Hjælp til rejemix søges!!!
Fra : Mikael Knop

Dato : 14-04-03 16:56

Hejsa!
Jeg har netop forsøgt mig i køkkenet med at fremstille en ordentlig portion
rejemix til mine Malawier. Jeg brugte Ad Konings opskrift, dvs. 1 kg rejer,
1 kg ærter, 10 dråber multivitamin, 2 spiseskefulde spirulina pulver
(hvilket jeg ikke synes lyder af meget???) og 100 g. Agar agar.
Det hele gik egentligt også fint nok. Det tog en helv.... tid at blende
rejerne og det lugtede sådan set også jævnt fælt, men det gik da.
Men da jeg så skulle have rørt agar agar'en ud i vand, klumpede det for
vildt, så jeg var nødt til at tilsætte mere og mere vand for at det skulle
forblive flydende. Jeg tænkte at sådan skulle det nok være og blandede det
hele sammen. Efter sammenblandingen, blev det hældt i fade og stillet i
køleskabet, og så var det jo meningen at det skulle skæres ud i blokke og
fryses ned, når det var blevet stift.
Men det blev det bare aldrig!!! Efter 1½ døgn i køleskabet opgav jeg, hældte
det hele i poser, der blev mast flade og frøs det ned.
Man kan da fodre med det, men det hænger altså overhovedet ikke sammen, så
det sviner en del i akvariet. Jeg kunne ligesågodt helt have udeladt agar
agar'en...
Er der nogen der kan se hvad jeg gjorde galt? Eller som kan komme med en
UDFØRLIG opskrift med nøjagtige angivelser af mængder på alt? Da det jo
lader til at jeg ingenting kan ved egen hjælp, og skal have alting skåret ud
i pap!!!
På forhånd tak,
Mikael K.

Fra : Christian Hinløv

Dato : 14-04-03 17:18

"Mikael Knop" <nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> UDFØRLIG opskrift med nøjagtige angivelser af mængder på alt? Da det jo
> lader til at jeg ingenting kan ved egen hjælp, og skal have alting skåret

Hej Mikael
Jeg gør nogenlunde sådan her.(sakset fra zoopet.se)

Basrecept
Följande ingredienser behövs för att göra räkmix.
1 kg hela räkor,
1 kg gröna ärtor, frusna,
10 ml spirulinapulver (finns att köpa i hälsokostaffärer och en del
akvarieaffärer),
100 gram gelatinpulver,
10 droppar koncentrerad multivitamin (finns i zooaffärer avsett för fåglar
och smådjur).
Man kan också använda 150 gram pelleterat foder om du behöver ett
proteinrikare foder (t.ex. till yngel).
1/ Kör de nästintill tinade räkorna och ärtorna i en mixer eller en
köttkvarn (i en köttkvarn 2-3 ggr) så det blir en fin massa.
2/ Sedan blandar man i spirulinapulvret, multivitaminerna och pelletsen (om
det behövs) med räkorna och ärtorna.
3/ Gelatinpulvret tillreds enligt instruktionen på förpackningen.
Kontrollera att gelatinen är lättflytande och inte innehåller några klumpar
eftersom dessa kan vara farliga för yngel.
Samtidigt med att gelatinet tillreds så tillsätter man någon deciliter
vatten till mixen. Värm sedan också denna till 50-60ºC (inte varmare för då
förstörs en del av näringsinnehållet) så att den håller ungefär samma
temperatur som gelatinet.
4/ Gelatinen blandas noggrant med mixen. Det bästa sättet att göra detta är
att blanda mixen skopa för skopa med det varma gelatinet vilket gör att det
inte kyls ner så snabbt (kastrullen med gelatin står fortfarande kvar på
spisen med en låg värme).
5/ När man blandat färdigt så placerar man blandningen på en bakplåt eller
bricka. Lägg gärna en aluminumfolie på plåten. Detta ställs sedan in i
kylskåpet under några timmar.
6/ Den geleaktiga massan skärs sedan i lagom stora bitar och fryses in i
plastpåsar. När man väl placerat dem i frysen är det svårare att portionera
upp dem i dagsransoner.

--

Christian Hinløv
www.hinloev.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-04-03 17:21

Mikael Knop skrev:

> Er der nogen der kan se hvad jeg gjorde galt?

Det lyder slet ikke som om du varmede agar-agar'en op? Normalt
laver man en "jævning" af vand og agar-agar, som dernæste varmes
op til agar-agar'en smelter.

Kunne du have brugt husblas i stedet? Det kan være lidt nemmere
(og sikkert osse billigere) at arbejde med.

// Klaus

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-04-03 17:30

Klaus Alexander Seistrup <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:351d2bdb-f86b-4e3b-b8d0-3685f94f1ce8@news.szn.dk...

> [...]
> op til agar-agar'en smelter.
>
> Kunne du have brugt husblas i stedet? Det kan være lidt nemmere
> (og sikkert osse billigere) at arbejde med.

Jeg har lavet temmeligt meget af det! Og vil også påstå at husblas er
lettere at
havemed at gøre. Til en portion på 1,3 kg, bruger jeg 4 blade husblas.

Grunden til at du ikke må kommer mere Spirulina pulver i er at det i for
store
koncentrationer, kan forårsage en melakronisme (sandsynligvis stavet
forkert).
Det er en mørkfarvning af fisken, som er flere måneder om at forsvinde
igen,
når man holder op med at fodre med spirulinaholdigt foder.

Håber det bragte lidt forståelse til dig *s*

Carsten

Fra : Mikael Knop

Dato : 14-04-03 17:52

Jeg takker jer alle for de meget hurtige svar og råd.
Det fremgår tydeligt, hvor fejlen ligger, da jeg ikke opvarmede agar
agar'en, men blot brugte lunkent vand.
Mon man kan opvarme hele mixet i en gryde nu, for at redde det, eller er det
forsent? Det har jo været frosset ned...
Grunden til at jeg ikke brugte husblas var at jeg havde læst at det var
bedre med vegetabilsk baseret gelatine, så... det troede jeg på. Men
fremover vil jeg da anvende husblas istedet!
Ang. spirulina: Jeg takker for udredningen, Carsten! Og så vil jeg iøvrigt
øjeblikkeligt holde op med at fodre med ren spirulina sammen med mit
flagefoder!!! Tror nok, jeg har overskredet 'grænseværdierne' med ret mange
gange...
Mvh Mikael

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-04-03 20:35

Mikael Knop <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b7eovd$1sd6$1@news.cybercity.dk...
> [...]
det
> forsent? Det har jo været frosset ned...

Jeg tror du står dig bedst i at hælde det hele ud, og tage det som
lærepenge.

Carsten

Fra : Heding

Dato : 15-04-03 07:40

Hej mikael.
Den letteste måde at jævne på er at købe fryse pulver "melatin" det er lige
til at røre i den færdige blanding og så i frysern ikke så meget pjat .det
er lavet af johannesbrød mel så det er vegetabilsk baseret.
Det virker for mig..
Hilsen Heding.

Fra : Mikael Knop

Dato : 15-04-03 17:17

Joeh... har også kigget på det. Men såvidt jeg husker var der både
sødestoffer og konserveringsmiddel i blandingen... Ved ikke om det er
skadeligt for fiskene, så...
MVH Mikael.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-04-03 10:58

"Heding" <franckheREMOVE@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> til at røre i den færdige blanding og så i frysern ikke så meget pjat .det
> er lavet af johannesbrød mel så det er vegetabilsk baseret.

Jamen hvorfor? Husblas fås over alt, er let at have med at gøre og meget
billigt?

vh
Jan