Tipi / WigWam
Fra : Per Petersen

Dato : 15-04-03 15:48

Vi skal til at bygge et stort indianertelt. Er der nogen der har erfaring
med hvordan vi griber det an, jeg tænker mere på teltdugens montering
samt sygningen af samme
__________________________________________________________________ Per
Petersen ICQ#: 51011893 Current ICQ status: + More ways to contact me i See
more about me:

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 15-04-03 17:44

On Tue, 15 Apr 2003 16:48:18 +0200, "Per Petersen"
<info@data-basen.com> wrote:

>Vi skal til at bygge et stort indianertelt. Er der nogen der har erfaring
>med hvordan vi griber det an, jeg tænker mere på teltdugens montering
>samt sygningen af samme

En tipi - altså de spidse telte - kan meget simpelt bygges sådan her:

Sy en teltdug så den kan danne en stor cirkel plus en kvart cirkel til
overlapning (med et mindre cirkulært hul i midten til stængerne).
Sy bændler i, så teltstængerne kan bindes fast - f.eks. en i bunden,
en på midten og en i toppen af lærredet). Indhak på teltstængerne vil
hindre bændlen i at glide.
Indgangen er ved overlapningen.

Den historiske korrekte metode - se her:
http://www.tipis-tepees-teepees.com/

Lars

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 15-04-03 18:20

lcj@wanadoo.dk wrote:

> En tipi - altså de spidse telte - kan meget simpelt bygges sådan her:
>
> Sy en teltdug så den kan danne en stor cirkel plus en kvart cirkel til
> overlapning (med et mindre cirkulært hul i midten til stængerne).

Hvis teltet ikke skal være flat, så skal det være mindre end en cirkel.