Invalidebil - særlig indretning?
Fra : Jens Helby

Dato : 16-04-03 18:34

Hej igen - jeg har tidligere skrevet et indlæg om hvilke kassevogne der kan
indrettes som invalidebiler uden at komme til at ligne en lastbil, og jeg
har ringet lidt rundt til de forskellige forhandlere og ombyggere, og fundet
et par forskellige muligheder.
Jeg har bla. fundet ud af at VW transporter er udgået da der kommer en ny,
og efter sigende væsentligt dyrere model - så derfor er sagen endnu mere
presserende, da det eneste der umiddelbart kan fås på samme bevilling er en
ford transit eller fiat ducato, og det er ærligt talt ikke særligt
attraktivt!

Nu er jeg så i tvivl om hvor vidt jeg selv må forvalte pengene fra min
bevilling - jeg er godt klar over at jeg skal have amtets velsignelse hvis
jeg vil købe en anden bil end den bevilgede kassevogn, men jeg er i tvivl om
følgende er tilladt:

Jeg er bevilliget en VW transporter til 170.000 incl. moms + særlige
indretninger for 112.000 excl. moms.
Må jeg så fx. købe en mercedes vito til 240.000 incl moms, som tilgengælde
kan indrettes billigere (fx. for 80.000), også kun betale den del af de
240.000+80000=320000 som kommer ud over de 170.000+112.000=282.000 (altså en
egenbetaling på 38.000) - eller skal jeg selv betale de
240.000-170.000=70.000, hvorved kommunen scorer de 32.000, som
specialindretningen bliver billigere, pga. mit andet (og dyrere bilvalg).

Desuden undrer jeg mig over at priserne på specialindretning på min
bevilling er eksklusiv moms - er dette fordi der ikke betales moms af
specialindretningen, eller betyder det bare at jeg udover de 112.000 også er
bevilliget 25% af beløbet, som så skal betales i moms?

Jeg håber at der er nogen derude som kender svaret på mine spørgsmål,
eftersom det har ganske stor betydning for hvor stor egenbetalingen bliver.

Mvh.
Jens Helby

Fra : Leonard

Dato : 16-04-03 19:05

"Jens Helby" <Jens@AGH_FJERN_DETTEhelby.dk> wrote:

> [...]
>240.000-170.000=70.000, hvorved kommunen scorer de 32.000, som
>specialindretningen bliver billigere, pga. mit andet (og dyrere bilvalg).

Det er kun en forhandling med kommunen der kan fastslå det.
Jeg har i hvert fald hørt om begge scenarier, så hvilken der er den
lovbestemte ved jeg ikke.

Hvad er det der gør indretningen så meget billigere i en Vito?

> [...]
>specialindretningen, eller betyder det bare at jeg udover de 112.000 også er
>bevilliget 25% af beløbet, som så skal betales i moms?

Alle skal betale moms, så for dig er det ligegyldigt du er bevilget
hele beløbet. Kommunen får momsen tilbage af staten, men det har ikke
noget med dig at gøre.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jens Helby

Dato : 16-04-03 19:47

"Leonard" <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> wrote in message
> Det er kun en forhandling med kommunen der kan fastslå det.
> Jeg har i hvert fald hørt om begge scenarier, så hvilken der er den
> lovbestemte ved jeg ikke.

Okay... - Kender du nogen som det er lykkedes for, at få lov til at indrage
beløbet til særlige indretninger i selve købesummen? I givet fald, hvordan
fik de det gennemført?

Hvilken form for lift har du foresten i din VW'er? - Jeg regner med at satse
på en svinglift, men jeg kender ikke rigtigt nogen som har praktiske
erfaringer med den.

Mvh. Jens

Fra : Leonard

Dato : 16-04-03 21:14

> [...]

>beløbet til særlige indretninger i selve købesummen? I givet fald, hvordan

Ikke lige på hukommelsen, du må jo igang med at argumentere og snakke
for din sag.

>Hvilken form for lift har du foresten i din VW'er? - Jeg regner med at satse
>på en svinglift, men jeg kender ikke rigtigt nogen som har praktiske
>erfaringer med den.

I den første havde jeg en Braun-svinglift som er den hurtigste og
letteste at benytte, da den har en skuffe, der skubbes ud af
forhjulene på kørestolen og dermed er den klar til brug ligeså snart
døren er åben (lad forøvrigt være med at få fjernbetjent dør i, det er
for langsomt og går helt sikkert istykker den dag det er mest
ubelejligt), og den er på plads ligeså snart du er inde i bilen og
kørt af liften, så døren bare kan smækkes.
Nu har jeg en Schwartz-svinglift, den har en "broklap" der sænkes af
en lille elmotor, hvilket tager lidt tid, både når du skal ud og efter
du er kommet ind når den skal hæves før døren kan lukkes. Fordelen ved
den at den er så lille at jeg med drejesæde på højre forsæde også bare
kan vælge at sætte mig der, hvis jeg vil være passager i min egen bil
og så rasler den lidt mindre end den anden.
De skal prøves, så hvis du ikke kan finde nogen der har, men det kan
du sikkert i basketklubben, så vent til efter Rehab med at bestemme
dig.
--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk

Husk generalforsamling i RYK d. 3. maj

Fra : Jens Helby

Dato : 16-04-03 22:52

Tak for dit svar.

> [...]
> kan vælge at sætte mig der, hvis jeg vil være passager i min egen bil
> og så rasler den lidt mindre end den anden.

Rasler? - Er det selve liften der ligger og rasler når bilen kører? Er det
et stort problem, eller bare en småting?
Hvordan kommer du foresten over på førersæder? - 6 vejs-skinne-helvede,
eller bare et drejesæde?

Mvh. Jens

Fra : Leonard

Dato : 17-04-03 08:35

"Jens Helby" <Jens@AGH_FJERN_DETTEhelby.dk> wrote:

>Rasler? - Er det selve liften der ligger og rasler når bilen kører? Er det
>et stort problem, eller bare en småting?

Med Braun rasler skuffen når der svinges, med Schwartz er det
"broklappen" der klaprer op af dørens inderside.
Man vænner sig jo til alt og skruer bare højere op for musikken

>Hvordan kommer du foresten over på førersæder? - 6 vejs-skinne-helvede,
>eller bare et drejesæde?

Kun drejesæde, hvilket kræver at du kan få fødderne omkring
gearstangen (i en VW, i MB, Ford, Fiat og andre sidder gearvælgeren
ikke i gulvet).