Fugtmåling på en simpel måde ?
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-04-03 08:57

Jeg skal til at indrette 1.salen i huset. Taget er gammelt men stadig
tæt, og økonomien er ikke lige til en udskiftning. Ved udnyttelse af
tagetagen forsvinder muligheden for at holde øje med taget indefra.
Derfor er jeg nervøs for at kommende utæthedder skal ødelægge spær og
lave vandskader længere ind i huset.

Derfor lurer jeg på om det vil være fornuftigt at lægge et antal
fugtsensorer på ydersiden mellem værelser og tag. Håber et at jeg derved
vil opdage en utæthed inden det bliver til store skader.

Jeg har kigget lidt på dallas's 1wire chips, men er åben for gode ideer.
(Jeg er ikke til for meget analog elektronik - jeg kan ikke huske det

/A

Fra : Ivar

Dato : 15-04-03 23:43

Anders Majland skrev:

> Derfor lurer jeg på om det vil være fornuftigt at lægge et antal
> fugtsensorer på ydersiden mellem værelser og tag. Håber et at jeg derved
> vil opdage en utæthed inden det bliver til store skader.

Der skal ikke trænge meget vand ind før end det kan skade træværk.
Jeg vil betvivle at fugtsensore vil registrere noget med mindre, vandet
er få cm fra føleren.

Ivar

Fra : Gunnar S. Müller

Dato : 18-04-03 00:16

Hej Anders
Og hvad vil du så gøre, når dine fugtmålere tre dage efter indretningen af
din tagetage, begynder et "give lyd fra sig"??
Min pointe er: Få dog taget ordet først - så du ikke skal spekkelere mere
over det!

Er du bare en anelse "handy", er det i de fleste tilfælde en økonomisk
overkommelig opgave, dvs. at lægge nyt tag vil for de fleste - rent
pengemæssigt - "kun" dreje sig om materialerne.

Jeg har selv lagt nyt tag (og det trængte til det), og min erfaring er, at
det er altså ikke den store videnskab. Det skal lige siges at det drejede
sig om fjernelse af 180m2 asbestholdigt skifferiternet, gamle lægter og
gammelt undertag som blev kørt på den lokale genbrugsplads (det koster kun
transporten). Og så blev der lagt nyt på, "nedefra" og op (undertag, lister,
lægter, tegl) hele operationen tog knapt tre uger - OK med en enkelt
medhjælper - men mon ikke du også har et par venner eller to der er villige
til at give en hånd med?

Der er et utal af forskellige tagtyper/priser at vælge imellem, find ud af
hvad der passer dig, og gå så ellers på jagt på nettet, for der er mange
firmaer der kvit og frit sender alle mulige brochurer og
opsætningsvejledninger (også for dummy'es), hvis man bare gider bestille
dem.

Jeg ved godt at der er mange "tagentrepanører" der gerne vil have arbejdet,
men for f...... omkostningerne til arbejdsløn er uhyggelige - Det var det
der afholdt mig fra at skifte taget i mange år, selv om at det trængte til
det.
Det skader naturligvis ikke, hvis du har en fagmand, tømre/arkitekt eller
lignende, i familien/venne kredsen som kan give dig lidt gode råd med på
vejen.

Hvad end du vælger - Pøj med det.
Gunnar S. Müller