Dræbersnegle
Fra : mus

Dato : 18-04-03 08:34

Hej gruppe

Håber i kan hjælpe mig.

Vi har lige gjort drivhus rent. Der var en masse snegle - stribede på
langs - sort/brun. Regner med det er dræbersnegle. Vi havde dem også sidste
år. Rensede drivhuset grundigt og fjernede alle sneglene. Desværre blev alt
det vi såede i drivhuset alligevel spist( og ikke af os). vi kunne se
sneglespor overalt - men kunne ikke få øje på sneglene. Vi strøede med salt
da vi havde hørt det skulle hjælpe men nej!

Det med at samle dem ind var ret svært, da vi som sagt ikke kunne finde dem.

Er der nogen der har gode råd, så det måske ikke sker i år igen.

Laila

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 18-04-03 10:13

Nej salt det virker ikke. De smider bare en gang ham og kravler videre.

Jeg har hørt (ikke prøvet selv) følgende:

Lav et hul i jorden i nærheden af snegleaktiviteten til en lille spand med
låg på.
Lav et hul i spandens låg som er stort nok til at snegle kan komme ned (ca
2 -3 cm diameter)
Fyld lidt øl i bunden af spanden en 5 cm vandstand og sæt låget på.

Efter sigende skulle bæsterne blive tiltrukket af øllet og kravle ned i
spanden hvor de så ikke kan komme op igen, men skulle ligge til afhentning
og henrettelse om morgenen.

Sidste sæson gik jeg rundt hver aften og hakkede dem jeg fandt over med en
spade. Ikke hurtigt, men dem jeg fandt døde ihvertfald...

Ellers hørte jeg sidste sneglesæson at der rent faktisk findes madopskrifter
som involverer dræbersnegle. MUMS, så har man jo forråd til en hel sæson
lige pludselig

Men det var helt åndssvagt. Vi gik næsten og skvattede i dem når vi gik tur
nede i Vejle by ved åen om aftenen.

Men happy hunting til alle jer der bliver plaget af dem igen i år...

Anders B. Hyltoft
Som selv er plaget af sneglene, men har ryddet haven og plantet græs for at
slippe for dem.

Fra : Henning Lund

Dato : 18-04-03 11:30

Anders B. Hyltoft skrev:
> Nej salt det virker ikke. De smider bare en gang ham og kravler
> videre.

Ahva gør de, dem jeg har saltet koger fuldstændigt op og dør.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 18-04-03 12:03

"Henning Lund" <lundfjerndette@myrealbox.com> wrote in message

> Ahva gør de, dem jeg har saltet koger fuldstændigt op og dør.

Dem jeg har smidt salt på herhjemme der virker det ikke. Saltet tørrer dem
ud på overfladen og danner en skal og så kravler den videre efter et stykke
tid. Ogtro mig, jeg har smidt meget slat på de dyr...

Det var derfor jeg gik over til spade metoden senere.

Anders B. Hyltoft

Fra : Henning Lund

Dato : 18-04-03 12:25

Anders B. Hyltoft skrev:

> [...]
> tørrer dem ud på overfladen og danner en skal og så kravler den
> videre efter et stykke tid. Ogtro mig, jeg har smidt meget slat på de

Sært dem jeg har drysset alm husholdningssalt på, skummer fuldstændig
op, klamt ser det ud

> Det var derfor jeg gik over til spade metoden senere.

Jamen jeg kan ikke få konen i nærheden af sneglene, hvis det er det du
mener

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-04-03 12:19

"mus" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse news:b7oaou$b7m$1@sunsite.dk...
> [...]
dem.

> Er der nogen der har gode råd, så det måske ikke sker i år igen.

Problemet med "dræbersnegle" skulle blive mindre iår, eftersom den Iberiske
Skovsnegl (dræbersnegl) ikke tåler længere tid med frost. Så må vi se om
eksperterne har ret Man har jo lov at håbe....

Thomas

Fra : Anette

Dato : 18-04-03 13:41

Thomas Nørgaard <nimbus39@hotmail.com> wrote:
> Problemet med "dræbersnegle" skulle blive mindre iår, eftersom den
> Iberiske Skovsnegl (dræbersnegl) ikke tåler længere tid med frost. Så
> må vi se om eksperterne har ret Man har jo lov at håbe....

Aviserne skrev sidste efterår at det kun er de udvoksede snegle, der ikke
kan tåle frost.
Æggene derimod kan tåle ned til under 20 graders frost..så vidt jeg husker
var det helt oppe i Bergen
der var dræbersnegle-æg der overlever vinteren. - så er der vist ikke meget
vundet ved den frost
vi har haft herhjemme i år....selvom man har da lov til at håbe

Vi har også bøvlet med tusindvis af dræbersnegle ( og gråsnegle og sorte
skovsnegle og agersnegle). Også i drivhuset, hvor de mæsker sig i alt.Vi
samler dem sammen ( snildt 5-800 stk fra haven hver eneste aften
træls! )
og overhælder dem med kogende vand. Hurtig aflivning , og knap så ulækkert
som med salt.

I drivhuset er det nemmest at hitte dem i skumringen om aftenen, om natten
eller meget tidligt om morgenen, inden solen tager fat. Handsker på, fat en
stor skål og en god lommelygte og gå på jagt.
Det fjerner dem ikke helt, men kan holde dem nede, så man i det mindste får
noget af drivhusafgrøden selv
Det hjælper også en smule, i drivhuset, at dække al jord med et tykt lagt
flis. Sneglene kan ikke lide at kravle hen over flis, og det er besværligt
for dem at finde ned i jorden hvor de er i de varme (udtørrende) dagtimer.
Undgå at have plantesække og lignende stående skyggegivende, fugtbevarende
ting i drivhuset, dem gemmer de sig under.

/ Anette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-04-03 11:45

Anette <anette@snotmail.com> skrev>
> [...]
> Undgå at have plantesække og lignende stående skyggegivende, fugtbevarende
> ting i drivhuset, dem gemmer de sig under.

Ja, tøm drivhuset i efteråret, der kommer æg under alt
isolerende/fugtsamlende. Jeg prøver i år at strø kalk hvor kap.kasserne
sættes.

De små grå snegle kan man effektivt bremse i drivhuset ved at male med en
grød af kunstgødning, det kan de ikke passere. Men jeg vil gerne vide om de
store alligevel kan? Er der en der vil lave en test, jeg har lykkeligvis
ikke nogen at teste med - endnu!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-04-03 17:05

mus wrote:

> Hej gruppe
>
> Håber i kan hjælpe mig.
>
> Vi har lige gjort drivhus rent. Der var en masse snegle - stribede på
> langs - sort/brun.

Sådan ser spanske skovsnegle ikke ud

> Regner med det er dræbersnegle.

Der findes ikke noget som hedder dræbersnegle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-04-03 18:50

On Sat, 19 Apr 2003 18:04:50 +0200, Peter Ole Kvint
<dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

>Der findes ikke noget som hedder dræbersnegle.

Siger hvem?

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : JBH

Dato : 19-04-03 20:57

Når du nu ved det åbenbart hverken er spanske eller dræbersnegle, kan du så
oplyse mig, hvad det så kan være.

Laila

Fra : Calle.

Dato : 19-04-03 22:27

JBH wrote:
> Når du nu ved det åbenbart hverken er spanske eller dræbersnegle, kan
> du så oplyse mig, hvad det så kan være.

det lyder som agersnegl
--
Calle

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-04-03 22:46

Calle. <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en

> det lyder som agersnegl
> --
> Calle

Plettet Gråsnegl ligner en fejlfarvet skovsnegl. I forkroppen er der lidt
zig-zag i det sorte, resten er længdegående sorte striber af varierende
længde. Brunrødlige følehorn. Mistænkt for at kunne skøjte henover min
bemaling med kunstgødning. Den næste jeg ser, bliver testperson....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jonas

Dato : 20-04-03 11:33

Hej Mus.

Får du reklamer...og i så fald et bilka-blad. Der er nemlig et produkt man
kan bruge imod dræbersneglen.

Venligst

Jonas

Fra : Vibeke