Installation af nvidia driver - RH9
Fra : mkp

Dato : 17-04-03 20:30

Jeg er ved at installere driver til et Nvdia grafikkort. Installationen
skal foregå udenfor X (uhyggeligt for en gammel W......bruger):

"Before beginning the driver installation, you should exit the X server.
In addition you should set your default run level so you will boot to a
vga console and not boot directly into X"

Hvordan gør jeg dette ? og hvordan kommer jeg tilbage til X efter
installationen ?

Der må helst ikke gå noget galt, da jeg har et par film der skal ses

Hilsen

Mikael

Fra : Carsten

Dato : 17-04-03 20:44

mkp wrote:

> [...]
> installationen ?
>
> Der må helst ikke gå noget galt, da jeg har et par film der skal ses

Hej det burte kunde ladesig gøre hvis du rebuter maskinen og starter op i
Failsafe, efter at du har gjordt det du skal, skriver du exit og den vil
buute vider op i grafisk mode
mvh Carsten F
P.S. sådan fungere Mandrake så mon ikke RH.

Fra : Kasper

Dato : 17-04-03 20:55

On Thu, 17 Apr 2003 21:29:41 +0200, mkp <no-email@nospam.ok> wrote:

> [...]
>vga console and not boot directly into X"
>
>Hvordan gør jeg dette ? og hvordan kommer jeg tilbage til X efter
Du kan gå ind i /etc/inittab/ og vælge at den skal boote i runlevel 2
eller 3, eller hvad du nu vil, efter installation af drivere går du
igen ind og vælger det den stod på inden du skiftede første gang.

Fra : Debian User Claus Ch~

Dato : 17-04-03 21:28

mkp wrote:

> Hvordan gør jeg dette ? og hvordan kommer jeg tilbage til X efter
> installationen ?

Hvis du kører kde kan du i login vælge menu consol. Når du har
installeret driveren skriver du så startx.

hilsen Claus

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 17-04-03 22:26

mkp wrote:

> [...]
> In addition you should set your default run level so you will boot to a
> vga console and not boot directly into X"

Ved ikke lige hvorfor de skriver det. Jeg har aldrig gjort det.

Efter du har kørt installeren skal du rette din /etc/X11/XF86Config fil.
driver skal sættes til nvidia. Derudover skal load dri også udkommenteres
(efter hukommelsen).

/Esben

Fra : mkp

Dato : 17-04-03 23:04

Esben Skov Pedersen wrote:

> [...]
> driver skal sættes til nvidia. Derudover skal load dri også udkommenteres
> (efter hukommelsen).Hvordan gør jeg det ?

Hvordan editere jeg filen ? og hvad med hukommensen ?

Mikael

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 17-04-03 23:38

mkp wrote:

> Hvordan editere jeg filen ? og hvad med hukommensen ?

Med din favorit editor. pico ville være et godt bud. du åbner en konsol.
Derefter skriver du:
su - #indtaster root kodeordet.
pico /etc/X11/XF86Config

/Esben

Fra : Debian User Claus Ch~

Dato : 18-04-03 08:42

mkp wrote:

> Hvordan editere jeg filen ? og hvad med hukommensen ?

citat fra debianguiden:
Sidste vigtige skridt, er at ændre din /etc/X11/XF86Config-4 så den
bruger driveren 'nvidia' i stedet for 'nv'. Derudover skal du lige huske
at checke at du har Load "glx" der. Husk også at fjerne Load "dri" eller
Load "GLcore", hvis du har disse.

Det er det samme du skal gøre i mandrake. Mon ikke mandrake har en
grafisk måde at rette i den fil på?

Ellers vil jeg menre at "kate" er den letteste editor. Du går ind i
konsol, su.... .....cd /etc/X11/XF86Config-4 og skriver derefter kate.
Duer det ikke skriver du istedet for mc. Derefter trykker du på F4. Når
filen er rettet trykker du F2 efterfuldt af F10. Så skal x genstartes.

Hilsen Claus

Fra : mkp

Dato : 18-04-03 09:31

Tak for jeres svar nu starter nvidiadriveren op! HURRA

Jeg mangler så at få konfigureret tv-out, hvordan gør jeg det.

Er der nogen der har en idiotsikker guide ?

MIkael

Fra : mkp

Dato : 18-04-03 09:40

mkp wrote:
> Tak for jeres svar nu starter nvidiadriveren op! HURRA
>
> Jeg mangler så at få konfigureret tv-out, hvordan gør jeg det.
>
> Er der nogen der har en idiotsikker guide ?

og

Jeg har lige erfaret at jeg ikke længere har lyd på når jeg afvikler
spil, har dette noget
nvidia driveren at gøre.

Mikael

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 18-04-03 09:59

mkp wrote:

> og
>
> Jeg har lige erfaret at jeg ikke længere har lyd på når jeg afvikler
> spil, har dette noget
> nvidia driveren at gøre.

Lyder usandsynligt.

/Esben

Fra : Debian User Claus Ch~

Dato : 18-04-03 13:40

mkp wrote:
> Tak for jeres svar nu starter nvidiadriveren op! HURRA
>
> Jeg mangler så at få konfigureret tv-out, hvordan gør jeg det.
>
> Er der nogen der har en idiotsikker guide ?

Fik vi nogensinde at vide hvilken dist du kører?

du skal have loaded modulet i kernen, så din kerne skal være forholdvis
ny, vil jeg tro.

På suse, mandrake og redhat skulle der være rimeligt let grafisk værktøj
til at ordne det. Suse .... yast2, debian ... modconf osv.

Hvis du nævner din dist er der med garanti en der kan guide dig igennem.

Hilsen Claus

Fra : mkp

Dato : 19-04-03 01:02

> Hvis du nævner din dist er der med garanti en der kan guide dig igennem.
>
> Hilsen Claus

RH9 som der står i overskriften

Mikael

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 18-04-03 15:57

mkp wrote:

> Tak for jeres svar nu starter nvidiadriveren op! HURRA
>
> Jeg mangler så at få konfigureret tv-out, hvordan gør jeg det.

Hvilket kort har du?

/Esben

Fra : mkp

Dato : 19-04-03 00:57

Esben Skov Pedersen wrote:

> Hvilket kort har du?

geforce 4 440mx

Mvh

Mikael

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 19-04-03 11:45

mkp wrote:

> geforce 4 440mx

Prøv den her:
http://home.austin.rr.com/unlocked/tvout.html

/Esben

Fra : mkp

Dato : 19-04-03 21:45

Esben Skov Pedersen wrote:

> Prøv den her:
> http://home.austin.rr.com/unlocked/tvout.html

Er det meningen at man skal tage hele smøren eller skal man udvælge et
layout ?

Min xFree ser i øvrigt sådan ud:

Hilsen

Mikael

# XFree86 4 configuration created by redhat-config-xfree86

Section "ServerLayout"
   Identifier "Default Layout"
   Screen 0 "Screen0" 0 0
   InputDevice "Mouse0" "CorePointer"
   InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard"
   InputDevice "DevInputMice" "AlwaysCore"
EndSection

Section "Files"

# RgbPath is the location of the RGB database. Note, this is the name
of the
# file minus the extension (like ".txt" or ".db"). There is normally
# no need to change the default.
# Multiple FontPath entries are allowed (they are concatenated together)
# By default, Red Hat 6.0 and later now use a font server independent of
# the X server to render fonts.
   RgbPath "/usr/X11R6/lib/X11/rgb"
   FontPath "unix/:7100"
EndSection

Section "Module"
   Load "dbe"
   Load "extmod"
   Load "fbdevhw"
   Load "glx"
   Load "record"
   Load "freetype"
   Load "type1"

EndSection

Section "InputDevice"

# Specify which keyboard LEDs can be user-controlled (eg, with xset(1))
#   Option   "Xleds"      "1 2 3"
# To disable the XKEYBOARD extension, uncomment XkbDisable.
#   Option   "XkbDisable"
# To customise the XKB settings to suit your keyboard, modify the
# lines below (which are the defaults). For example, for a non-U.S.
# keyboard, you will probably want to use:
#   Option   "XkbModel"   "pc102"
# If you have a US Microsoft Natural keyboard, you can use:
#   Option   "XkbModel"   "microsoft"
#
# Then to change the language, change the Layout setting.
# For example, a german layout can be obtained with:
#   Option   "XkbLayout"   "de"
# or:
#   Option   "XkbLayout"   "de"
#   Option   "XkbVariant"   "nodeadkeys"
#
# If you'd like to switch the positions of your capslock and
# control keys, use:
#   Option   "XkbOptions"   "ctrl:swapcaps"
# Or if you just want both to be control, use:
#   Option   "XkbOptions"   "ctrl:nocaps"
#
   Identifier "Keyboard0"
   Driver "keyboard"
   Option    "XkbRules" "xfree86"
   Option    "XkbModel" "pc105"
   Option    "XkbLayout" "dk"
EndSection

Section "InputDevice"
   Identifier "Mouse0"
   Driver "mouse"
   Option    "Protocol" "IMPS/2"
   Option    "Device" "/dev/psaux"
   Option    "ZAxisMapping" "4 5"
   Option    "Emulate3Buttons" "no"
EndSection

Section "InputDevice"

# If the normal CorePointer mouse is not a USB mouse then
# this input device can be used in AlwaysCore mode to let you
# also use USB mice at the same time.
   Identifier "DevInputMice"
   Driver "mouse"
   Option    "Protocol" "IMPS/2"
   Option    "Device" "/dev/input/mice"
   Option    "ZAxisMapping" "4 5"
   Option    "Emulate3Buttons" "no"
EndSection

Section "Monitor"
   Identifier "Monitor0"
   VendorName "Monitor Vendor"
   ModelName "Targa TM-4287, 17 Inch Monitor"
   DisplaySize 310   230
   HorizSync 30.0 - 70.0
   VertRefresh 50.0 - 130.0
   Option    "dpms"
EndSection

Section "Device"
   Identifier "Videocard0"
   Driver "nvidia"
   VendorName "Videocard vendor"
   BoardName "NVIDIA GeForce 4 MX (generic)"
EndSection

Section "Screen"
   Identifier "Screen0"
   Device "Videocard0"