robotplæneklipper
Fra : Henrik John Andersen

Dato : 16-04-03 07:14

Jeg overvejer at købe en robot-plæneklipper - sandsynligvis fra Husquarna.
Er der nogen som har erfaring med disse??

Mvh.
Henrik John Andersen

Fra : Jens U. K.

Dato : 16-04-03 12:33

"Henrik John Andersen" <rejsetilbud@hotmail.com> wrote in message
> Jeg overvejer at købe en robot-plæneklipper - sandsynligvis fra
Husquarna.
> Er der nogen som har erfaring med disse??

Hvis jeg skulle købe sådan en, ville jeg nok checke garantien og
forsikringen *grundigt* - hvis den evt. skulle gå i udu og klippe videre
inde i huset eller naboens sjældne prisvindene egenimporterede tibetanske
dværgskildpadder (find selv på mere

Få evt. en elektronik-interesseret i dit lokalområde til at bikse lidt
gps, danmarks-kort og wlan i en bærbar på plæneklipperen... så kan folk
bestille den via nettet.. Udvid med graddage og sol-/regn-timer og den kan
selv regne ud hvornår den skal ud at klippe i området... udvid evt. med
gprs på en mobil tilkoblet og den kan bevæge sig lidt længere væk end
wlan'ets rækkevidde... nu er det eneste problem blot at få en 1000-liters
benzintank monteret, så den kan klippe hele lokalområdet, hele sommeren...
måske lidt solceller kan fikse den problemstilling... nåh, jeg tror jeg
vil holde påske nu...

/Jens Ulrik

Fra : zigge

Dato : 20-04-03 11:05

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message
> [...]

> Få evt. en elektronik-interesseret i dit lokalområde til at bikse lidt
> gps, danmarks-kort og wlan i en bærbar på plæneklipperen...

En glimmerende ide, men du skal også lige skrive et program med et par
giftige graf-algoritmer der sørger for at hele plænen bliver slået.
Gps er for øvrigt ikke præsist nok til at slå plæne efter, med mindre du da
sætter en lokal transponder op på taget af huset

//zigge

Fra : Jens U. K.

Dato : 22-04-03 09:54

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> wrote in message

> "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message

> En glimmerende ide, men du skal også lige skrive et program med et par
> giftige graf-algoritmer der sørger for at hele plænen bliver slået.

Giftig og giftig... ja, hvis den skal kunne finde ud af at køre uden om
Engletrompet, Guldregn osv.
I teorien kan det nok blive komplekst, men i praksis vil jeg ikke (tror
jeg) få store problemer med at skrive en sådan algoritme... Den behøves jo
ikke at være optimeret til at køre den kortest mulige vej rundt i haven!

> Gps er for øvrigt ikke præsist nok til at slå plæne efter, med mindre du
da
> sætter en lokal transponder op på taget af huset

Et par lokale lokaliseringsantenner ville nok kunne gøre det... evt. nogle
mobiltlf-master?!

Der er jo stadig problemet med at den *kun* skal slå græs... Så man må jo
have en bio-analyse tingest foran på dyret som kan se/lugte om det er græs
eller bed.

/Jens Ulrik

Fra : Morten

Dato : 17-04-03 08:58

"Henrik John Andersen" <rejsetilbud@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg overvejer at købe en robot-plæneklipper - sandsynligvis fra Husquarna.
> Er der nogen som har erfaring med disse??

Efter Jens'es kreative indslag vil jeg lige bringe os helt ned på jorden
igen med et ... nå ja, rimelig jordnært spørgsmål: En robot til ... er det
10.000,- ? ... trillende rundt i haven morgen og aften, når man er hjemme og
borte ... er der ikke hurtigt nogle der kidnapper den lille ven ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-04-03 16:49

On Thu, 17 Apr 2003 09:57:54 +0200, "Morten"
<NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>10.000,- ? ... trillende rundt i haven morgen og aften, når man er hjemme og
>borte ... er der ikke hurtigt nogle der kidnapper den lille ven ?

Jeg har hørt noget om at de kan fås med tyverialarm - så de hyler vildt
og inderligt hvis man fjerner dem fra 'hjemmet'.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Frederiksen

Dato : 17-04-03 21:16

> [...]
og
> borte ... er der ikke hurtigt nogle der kidnapper den lille ven ?

Endnu mere ned på jorden: Hvad skal man med en robotklipper, der i bedste
fald kan slå max 500 m2 ? Med så lille en græsplæne behøver man slet ikke
sådan en, det tager max ½ time med en håndskuber. Dog skal det siges at jeg
også fandt en, der kunne klippe 1200 m2, men det er da stadig en ret
beskeden plæne til en investering på 15.000 kr.

Mvh Maria - som vil have sådan en, når jeg skal i pensionistbolig om 35 år

Fra : Jens Petersen

Dato : 18-04-03 08:04

On Thu, 17 Apr 2003 22:15:43 +0200, "Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>også fandt en, der kunne klippe 1200 m2, men det er da stadig en ret
>beskeden plæne til en investering på 15.000 kr.

For det beløb kan man da få 'naboens knægt' til at slå græsset i mange
år

--
Jens

Let me know if you don't get this so I can send it again..

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 23-04-03 10:24

Så må man jo bare købe to.

> For det beløb kan man da få 'naboens knægt' til at slå græsset i mange
> år

Det er jo kedeligt, det gælder jo om at have noget sjovt og avanseret
legetøj(og dyrt). Sådan er det bare med nogle voksne drenge, der er ingen
logik i det.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Morten

Dato : 18-04-03 11:14

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> også fandt en, der kunne klippe 1200 m2, men det er da stadig en ret
> beskeden plæne til en investering på 15.000 kr.

Det forstår jeg ikke rigtigt .. den gang jeg gik og studerede dem, var det
noget i stil med at lagde en lille metal vire (ståltråd) rundt om
græsplænen, for at "afmærke" det givne område, og så kørte maskinen bare
indenfor det område ... med det prencip kan man jo have så stor have man
vil, den skal bare hen og lade op en gang imellem, og så fortsætte

Fra : zigge

Dato : 20-04-03 11:01

"Morten" <NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> indenfor det område ... med det prencip kan man jo have så stor have man
> vil, den skal bare hen og lade op en gang imellem, og så fortsætte

Husquanas elektriske ged virker med en nedgravet ledning og køre iøvrigt på
solceller - så den skal altså ikke oplades. Problemet med størrelsen på
plænen er at den køre rundt på må og få, så det er altså et spørgsmål om
statestik og tilfældigheder om plænen bliver klippet. Det er vel for at
garantere at "geden" kommer rundt med et rimeligt interval at de har sat den
kvadratmeter grænse på hvor meget den kan klare...
Tyverimæssigt svjh, er den indrettet med et system der hyler og en spærre
der gør at den ikke virker når den kommer hjemmefra.

Mvh
//zigge

Fra : Jesper Bjerre

Dato : 21-04-03 09:19

> [...]
> Jeg overvejer at købe en robot-plæneklipper - sandsynligvis fra Husquarna.
> Er der nogen som har erfaring med disse??

Har selv kig på en fra Texas. Se http://www.texas.dk/prod/robomow.htm

Mvh.
Jesper Bjerre

Fra : Annika Pedersen

Dato : 23-04-03 10:59

> Har selv kig på en fra Texas. Se http://www.texas.dk/prod/robomow.htm
>
> Mvh.
> Jesper Bjerre

Deres lille program der skulle vise hvordan den vil klippe haven er da
meget sjovt at lege med - men synes at (ifølge det program) bruger de,
sådan som de er sat til pt., alt for lang tid. :\

--
Annika Pedersen

Fra : Henrik John Andersen

Dato : 25-04-03 13:20

Problemet med robotklipperen fra Texas er at den løber tør for strøm.
Modellen fra Husquarna finder selv ud af hvornår den er tør - og kører
derefter selv til opladning, hvorefter den kan fortsætte.

Den kører rundt og klipper på må og få indtil den finder et område med højt
græs. Så kører den i et systematisk mønster indtil området er klippet. Dette
skulle sikre at den altid holder græsset nede.

Den har endvidere indbygget timer, så man kan indstille den til at klippe et
bestemt tidsrum i løbet af dagen, hvilket skulle sikre at den får tid nok
til at komme over hele plænen - og så kan den holde græsplæner på op til
1500 m2 uden at man selv behøver hjælpe den eller sætte den igang.

Alt dette er ifølge reklame (www.automower.com) og forhandler - spørgsmålet
er blot om den fungerer så godt som de fortæller??

Mvh.
Henrik John Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-04-03 16:30

In dk.fritid.hus-og-have, Henrik John Andersen <hja@mobilixnet.dk>
says...
> Alt dette er ifølge reklame (www.automower.com) og forhandler - spørgsmålet
> er blot om den fungerer så godt som de fortæller??

En Husqvarna-forhandler i Sønderborg har en Husqvarna til at klippe et
stort udendørsareal ved forretningen. Bedre reklame fås vel ikke

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen