Snyd cachen
Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 22-03-01 22:13

Hej

Jeg har lige fundet denne gruppe og hurtigt kigget de sidste mange indlæg
gennem. Jeg har ikke fundet noget svar på følgende, så med fare for at det
er "common knowledge" prøver jeg:

Jeg har en hjemmeside, der opdateres jævnligt. Problemet er at min computer
og sikkert også internetudbyderes cacher viser den gamle - uopdaterede
version indtil jeg trykker "reload".
Derfor ville jeg høre om man ikke kan smide en stump kode i siden således at
den tvinger browseren til at hente siden helt fra webserveren og ikke fra en
eller anden cache... Det skal ikke være sådan at siden opdateres med x
sekunders interval, men gerne sådan at siden hentes som ny hver gang man går
på den.

Alle forslag modtages gerne

Nikolaj

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-03-01 22:48

"Nikolaj Berliner Hommelgaard" <spamtrap020202@hommelgaard.com> wrote in
<99dps3$8pd$1@news.inet.tele.dk>:

> [...]
>og ikke fra en eller anden cache... Det skal ikke være sådan at siden
>opdateres med x sekunders interval, men gerne sådan at siden hentes som

du kan vælge to metoder:

1.
Indsætte meta-tags i dine sider, der "tvinger" browseren til at hente en ny
kopi

Fordele: Det er nemt (selvom jeg ikke kan huske koden - men det kan andre
sikkert hjælpe dig med)
Ulember: Det forhindrer ikke din udbyderes cache i at gemme en kopi (en
proxy kigger vist ikke i selve koden men kun i headeren) - dvs browseren vil
som oftest hente en kopi fra udbyderens cache - og ikke fra din server

2.
Bede serveren om at indsætte i headeren på http-requestet, at siden udløber
med det samme.

Fordele: det er den "rigtige" måde at gøre det på
Ulember: Du du skal have adgang til serveren - eller kode det i noget
serverside-script, dvs enten ASP/PHP/.htaccess eller lignende.

Hvis du har adgang til ASP, så kan jeg hjælpe dig med det ... ellers må
andre træde til ...

--
Se med når beboerne drikker mere Tequila - lige om lidt. (BigBrother)

Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 22-03-01 23:05

"Jesper Stocholm" <usenet@stocholm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> serverside-script, dvs enten ASP/PHP/.htaccess eller lignende.
>
> Hvis du har adgang til ASP, så kan jeg hjælpe dig med det ... ellers må

Tak for svaret!

ASP er desværre ikke muligt for mig, så jeg bliver nok nødt til at bruge
meta-tag-løsningen og så håbe på at proxy'en vil checke om der er
opdateringer (gør den det?)
Er der nogen der er eksperter i tags til tvungen opdatering?

Nikolaj

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 23-03-01 00:37

<99dstk$jqu$1@news.inet.tele.dk>:

> [...]
>opdateringer (gør den det?)
>Er der nogen der er eksperter i tags til tvungen opdatering?

Den linie du skal have med er

<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">

.... men lur mig, om der ikke er nogle flere linier ...

og til yderligere inspiration er der jo http://www.w3.org/TR/2000/WD-P3P-
20000404/#lifetimes ... selvom det er til P3P.

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 23-03-01 00:58

> [...]
>
> og til yderligere inspiration er der jo http://www.w3.org/TR/2000/WD-P3P-
> 20000404/#lifetimes ... selvom det er til P3P.

Jeg takker mange gange for hjælpen og prøver med ovenstående - Det bliver
nok først i morgen...

Nikolaj