob.bock@mail.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Gode grunde til at dyrke i jord er (efter min bedste overbevisning):

> * Plantesække er dyre og miljømæssigt betænkelige (spaghnum)

Max 15 kroner stykket - miljødelen er jeg ikke klog nok til, at have
en mening om (endnu).

> * Planterne får et større jordvolumen til deres rødder, og kan
> derfor udvikle sig mere naturligt.

Enig, under forudsætning af, at dette er et reelt problem for planten

> * Planter dyrket i levende jord give sundere planter.

I'll take your word for it - jeg har dog ikke kunne se, at nogen af
mine planter skulle desideret van(d)trives ved det.

> * Der er ingen gode grunde til ikke at gøre det.

Mjoo, der kan være flere:

* Ekstrem lerholdig jord, som kræver ekstrem forbedring før, andet end
mos vil gro

* Ukendskab til, hvad undergrunden indeholder eller har indeholdt af
tungmetaller og andet snask

* Større tolerance i forbindelse med vanding.

Så jeg tror, overordnet set, at der er fordele og ulemper ved både den
ene og den anden model - og i sidste ende er det nok overbevisning,
erfaring eller historik der gør, at man vælger det ene fremfor det
andet

/Mark

PS
Hvorfor er det nu liiiige, at nogle af mine små planter står og blive
meget lys-grønne i stedet for dyb-grønne - er det for lidt lys eller
for meget vand?

Fra : Jakob Bock

Dato : 18-04-03 21:25

Mark Schiller skrev:

> * Ekstrem lerholdig jord, som kræver ekstrem forbedring før, andet end
> mos vil gro

Tag det som en udfordring.

> * Ukendskab til, hvad undergrunden indeholder eller har indeholdt af
> tungmetaller og andet snask

Det kan man naturligvis aldrig vide. Men du har heller ingen garanti
for, at der er anvendt rene varer i plantesækken. F.eks. indeholder
kunstgødning ofte rester af cadmium.

> [...]
> ene og den anden model - og i sidste ende er det nok overbevisning,
> erfaring eller historik der gør, at man vælger det ene fremfor det

Det har du naturligvis ret i. Jeg kan da også tilføje, at vi indtil nu
stort set kun har dyrket chili i potter, og at de fleste har været
plantet i indkøbt pottemuld (af god kvalitet, dvs. væsenligt dyrere
end de 15 kr. du nævner). I år står den dog på hjemmeblandet
spaghnum-fri pottemuld. Vi får se, om forsøget lykkedes.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mark Schiller

Dato : 18-04-03 21:30

Fri, 18 Apr 2003 22:24:37 +0200, berigede Jakob Bock
<jakob.bock@mail.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Tag det som en udfordring.

Jeg er (stadig) ved, at grave ud til terasse i det område (Mads
"gider" jo ikke kigge forbi, med noget ordentlig grej) og tror mig,
den lerjord er mere end gennemsnitlig slem - så udfordring, yeps, mere
end som så )

> I år står den dog på hjemmeblandet spaghnum-fri pottemuld.

Her kommer lige et herre-dumt spørgsmål - hvorfor er det nu liiiiige,
at spaghnum er så "slemt"?

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-04-03 18:48

On Fri, 18 Apr 2003 22:30:04 +0200, "Mark Schiller" <ms@vosborg.invalid>
wrote:

> [...]
>"gider" jo ikke kigge forbi, med noget ordentlig grej) og tror mig,
>den lerjord er mere end gennemsnitlig slem - så udfordring, yeps, mere

I samme øjeblik du opgraderer døgnet til 48 timer, så skal jeg være der

Jeg syntes allerede foråret er ved at tære på mig...

Fra : Mark Schiller

Dato : 19-04-03 19:43

Sat, 19 Apr 2003 19:48:00 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>I samme øjeblik du opgraderer døgnet til 48 timer, så skal jeg være der

Generel udmelding til alle:

   Døgnet har nu 48 timer!

I bedes venligst downloade passende driver til jeres respektive OS, så
postings i fremtiden ikke vil være dateret efter gammel tidsregning

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-04-03 22:19

On Sat, 19 Apr 2003 20:43:16 +0200, "Mark Schiller" <ms@vosborg.invalid>
wrote:

>Generel udmelding til alle:
>
>   Døgnet har nu 48 timer!

Hvornår slår det igennem heroppe nordpå?
Og hvad mon planterne siger til det?

Og burde vi efterhånden fjerne vores snak fra denne gruppe?

Fra : Mark Schiller

Dato : 20-04-03 07:31

Sat, 19 Apr 2003 23:19:19 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvornår slår det igennem heroppe nordpå?

I går!

>Og hvad mon planterne siger til det?

De bliver dobbelt så store og frodige!

>Og burde vi efterhånden fjerne vores snak fra denne gruppe?

Ja!

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-04-03 07:52

On Fri, 18 Apr 2003 22:24:37 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>end de 15 kr. du nævner). I år står den dog på hjemmeblandet
>spaghnum-fri pottemuld. Vi får se, om forsøget lykkedes.

Hvordan blander du det pottemuld?

Fra : Jakob Bock

Dato : 18-04-03 21:28

Mark Schiller skrev:

> Hvorfor er det nu liiiige, at nogle af mine små planter står og blive
> meget lys-grønne i stedet for dyb-grønne - er det for lidt lys eller
> for meget vand?

Mangler de evt. næring (kvælstof). Gule blade er et typisk på
kvælstofmangel (men kan naturligvis også skyldes andre faktorer). Du
bør dog også være opmærksom på, at nogle chilisorter er væsentligt
mere mørke i end andre -- hvilket godt kan få de lyse til at virke
noget forkerte. Men hvis der er forskel på bladfarven hos planter af
samme sort, er der nok nogle fysiske forhold, der ikke er helt optimale.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mark Schiller

Dato : 18-04-03 21:36

Fri, 18 Apr 2003 22:28:11 +0200, berigede Jakob Bock
<jakob.bock@mail.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Mangler de evt. næring (kvælstof).

Jeg har 2 "boxe" stående i vores vestvendte vindueskarm - i den ene er
de hurtig-voksende og i den anden, dem der skal bruge lidt længere tid
......... det er sjovt nok kun "the slow-growers" der har "problemet".

Hmmmm, kan jeg mon have over/under-vandet dem - indtil videre har de
kun fået kommunevand *og så regnede øretæverne ned over manden*

Måske skulle de have lidt regnvand i en periode, med et halvt dryp
drivhusgødning i?!

/Mark

Fra : Jakob Bock

Dato : 18-04-03 21:41

Mark Schiller skrev:

> den lerjord er mere end gennemsnitlig slem - så udfordring, yeps, mere
> end som så )

Så er drivhuset jo et rimeligt overkommeligt stykke at starte med.
Kompost, hestemøg, filtergrus/sand er det der skal til. Så skal det
nok blive godt med tiden.

> Her kommer lige et herre-dumt spørgsmål - hvorfor er det nu liiiiige,
> at spaghnum er så "slemt"?

Slemt og slemt. Det er i hvertfald godt, hvis vi kan lære at spare på
det og så bruge det der, hvor det virkelig er "nødvendigt"(*). Læs evt.:

http://www.havenyt.dk/artikler/518.html

Det er da også noget sjovere (synes jeg), at eksperimentere med at
blande muld, end bare at købe en pose færdigblandet "plantejord"(**).
Og så er det jo næsten gratis.

(*) Om man ikke kan leve uden rhododendron og andre surbundsplanter er
jo i høj grad en individuel ting.

(**) Spørgsmålet er, om spaghnum tilsat næringssalte og kalk kan
betegnes som jord.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-04-03 18:48

On Fri, 18 Apr 2003 22:40:38 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>(*) Om man ikke kan leve uden rhododendron og andre surbundsplanter er
>jo i høj grad en individuel ting.

Man kan få kalktolerante rhodo'er, som kan plantes i jord blandet godt
op med barkflis og lign.

Fra : Jakob Bock

Dato : 18-04-03 21:48

Mark Schiller skrev:

> Jeg har 2 "boxe" stående i vores vestvendte vindueskarm - i den ene er
> de hurtig-voksende og i den anden, dem der skal bruge lidt længere tid
> ......... det er sjovt nok kun "the slow-growers" der har "problemet".

Hører habanero til dine "slow-growers"? Her er vores generelt mørke i
farven end annuum-sorterne.

> Hmmmm, kan jeg mon have over/under-vandet dem - indtil videre har de
> kun fået kommunevand *og så regnede øretæverne ned over manden*

Har de jord nok? Jeg har haft nogle enkelte planter, som har smidt et
par blade, fordi de for længe har stået i for små potter (med deraf
følgende) vandmangel og næringsmangel?) til følge.

Mht. vandhanevandet, så skal du ikke høre for det fra min side. Det
med at samle regnvand er ikke just min stærke side -- bortset fra, at
regnvand er ved at være en sjældenhed her i landet.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mark Schiller

Dato : 18-04-03 22:06

Fri, 18 Apr 2003 22:47:34 +0200, berigede Jakob Bock
<jakob.bock@mail.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hører habanero til dine "slow-growers"?

Yeps - det er typisk Rød Habanero og Scotch Bonnet, der har
"problemet", dog så jeg også et par Jalapeno der var i
slow-grow-kassen ......... omvendt står der også et par stykker af
disse i fast-grow-kassen og har det super.

Jeg så lige, at der er nogen af planterne i fast-grow-kassen, der er
ved at få den første blomst, klassikeren i midten af toppen - hvordan
er det nu, skal den fjernes nu eller først når den er ved, at udvikle
sig til frugt?

>Har de jord nok?

"Rigelig" jord - potten er ca. 85-90% fyldt, det er tørvepotter og der
er ikke synlige rødder der har gået igennem potten endnu.

/Mark

Fra : Jakob Bock

Dato : 18-04-03 22:25

Mark Schiller skrev:

> [...]
> ved at få den første blomst, klassikeren i midten af toppen - hvordan
> er det nu, skal den fjernes nu eller først når den er ved, at udvikle

Hvis man vil fjerne blomsten, kan man lige så godt fjerne den med det
samme. Jeg har dog ikke gjort det ved den første af vores planter der
blomstrede, og den har således nu en 4 cm lang frugt Den vil
muligvis give mere, hvis blomsten var fjernet, da det er en Capsicum
annum (det er efter sigende kun sorter Capsicum annum, der har gavn af
indgrebet).

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 19-04-03 08:25

Mads Lie Jensen skrev:

> Hvordan blander du det pottemuld?

Vi har adgang til noget meget let humusrigt jord (mosejord?). Dette
blander jeg med næsten omsat kompost. Jeg kommer som regel mere
kompost end jord i (2:1). Havde jeg noget vasket sand til rådighed,
ville jeg nok også bruge noget af det.

Som gødning til f.eks. chili og tomat, bruger jeg langtidsvirkende
gødningspiller lavet af lupin (4-1-2) -- de frigiver næringen
efterhånden, men bidrager også til blandingens struktur, at de svulmer
op, når de bliver våde. 10 kg koster under 100 kr. og så er der
gødning nok til ca. 100 planter (alt efter hvor rundhåndet man er).

Derudover bruger jeg lidt dolomitkalk og tangmel (stinker!) efter
temperament. Her er der tale om meget små mængder. Jeg mener, at jeg
gav 15 kr. for 1 kg tangmel, og det rækker altså langt.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 19-04-03 19:32

Mads Lie Jensen skrev:

> Man kan få kalktolerante rhodo'er, som kan plantes i jord blandet godt
> op med barkflis og lign.

OK. Man kan da også fremstille sin egen surbundsjord, men det gør
"man" bare ikke.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock