Quality of Service ! Hvordan virker det?
Fra : Ejvind \"SoulWalker\~

Dato : 16-04-03 16:26

Jeg vil gerne lære at bruge QoS da det vist er det der skal til hvis jeg
gerne vil priotere visse ting i upload højere end andre. F.eks. hvis jeg har
en upload kørende men så lige skal sende en fil til en ven eller er et andet
sted og skal fjernstyre min pc at den så tager den trafik vigtigere.

Nogen der kan sige lidt mere om QoS og hvordan jeg får det til at lykkes.
Jeg har prøvet over nettet og jeg har læst
http://www.microsoft.com/serviceproviders/whitepapers/QOS_Windows2000_paper.
asp
men den giver ikke rigtig nogen billed af hvordan jeg indstiller de ting.

/SoulWalkeR

---

Fra : Jens

Dato : 17-04-03 01:32

"Ejvind "SoulWalker" Toft" <email@REMOVEetoft.dk> skrev i en meddelelse

QOS kræver at det er supporteret hele vejen igennem nettet. Dvs. fra
Internetudbyder til Internetudbyder. Det er >ikke< nok at det er aktiveret
på din arbejdsstation, router osv.

Jens

Fra : Ejvind \"SoulWalker\~

Dato : 17-04-03 01:53

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse

> QOS kræver at det er supporteret hele vejen igennem nettet. Dvs. fra
> Internetudbyder til Internetudbyder. Det er >ikke< nok at det er aktiveret
> på din arbejdsstation, router osv.

Okay det var da trist :( Det vil sige at det jeg søger ikke kan lade sig
gøre? At lave en form for priotering af de ting der kører?

/SoulWalkeR

---

Fra : Johnn Nekman

Dato : 17-04-03 07:19

> Okay det var da trist :( Det vil sige at det jeg søger ikke kan lade sig
> gøre? At lave en form for priotering af de ting der kører?
Jo, det kan man godt:
http://www.linux.org/docs/ldp/howto/ADSL-Bandwidth-Management-HOWTO/
eller http://lartc.org/

Det er klart nok ikke "ægte" QOS, men forbedrer opfattelsen af kvaliteten på
linien.

mvh Johnn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 21-04-03 17:52

Ejvind "SoulWalker" Toft wrote:
> [...]
> asp
> men den giver ikke rigtig nogen billed af hvordan jeg indstiller de ting.

Hej Ejvind

Kig på følgende adresse - serveren er langsom, så vær tålmodig:

Datanet servicekvalitet:
http://da.wikipedia.org/wiki/Datanet_servicekvalitet

mvh/Glenn