Frø af Koreansk gran
Fra : Gunnar Grooss

Dato : 17-04-03 21:06

Hej
jeg har forsøg at så noget frø af Koreansk gran, eller resterer jeg har
sået frøet men det vil ikke spire. jeg tog det midt i vinter da det havde
været frost længe, og alle skallerne faldt af det første jeg rørte ved
koglerne som sidder lodret, men måske er de ikke bestøvet, eller kan det
ikke gøres så let. jeg har før sået ædelgran på den måde med et rimeligt
resultat, med det her ser ikke ud til at lykkes, de har hele tiden været i
en temperatur
omkring 5 grader til de blev sået, og er det stadig.
Gunnar

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-04-03 22:15

On Thu, 17 Apr 2003 22:05:42 +0200, "Gunnar Grooss"
<a-g.g.grooss@oncable.dk> wrote:

> [...]
>en temperatur
>omkring 5 grader til de blev sået, og er det stadig.

De er bestøvet - ellers var der slet ikke kommet frø.

Koreagran - og mange andre træfrø - skal stratificeres. Dvs.
kuldebehandles. Man gør normalt det at man blander frøene i fugtigt sand
om efteråret/først på vinteren når det er høstet, og så lader man det
stå udendørs indtil foråret hvor det såes. På den måde får man brudt
frøene hvile, da de så at sige fornemmer at nu er vinteren gået, det er
tid at spire.

Jeg såede selv en masse koreagran for nogle år siden - de spirede rigtig
flot, efter at have stået i sand vinteren over - faktisk nåede de at
spire mens de lå i sandet. (Og det endte med at de groede til i ukrudt
så jeg til sidst ikke kunne finde dem mere - graner er ret små det
første år)

Du kan, hvis du er heldig, nå at redde frøene endnu. Bland dem med sand
og smid dem i køleskabet i et par uger. Derefter skal de sås og så
spirer de forhåbentligt.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-04-03 22:36

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> >
> De er bestøvet - ellers var der slet ikke kommet frø.

Det vil jeg sætte et spørgsmålstegn ved. Jeg var også engang af den
opfattelse at det er selve bestøvningen der giver frøsætningen. Mener dog
ikke at dette holder stik, har netop hørt det i forb. med granfrø. Det var
sjovt at få be/afkræftet. Hvor skal vi spørge?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 18-04-03 08:40

> [...]
>
> Du kan, hvis du er heldig, nå at redde frøene endnu. Bland dem med sand
> og smid dem i køleskabet i et par uger. Derefter skal de sås og så

Mon ikke jeg kan sætte så bakkerne de er i, i køle skab eller fryser, der er
de jo blandet ganske vist med plante muld, men jeg tros jeg vil prøve
Gunnar

Fra : Gert

Dato : 19-04-03 11:58

Hejsa

"Gunnar Grooss" <a-g.g.grooss@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke jeg kan sætte så bakkerne de er i, i køle skab eller fryser, der
er
> de jo blandet ganske vist med plante muld, men jeg tros jeg vil prøve
> Gunnar

nu ved jeg ikke hvordan det er med eksotiske gran sorter, men for nogen tid
siden spurgte jeg til
hvordan man bragte alminde lig gran frø til spiring.
det skal lige siges at de frø som jeg havde, var hentet i en almindelig skov
her i vinter hvor de slevfølge lig har fået en del frost.

og det med stratificering havde jeg vist ikke lige tålmodighed til
men dem smed jeg i sand + vand og satte dem i stue temperatur
(jeg sørgede for at der hele tiden var massere af vand så de næsten
svømmede)
og ca 3 uger efter begyndte de at spire, jeg har nu tæt på 60 fine små træer
som bliver plantet ud så snart der ikke kommer mere nattefrost.
men da de var ca 1½-2cm høje plantede jeg dem over i almindelig
blomster/prikle jord og det trives de fint i.

Med Venlig Hilsen
og god Påske

Gert Ringholm Møller
http://www.lynghoy.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-04-03 13:51

Gunnar Grooss wrote:

> [...]
> en temperatur
> omkring 5 grader til de blev sået, og er det stadig.

Jeg har også prøvet det og jeg mener at problemet er at arten ikke bestøves
rigtigt her i landet.

Mange planter er podet af den samme plante. Så hvis planten kræver fremed
bestøvning så kan den ikke få det.

Men ellers skal nåletræers frø udblødes inden at man så dem.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-04-03 18:48

On Sat, 19 Apr 2003 14:51:12 +0200, Peter Ole Kvint
<dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg har også prøvet det og jeg mener at problemet er at arten ikke bestøves
>rigtigt her i landet.

Koreagran bestøves fint her i landet. Jeg har høstet masser af frø fra
lokale træer som har spiret fint.