troansport af planter gennem tyskland fra ~
Fra : Jakob Tofthus

Dato : 15-04-03 09:32

Denne meddelelse er x-posted til jura og hus-og-have. De passer begge, og
ingen af dem passer..

Hvordan er reglerne med hensyn til transport af et lille kirsebærtræ, med
jord om roden, fra Danmark til Tyskland og til Danmark igen. Vil der kunne
opstå problemer i tolden ved indførsel i Danmark eller Tyskland?

Mig bekendt er der jo forbud mod indførsel af danske planter med jord i
Sverig... eller måske var det i gamle dage. Ved det ikke, og ved heller ikke
hvor jeg kan finde svaret.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-03 10:25

On Tue, 15 Apr 2003 10:31:46 +0200, "Jakob Tofthus"
<jthus@hotmail.com.not.here> wrote:

> [...]
>Sverig... eller måske var det i gamle dage. Ved det ikke, og ved heller ikke

Der er normalt ingen problemer med at transportere planter med jord
mellem EU-lande. Skal de til Norge er det derimod en anden snak.....

Der er muligvis visse planter som er undtaget, det var der en gang.
F.eks var der bestemte berberis som det var forbudt at indføre til
Danmark. De kunne bære på svampe som også gik i korn (rug) og som kunne
ødelægge hele høsten.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Jakob Tofthus

Dato : 15-04-03 15:12

> [...]
> F.eks var der bestemte berberis som det var forbudt at indføre til
> Danmark. De kunne bære på svampe som også gik i korn (rug) og som kunne

Takker for svaret. Det er som sagt ikke berberris men et lille kirsebærtræ.
Kan jeg være ganske sikker på at der ingen problemer er med den type plante?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-03 17:37

On Tue, 15 Apr 2003 16:11:36 +0200, "Jakob Tofthus"
<jthus@hotmail.com.not.here> wrote:

>Takker for svaret. Det er som sagt ikke berberris men et lille kirsebærtræ.
>Kan jeg være ganske sikker på at der ingen problemer er med den type plante?

Hvis det er fra tyskland, så er der ingen problemer.

Fra : Jakob Bock

Dato : 15-04-03 11:49

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> F.eks var der bestemte berberis som det var forbudt at indføre til
> Danmark. De kunne bære på svampe som også gik i korn (rug) og som kunne

Måske en anelse OT: Jeg har hørt, at det var hvede det gik ud over --
og at man i sin tid lavede en landsdækkende kampagne, hvor alle
berberis af den pågældende art blev udryddet. Et opslag i "Den grønne
bog" (1987-udgaven) bekræfter det med hveden. Her står:

Sygdommen [sortrust] er ganske harmløs på Berberis, men da svampen
har tvunget værtskifte med kornarter, især Hvede, hvor udbytte og
kvalitet kan nedsættes meget stærkt, er sygdommen omfattet af
Landbrugsministeriets bekendtgørelse af 23. maj 1969 om
foranstaltninger til bekæmpelse af sortrust.

Herefter følger en liste over de sorter der må dyrkes her i landet.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-03 13:07

On Tue, 15 Apr 2003 12:49:09 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]
>berberis af den pågældende art blev udryddet. Et opslag i "Den grønne
>bog" (1987-udgaven) bekræfter det med hveden. Her står:

Hukommelsen er ikke hvad den har været.... jeg var så sikker på det var
rug. Men også i min 'Den grønne bog' som dog er 1994-udgaven står at det
er hvede. Men der står ikke længere noget om at nogle af berberisserne
er forbudte.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 15-04-03 16:04

Jakob Tofthus wrote:

> Ved det ikke, og ved heller ikke
> hvor jeg kan finde svaret.

Men det kan du på Skov- og naturstyrelsens hjemmeside.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.